A főpolgármester közölte: legfontosabb céljuk a teljes csillaghegyi öblözet megvédése, beleértve a három és fél kilométer hosszú, Dunával párhuzamos védművön kívül északon a Barát-patak, délen az Aranyhegyi-árok árvízi túlterheléséből származó védelmi igény megoldását is. Az időhúzások, félreértések miatt a vízügyi hatóságtól szakmai állásfoglalást kérnek, és az alapján születik meg a végső döntés - mondta.

Tarlós István kitért arra, hogy elsősorban azért gondolnak a part menti védekezésre, mert a korábbi, Demszky-féle városvezetés is határozottan a mellett tette le a voksát, arra is nyújtott be uniós pályázatot, és a kerület is azt támogatja jelenleg is. "Tény, hogy aki ellenzi a parti védművet, ami ebben a hivatalos védekezési vonal lenne, az a teljes parti sávot végleg sorsára hagyja" - mondta Tarlós István, hozzátéve: ebbe bele kell érteni az összes ott lévő sportlétesítményt és az 1920-as, 1930-as években szabályosan oda épült lakóházakat is. Megjegyezte azt is, hogy a Királyok útja-Nánási úti nyomvonalon lévő védmű jogilag nem fő árvízvédelmi vonal, csak szokásjog alapján az.

Tarlós István kijelentette: a védmű építését húsz éven át ígérték az illetékesek, de nem csináltak semmit. Hangsúlyozta: a csillaghegyi öblözet árvízvédelmét meg kell oldani, de félreértések és részben álproblémák sorozatával állnak szemben. Felelőtlen hecckampány folyik, amelynek egyik célja alighanem az MSZP-SZDSZ-es húsz év súlyos mulasztásainak elkendőzése - mondta.

Tarlós István közölte azt is, hogy felmérette a Fővárosi Csatornázási Zrt.-vel a fővárosi árvízvédelmi rendszerét, amelyet húsz évig elhanyagoltak. Mint mondta, súlyos a helyzet az alsó rakpartokon, Bem tér és a Batthyány tér környékén, Albertfalván, Újpesten valamint a Margitszigeten.

Kérdésre Tarlós István közölte, hogy a javítások költsége elérheti a tízmilliárd forintos nagyságrendet. A 2013-as árvízből kiindulva a tapasztalatok félelmetesek, és a jövőre nézve kiszámíthatatlan, hogy mikor lesz hasonló vagy azt meghaladó szintű árhullám - tette hozzá.

Nem határozza meg a látképet

Váradi József árvízvédelmi szakértő, a Magyar Hidrológiai Társaság mezőgazdasági és vízgazdálkodási szakosztályának elnöke a sajtótájékoztatón emlékeztetett rá, hogy a római-parti gát tervezése egy éve folyamatban van. Az építkezés lényege, hogy a partvonal mentén a gát színes képet fog mutatni. Tévedésnek nevezte, hogy az egész part látképét a mobilgát határozná meg, mert az adottságokhoz igazodó védműrendszert épülne.

Váradi József közölte, hogy a védmű magassága 2,4 méter. Ha a védmű parti változata épül meg, a tervek úgy készülnek, hogy a parthasználat jelenlegi élvezeti értékét ne rontsák, sőt javítsák.

Városfejlesztési feladat, hogy a partot kulturálttá tegyék, a plázshasználat lehetősége pedig megmaradjon vagy még jobb legyen - tette hozzá.