Kenyeret venne? Akkor erről érdemes tudnia!

A Tudatos Vásárlók Egyesülete TVE) 13 budapesti pékséget tesztelt próbavásárlással. Kérdeztek, vásároltak és értékelték, hogy milyen tájékoztatást kaptak hétköznapi vásárlóként vagy ételallergiásként.
Domokos László, 2017. február 7. kedd, 13:30

A TVE tesztjében 13 könnyen elérhető, budapesti pékség láncot és újhullámos "alternatív" pékséget vizsgált: Butter Brothers, a Lipóti pékség, a Mlinar, a Fornetti, a Princess, a Jókenyér, a Bite Bakery Café, a Príma Pék, az Il Basilico (Bazsalikom) pékség, az Á table, a Pékműhely, a Jacques Liszt, és a Pipacs pékség. Az értékelésnél egy próbavásárlást (2016. november 26. és december 8. között) valamint a cég honlapján lévő tájékoztatást vették alapul.

Mivel a pékáruknál nem kötelező feltüntetni a terméken a részletes információt (összetevők, allergének), vásárlóként az eladó tájékoztatására lehet csak hagyatkozni. A jogszabály szerint a szóban adott információ (legyen az összetevő lista vagy allergének) írásos változatának a pékségben is elérhetőnek kell lennie, ezt a vevő kérésére akár meg is kell tudni mutatni.

A TVE azt vizsgálta, milyen tájékoztatást adnak a pékségekben és a honlapon a termék összetételéről, adnak-e blokkot kérés nélkül, mibe csomagolnak, hol készül a pékáru, mennyire beazonosítható a termékek ára, tudnak-e egyértelmű válaszd adni, ha valaki ételallergia miatt keres valamilyen "mentes" élelmiszert.

Így fest az élmezőny

Az összes dobogós eredmény az újhullámos, alternatív pékségek közül került ki.

A legmagasabb pontszámot, 5 pontot a Jacques Liszt érte el a helyben sütött termékek, a kielégítő helyszíni tájékoztatás és árfeltüntetés miatt, habár az internetes tájékoztatásért nem kapott pontot.

A második 4,5 ponttal a Pipacs pékség lett, a helyben sütött termékek, kielégítő bolti tájékoztatás és informatív honlap miatt.

Harmadik helyen 4 ponttal a Bite Bakery Café áll, plusz pontot kapott, mert szintén mindent helyben sütnek friss alapanyagból, az árak egyértelműen a termék mellett vannak, és megfelelően tájékoztatják a vevőket.

Az utolsó az Á table lett 1 ponttal, ami főleg annak köszönhető, hogy honlapjuk csak angolul érhető el, és hogy az árakat az üzletben nem a termék mellett tüntették fel, és franciául voltak kiírva a nevek, így ez sem segítette a beazonosítást, viszont pozitívum, hogy az eladók korrekten tájékoztattak.

Két pékséget az allergénekkel kapcsolatos pontatlan tájékoztatás miatt nem is rangsorolt a TVE, ugyanis a nem megfelelő tájékoztatásnak komoly egészségügyi kockázata is lehet a vevőre nézve. Ugyanakkor a többi szempont alapján nem szerepeltek rosszul.

A Princess-nél nem tudtak tejmentes terméket ajánlani, holott a honlapjuk alapján van ilyen termékük.

Ennél rosszabb volt a helyzet a Príma péknél, ott ugyanis, amikor gluténmentes terméket kértek a tesztelők, diabetikus terméket ajánlottak, ami a honlapjukon lévő, amúgy kiváló tájékoztatás alapján gluténtartalmú.
------

 

Pontlevonás járt, ha

  • nem adtak kérés nélkül blokkot
  • nem egyértelműen tüntették fel az árakat

Pluszpont járt, ha

  • részletes volt a honlapon az információ (külön-külön 0,5 pont járt az összetevők, tápérték, és egyéb eljárásmódbeli és származási információ feltüntetéséért)
  • csak papírba csomagoltak
  • a papírcsomagolás FSC minősítésű
  • az eladó pontosan meg tudta mondani, hány százalékos rozskenyeret árulnak
  • plusz két pont járt, ha helyben készül az összes termék friss alapanyagból.

További részletek a TVE honlapján olvashatók.

HOZZÁSZÓLÁSOK