Óriási gondok a szupertraffipaxokkal - megszólalt a rendőrség

A fix sebességmérőket 288-szor, a mobil traffipaxokat 123-szor kellett javítani 2018-ban. Ráadásul mindkét készüléktípusnál lejárt a garancia tavaly, immár közpénzt kell fizetni a rendőrségnek, ha elromlanak. Hogy mennyit, azt nem árulták el az ügyben érdeklődő vezess.hu-nak
K. Kiss Gergely, 2019. január 21. hétfő, 10:02
Fotó: Napi.hu

2018-ban a változtatható helyű eszközökön 123 esetben, a fix telepítésűeken pedig 288 esetben kellett javítást végezni" - válaszolta az ORFK a portál kérdésére. Ez összesen 411 javítás a VÉDA-rendszer 525 darab sebességmérőjén egy év alatt, amiből 160 mobil készülék, 365 pedig az utak fölé szerelve ellenőrzi a járművek tempóját. A javítások száma viszont csak nem akar csökkenni a mérések kezdete óta, évente tartósan félezer környékén mozog, vagy jóval a fölé ugrik - értékel a vezess.hu.

A VÉDA-rendszer mobil készülékeit "hosszú tesztüzemmód" után 2015 márciusában, a fixeket pedig bő egy évvel ezután, 2016 áprilisában élesítették. A 14,5 milliárd forintos EU-támogatásból gründolt rendszer hosszú próbaidejét nem követte hibátlan működés, ugyanis nem csak tavaly, hanem az azt megelőző két évben is rengeteg alkalommal kellett szerelni a készülékeket, vagy kicserélni bennük valamit:

  • 2016-ban 497 esetben kellett javítani a készülékeket (307 alkalommal a mobil traffikat, 190-szer a fix sebességmérőket)
  • 2017-ben már 804 alkalommal (406-szor a mobil készülékeket, 398-szor a fixeket)
  • 2018 első 10 hónapját rendkívül rossz baleseti statisztikák jellemezték: a személyi sérüléssel járó esetek száma az elmúlt 9 év legmagasabb adata volt. Az egész évre vonatkozó számokat még nem tették közzé, de a gyorshajtókat a balesetek egyik legfontosabb okozójának tartó ORFK-nak 2018-ban különösen nagy szüksége lett volna egy hibátlanul, vagy minimális javításszám mellett bevethető traffipaxerdőre.

Eközben 2018-ban volt olyan szupertraffipax, amely meghibásodás miatt 5 napra kiesett a rendszerből, holott abban az esetben a javítás (egy kameracsere) mindösszesen 2 órát vett igénybe. 2017-ben pedig előfordult 20 napos kiesés is, mivel forgalomterelést kellett előzetesen megrendelni a javítás érdekében. 2018-ban 5 napra, míg 2017-ben 20 napra is kiesett hiba miatt traffipax a rendszerből.

A vezess.hu megkérdezte az ORFK-tól, hogy mennyibe kerültek a garancia lejárta utáni javítások, ám ezt a rendőrség nem árulta el. "A KKEP eszközök üzemeltetését és javítását a garancia lejártát követően is az ARH Informatikai Zrt. végzi; az ORFK és a cég szerződése alapján átalánydíjas elszámoláson alapuló szolgáltatás keretében" - írták. Mivel közpénzről van szó, újra megkérdezték az ORFK-t, a válaszra egyelőre még várnak.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

csel, 2019.01.22 14:10

@abamisi49: Majd ha mindenki EGYFORMÁN megkapja gyorshajtásokért a büntetőpontokat, akkor majd változni fog valami, addig nem (Aki nem tudná: jelenleg a céges /stb... kivételek/ autók, az objektív felelősséggel élve NEM kapnak bünti-pontot).
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

abamisi49, 2019.01.21 13:21

A baleseti statisztikákból, speciel nem látszik, hogy lenne-e hatása a törvényalkotási/rendőrségi "erőfeszítéseknek".
És magamon is azt tapasztalom, hogy elsősorban az "ismert helyeknél" fokozódik a figyelmem, bár nem a közlekedésre.
Sajnos, az az érzésem, hogy az egyre fokozottabb stresszért elsősorban a rendelet-dömping, a büntetési fenyegetettség a felelős...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html