Hasraütésszerűen, jogszabályi háttér nélkül nevezhette segédmotoros kerékpárnak az elektromos közösségi rollereket a belügyminiszter. Jogszabályváltozásról sem az érintettek, sem pedig a közlekedési szakértők nem tudnak, így akár bírósági eljárások tucatjai is indulhatnak, ha a rendőrök betartják Pintér Sándor rendelkezését - értesült a hvg.hu.

Az, hogy az elektromos rollerek segédmotoros kerékpárnak számítanak, Pintér Sándor belügyminiszter múlt heti parlamenti válaszában szerepelt, amelyben arra is utalt, hogy a rendőrök szabálytalanság esetén ennek megfelelően fogják bírságolni a kétkerekű járművek felhasználóit. Amikor azonban a rendelkezés jogalapjáról érdeklődött a hvg.hu a minisztériumnál, a tárca sajtóosztálya az Országos Rendőr-főkapitánysághoz irányította az újságot, mondván a KRESZ módosítása az ő feladatkörük. Azaz a belügyi tárca a lap szerint lényegében elismerte, hogy a közlekedési szabályokon kellene változtatni ahhoz, hogy a kétkerekű e-járművek valóban segédmotoros kerékpárnak számítsanak.

"Külön, eltérő rendelkezés hiányában az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni" - válaszolta a rendőrség a lap kérdésére. A probléma itt éppen a rendelkezés hiányával van, hiszen jelenleg sem a KRESZ-ben, sem más jogszabályban sincs semmilyen említés a rollerekre vonatkozóan.

"Pintér Sándor írásbeli válaszából számomra az derül ki, hogy az elektromos eszközöknek a segédmotorok alá besorolása nem több puszta jogértelmezésnél. Ez lehet alapja például egy jogszabály módosításnak, esetleg érdemi vita tárgyát is képezheti a jogalkotási folyamat során, de semmiképp sem minősül általános jelleggel jogforrásnak" - mondta a hvg.hu-nak Heinrich Renáta a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. kamarai jogi előadója. A szakértő egyébként úgy tudja, hogy az erre vonatkozó KRESZ-módosítás szövege már elkészült, de elfogadása még nem történt meg.

A jelenlegi rendezetlen helyzetben viszont erősen kérdéses, milyen jogi alapja lenne a belügyminiszter által említett bírságoknak, hiszen egy miniszteri rendelkezés önmagában még nem elég ahhoz, hogy a rendőrök büntessenek.

"Ha a rendőr megbüntet valakit elektromos rolleren és ezt segédmotoros kerékpárokra vonatkozó előírások megszegése miatt teszi, vitatott esetben érdemes bírósághoz fordulni, hogy döntsenek ők az ügyben" - mondta a hvg.hu-nak Pető Attila közlekedési szakértő. Sok hasonló esetnek akár jogalkotói hatása is lehetne, hiszen előbb-utóbb a jogszabályok szintjén is kezdeni kellene valamit az elektromos rollerekkel, melyekből egyre több fut a hazai utakon, azaz egyelőre inkább a járdán.