Leiskoláztuk Európa autópiacát

Hazánk új eletromosautó-piaca szédítő növekedést produkált idén, amellyel jócskán Európa élvonalába kerültünk. Mielőtt azonban azt gondolnánk, hogy Teslák árasztják majd el az utakat, rá kell nézni a volumenekre.
Szász Péter, 2015. november 6. péntek, 13:21
Fotó: Reuters

Magyarországon az idei év első három hónapjában 89 darab (!) új elektromos és plug-in hybrid személyautót helyeztek forgalomba, amely elképesztő, 206,9 százalékos növekedés a tavalyi 29 darabos bázishoz képest - derül ki az ACEA adataiból.

Hogy ezt a volument keretbe helyezzük: Európában (EU+EFTA) 115 300 autó kelt el ebben az időszakban. A legnagyobb piac Nagy-Britannia volt 21 ezer autóval, majd Hollandia 18 ezerrel, Franciaország 15,4 ezerrel és Németország 14,9-cel.

Növekedésben Bulgária volt az abszolút vezető, ugyanis a 2014 első három hónapjában eladott 2, azaz kettő darab autót 20 darabra emelték, amely 900 százalékos bővülés. Jól teljesített még Litvánia is, ahol a darabszám 5-ről 34-re emelkedett. Románia a tavalyi 3 darabot 19-re tudta növelni.

Ezek a nullához konvergáló számok nyilván nem csak a fizetőképes kereslet hiányát jelzik, hanem azt is, hogy az adott állam mennyire ösztönözte ezeknek az autóknak az elterjedését, illetve mennyire fejlett az infrastruktúra. Töltőpontok hiányában még azok sem vágnak bele szívesen az elektromos-autózásba, akiknek egyébként fontos a környezettudatosság, vagy szívesen elkerülnék a benzinkutakat.

Magyarországon a Jedlik Ányos Terv keretében fogják elterjeszteni az e-autózást. Nemrég ki is adták az első zöld rendszámot, amellyel számos kedvezményt lehet majd igénybe venni az ígéretek szerint. A zöld rendszámmal ellátott autók ingyenesen parkolhatnának, használhatnák a busz- vagy zöldautó sávokat és szmogriadó esetén is korlátozás nélkül közlekedhetnének, továbbá mentesülnének az útdíj és az esetleges dugódíj alól is.

Az ACEA a "hagyományos" hibrid autók piacáról is közölt adatokat. Ezekből a kocsikból 577 darab kelt el itthon, amely 75,4 százalékkal több, mint a tavalyi 329. Európa piaca 170,7 ezer darabos, messze a legtöbb autót 40 ezer darabot Franciaországban adtak el.

 

 

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Balt, 2015.11.06 14:24

@stempli: Akkor autózzon mindenki vitorlással, és nincs szükségszerű veszteség.

Paks amúgy CO2-semleges, amit ekkora volumenben (2000MW) nem lehet üzembiztosan máshonnan "előbányászni".
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

stempli, 2015.11.06 13:47

@HasfejlesztoJack: hát valamivel egyetértek, hogy ezek is terhelik a környezetet. de nem ezért, azt, hogy az adott országban miből lesz áram, azt nem a tesla dönti el. ha mondjuk paks helyett mindenkinek lenne egy kis szélkerék a kertje végében...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

HasfejlesztoJack, 2015.11.06 13:32

Kár, hogy Tesla és a többi prémium elektromos/hibrid gyártó által eladott autók is csúnyán terhelik a környezetet, hiszen a felhasznált alkatrészek/alapanyagokon túl, az elektromos áramot fosszilis alapanyagokból állítják elő. Ráadásul igen pazarló 400 lóerővel (és ennyi energiát elhasználva) egy-két embert fuvarozgatni. Egyáltalán nem nevezném zöldnek. A kibocsájtás-számításba ezeknél bele kellene kalkulálni az elektromos energia előállításához kibocsájtott szennyező anyagokat is - csak akkor nem venné senki.Egy xar suzuki kevesebb káros anyagot bocsájt ki ha így hasonlítanánk össze!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html