Nagyüzemben a dohánykoncesszió - de még nincs brüsszeli jóváhagyás

A Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. vezérigazgatója szerint a törvény nem azt mondja ki, hogy a bevásárlóközpontokban "tegyék egy kicsit arrébb" a dohányboltokat − ahogyan ez a módosítások előtt megvalósult volna −, hanem azt, hogy különüljön el a hagyományos kereskedelemtől.
Hőnyi Gyula, 2013. február 12. kedd, 14:59
Fotó: Napi.hu

A Napi Gazdaság keddi számának cikke

Minél közelebb kerülünk a beadási határidőhöz, annál több dokumentum érkezik, a pályázati nagyüzem lényegében már a héten beindul − mondta a Napi Gazdaságnak Gyulay Zsolt, a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. vezérigazgatója. Gyulay számokat nem kívánt elárulni az eddig beadott pályázatokról és üzleti tervekről, mint mondta, a dohánykereskedelmi koncesszióval kapcsolatban feltett kérdésekből és a letétek számából arra lehet következtetni, hogy jelentős számú ajánlat érkezik trafikok létesítésére. A pályázati módosításokkal kapcsolatban a vezérigazgató leszögezte, a kiírás nemhogy szűkíti, kifejezetten széles mozgásteret kínál a leendő dohányboltoknak, a koncessziós díjak pedig a várakozásoktól eltérően − szerinte − jóval alacsonyabbak lettek (évi nettó 100−240 ezer forint).

Még kell a brüsszeli jóváhagyás
A trafikokban szeszes ital, kávé, hírlap és szénsavas üdítő (energiaital) forgalmazását lehetővé tevő termékkínálat-módosítókat Gyulay Zsolt szerint is egyeztetni kell Brüsszellel, bár ilyen szabályok Európa több országában működnek (a magyar az osztrák mintát követi). Az uniós egyeztetéseket a Nemzetgazdasági Minisztérium folytatja majd le. (A gazdasági bizottság tegnap általános vitára alkalmasnak találta a módosítót.)

Azzal kapcsolatban, hogy a pályázat kizárná a bevásárlóközpontokban létesítendő trafikokat, úgy fogalmazott, hogy a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt.-nek nemcsak a kiírást lehetővé tevő jogszabály kereskedelmi oldalát, hanem annak szociális részét is figyelembe kell venne. A kiskorúak védelmében hozott törvény lényege, hogy az egészségre káros dohánytermékek jól elkülönítve jelenjenek meg a kereskedelemben. A törvény nem azt mondja ki Gyulay szerint, hogy a bevásárlóközpontokban "tegyék egy kicsit arrébb" a dohányboltokat − ahogyan ez a módosítások előtt megvalósult volna −, hanem azt, hogy különüljön el a hagyományos kereskedelemtől.

Ha egy bevásárlóközpontban megoldható egy önálló trafik kialakítása, akkor azt semmi sem tiltja − tette hozzá a vezérigazgató, hozzátéve persze, hogy ez befektetést igényelhet. A zrt. célja nem az, hogy megduplázza a dohányforgalmat, habár a cigarettaforgalom jelentős jövedékiadó-bevételt generál − a társaság a jogalkotó törekvéseit sem szeretné háttérbe szorítani.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK