Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) bruttó 18,4 millió forintért vásárolt egy Volkswagen Multivan kisbuszt - derül ki a Közbeszerzési Értesítőből. Az ÁSZ lapunk kérdésére azt írta, hogy a kocsi az ellenőrzési tevékenységet támogatja, tehát nem felsővezetői autóról van szó. Hasonlóképpen indokolt a hivatal az mfor.hu-nak egy tavaly februári bruttó 12,6 milliós autóváráslást, amely kocsi szintén nem köthető konkrét személyhez.

A Közbeszerzési Értesítőben az elmúlt években megjelent eredménytájékoztatók mind "üzemi használatú" kocsikról szólnak, ezek összértéke bruttó 125,6 millió forint.

Az ÁSZ lapunknak küldött válaszában azonban van egy matematikai csavar. Jelenleg ugyanis az újonnan beszerzett Multivanon kívül a hivatal autóparkja 21 darabból áll. Ebből 10 felsővezetői, 10 kulcsos autó, egy pedig anyagbeszerző kocsi. Az elmúlt több mint 5 évben megvásárolt 16 autó így nem lehet kizárólag kulcsos kocsi, vagy vannak olyan felsővezetői járművek, amelyekkel ellenőrzési feladatokat is ellátnak.

Bár a Közbeszerzési Értesítőbe feltöltött adás-vételi szerződésekből nem derül ki, hogy az egyes összegek milyen autót takarnak, az ÁSZ flotta-adataiból sok mindenre lehet következtetni. A hivatal régebbi kocsijai között találunk két 2007-es Audi A6-ost, két szintén koros közepesen felszerelt VW Passatot, egy V6-os motorral szerelt csúcsmodellt és egy Skoda Superbet.

A 2010-es kormányváltás utáni két nagyobb közbeszerzésen - amelyeken 5-5 autót vásároltak - klasszikus kulcsos autók, alacsony felszereltségű, kis motorral szerelt Skoda Octaviák érkeztek, illetve ekkor vettek egy Superbet is. Ezek a kocsik 2010-2012-es évjáratúak.

Eddig tartott a spórolás

A hivatal 2014-ben komolyabb autókkal kezdte el feltölteni a flottát. Mivel a Napi.hu-val azt közölték, hogy a régebbi autókat eladják, így könnyen lehet, hogy ezek az üzemi használatúként megnevezett autók valójában felsővezetői juttatások lesznek. Az ÁSZ elnöke és alelnöke egyébként miniszteri szintű autóra jogosult, a számvevő főigazgató és a főtitkár közigazgatási államtitkári juttatásokat kaphat.

Elképzelhető, hogy a 2014-ben bruttó 14,1, illetve 16,7 millióért vásárolt VW Multivanok sem kulcsos autók lesznek. Ahogy a 2015-ben bruttó 12,6 millióért vett Passat és a 2016-os L&K Skoda Superb sem, amely a lehető legmagasabb felszereltség a cseh márkánál. Ezek a kocsik erősek ellenőri autónak, felsővezetői juttatásként azonban beleillik a kormány prémiumautókat kerülő autóvásárlási stratégiájába.

Skoda Superb

Az elmúlt években azért voltak vadhajtások

Voltak azért furcsa autóbeszerzések is az elmúlt években. Elég csak a Gazdasági Versenyhivatal 12 milliós ritka Mazda terepjárójára gondolni, vagy a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) BMW-ire, amelyből az egyik egy elektromos i3. Ezt havi bruttó 820 ezerért bérelik. A hivatal vezetőjének is BMW jár, méghozzá egy 530 xD, ami 13 millióért került a MEKH tulajdonába. Különutas autóhasználat jellemzi Szijjártó Péter tárcáját, ahol a Skodák helyett Mercedesek, illetve egy Audi fut a felsővezetők alatt.

(A címlapkép illusztráció.)