Rövidülhetnek a fizetési határidők

Az európai átlagnál optimistábbak a magyar vállalatok, mintegy felük szerint, idén még nem lesz recesszió. Sok cég a veszélyhelyzet alatt elszenvedett veszteségeit rövidebb fizetési határidőkkel kompenzálná, ám a csökkenő lakossági fizetőképesség miatt ez nem biztos, hogy jó stratégia.
Rácz Gergő, 2020. július 8. szerda, 09:36
Fotó: Getty Images

A cégek körében egyelőre nincs egységes stratégia a válság kezelésére - áll az Intrum vállalati felmérésében. Tavaly óta jelentősen romlottak a céges várakozások: az európai cégek 56 százaléka egy éven belül recesszióra számít - tavaly ez az arány még csak 28 százalék volt.

Leginkább Olaszországban borúlátók a vállalkozók, itt 83 százalék számít visszaesésre az idén, őket követi Belgium és Szlovákia. Ezzel szemben Horvátországban, Bulgáriában és Írországban csak a cégvezetők 27, 33, illetve 35 százaléka vár egy éven belül recessziót.

A magyar céges szektor szintén viszonylag optimista: a válaszadók 50 százaléka szerint csökkenhet idén a magyar GDP, 45 százalék szerint viszont csak később várható recesszió. Ugyanakkor azok aránya, akik szerint 5 éven belül nem lesz visszaesés, 32 százalékról 5-re csökkent tavaly óta.

Magyarországon enyhébbek lehettek a kkv-k kárai, a veszteség inkább a nagyvállalatoknál, például a nagy járműipari cégeknél csapódott le. Ez magyarázza azt a kutatás alapján, hogy nálunk a cégvezetők jelentős része inkább optimista.

Ezzel együtt a magyar cégvezetők nagy része tervez valamilyen költségcsökkentő és bevételnövelő lépést, hogy kiegyenlítse a 2020-as mérlegét.

A magyar vállalatok 30 százaléka tervez létszámstopot, ami megfelel az EU-s átlagnak (29 százalék), többségük azonban másfajta válságkezelő megoldásban gondolkodik, ám a válaszok alapján még nem rajzolódik ki egységes stratégia. 29 százalék tervez költségcsökkentést, 21 százalék készül arra, hogy részesedést vagy céges vagyont adjanak el befektetőknek, 17 százalék pedig venne is.

Valamivel kevesebben vannak azok, akik innovatív megoldásokkal (digitalizáció vagy új termékek bevezetése: 11 százalék) próbálkoznak, vagy új piacokra próbálnának eljutni - utóbbi persze a folytatódó lezárások miatt érthető. Sokan vannak azok is (27 százalék), akik rövidebb fizetési határidőket adnának az ügyfeleiknek.

HOZZÁSZÓLÁSOK