Egyre több fogy a magyarok kedvencéből

Míg 2015-ben 25,3 kilogramm sertéshúst fogyasztott egy átlag magyar, addig ez a szám 2019-re elérte a 29 kilogrammot - derül ki a Magyarországi Sertéstenyésztők és Sertéstartók Szövetségének felméréséből.
Tóth László Levente, 2019. november 27. szerda, 10:42
Fotó: Getty Images

sertéságazat a magyar mezőgazdasági kibocsátás 8 százalékát tette ki tavaly, a magyarországi sertésállomány a KSH adatai alapján pedig megközelítette a 2,9 milliót. A Magyarországi Sertéstenyésztők és Sertéstartók Szövetségének felmérése szerint ugyanakkor a vásárlók nemcsak több sertéshúst vásárolnak, hanem egyre tudatosabban keresik a minőségi hazai termékeket és szem előtt tartják az egészségtudatos táplálkozás irányelveit is.

A magyar konyha egyik nélkülözhetetlen alapanyaga a sertéshús és az abból készült különböző feldolgozott élelmiszerek. Az ősszel megrendezett Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásár látogatói körében végzett kérdőíves kutatásból kiderült, hogy a válaszadók több mint fele úgy véli: alacsonyabb jövedelem mellett is lehet egészségesen táplálkozni, amelybe a sertéshús fogyasztása is beilleszthető.

Tarolnak a magyar termékek

A megkérdezettek több mint 65 százaléka megbízhatóbbnak tartja a magyar termékeket a külföldről érkezőknél és ezt szívesebben is emelik le a polcokról. Bár a válaszadók harmada nyitott az újdonságokra és szívesen próbál ki új ízeket, vásárlásnál leginkább egy már jól ismert márka felé nyúl.

A húsfajták közül legnépszerűbb a csirkehús, a megkérdezettek több mint 90 százaléka naponta fogyasztja, ám a sertéshús sincs sokkal lemaradva, 80 százalékos napi, heti szintű fogyasztási aránnyal a dobogó második fokán áll. Marha, pulyka, hal inkább csak havonta, kacsa, liba és vadhús pedig még ennél is ritkábban kerül a válaszadók asztalára.

Tudatos fogyasztók

A megkérdezettek felének a sertéshús megvételekor számít az ár, kétharmaduk pedig tudatosan figyel a szavatossági időre, a termékek összetevőire és az élelmiszerbiztonságra is. Lényeges még a vásárlási döntés meghozatalakor az áruk származási helye, a családtagok véleménye, a termék kinézete és a tartósítószerek feltüntetett értékei. Meglepő módon a koleszterin-, energia- és zsírtartalmat nem tartják annyira fontos befolyásoló tényezőnek a fogyasztók

A Magyarországi Sertéstenyésztők és Sertéstartók Szövetsége tagjai között tudhat több mint 1100 sertéstartót és 4 tenyésztőszervezetet. Legfőbb partnerei azok a sertéstartó vállalkozások, akik a Magyarországon elérhető állatjóléti támogatásokban érdekeltek. A szövetség nem csak a gazdák és gazdálkodó szervezetek segítését, tájékoztatását tűzte ki célul, hanem fontos feladatának tartja a sertéshúsfogyasztás népszerűsítését is, valamint azt, hogy jobban megismerje a fogyasztók szokásait, egyéni motivációit, ez által hozzásegítve partnereit a vevői igények legmagasabb szintű kiszolgálásához.

HOZZÁSZÓLÁSOK