Trükközést gyanítanak a veronai buszbaleset mögött - megdöbbentő részletek

Az origo.hu értesülése szerint egy illegális, kiegészítő üzemanyagtartály lehetett abban a buszban, amely január közepén korlátnak ütközött, majd egy oszlopnak csapódott, és kigyulladt Verona mellett az autópályán. Azért lehetett plusztartály a buszon, mert spórolni akartak az üzemanyagon.
K. Kiss Gergely, 2017. február 14. kedd, 22:31

A Szinyei Merse Pál gimnázium diákjai és kísérőik utaztak hazafelé egy sítáborból január közepén, amikor buszukkal Veronánál nekimentek a szalagkorlátnak, majd egy felüljáró oszlopának. A busz azonnal kigyulladt, és 16 ember, többségük tizenéves diák halálát lelte a buszban.

A busz roncsa is Olaszországban van még, és a Nemzeti Nyomozó Iroda is nyomoz az ügyben. Arról, hogy hogyan történhetett a baleset, nagyon sok a találgatás, mert a nyomozásra való tekintettel nem adhatnak ki információt.

A busz eleje az ütközéskor azonnal kigyulladt. Az origónak nyilatkozó szakértő már a tragédia után is úgy vélte, hogy valószínűleg megrepedt a becsapódás erejétől a busz üzemanyagtartálya, ezért csupán pár perc volt a menekülésre a tűz elterjedése előtt.

Engedély nélkül

Ebben a busztípusban - Setra S 317 GT-HD - az üzemanyagtartály a busz első ajtaja és jobb első kereke között van, nagyjából egy-másfél üléssornyit nyúlik hátra. Egy ilyen távolsági buszba több száz liter gázolajat lehet gyárilag is tankolni. Ennek ellenére a balesetben azt tartotta a legszokatlanabbnak egy másik, buszvezetői gyakorlattal is rendelkező igazságügyi szakértő, hogy hogyan tudott ilyen hamar kigyulladni a busz első része.

Erre adhatna magyarázatot, hogy plusz-üzemanyagtartály lehetett a buszban. Az ütközéskor keletkező hő és nyomás miatt borulhatott tehát pillanatok alatt lángba a plusztankkal felszerelt busz.

A gyakorlatban nem szokatlan még külföldön sem, hogy a több járművet üzemeltető cégek kibővítik az üzemanyagtartályokat - mondta az Origónak egy buszok műszaki vizsgáztatásával is foglalkozó szerviz. Nem egyszer találkoztat már műszaki vizsgán olyan külföldről behozott haszonjárművel is, amelynek kibővített tankja volt. Ezzel ugyanis spórolni tudnak, ha például a cégnek van valamilyen megállapodása valamelyik olajtársasággal.

Csakhogy, a portál szerint a busztársaságnak nem volt engedélye a plusztartályra. A nyomozóknak sem tudták megmutatni a papírokat. Úgy tudják, nem is kértek ilyen engedélyt a gyártótól, pedig az előírások szerint kellett volna. Mivel azonban gyakran tíz évnél is öregebb, már nem gyártott típusokról van szó, elég nehéz ellenőrizni, mit hagyott jóvá a gyártó. Az évenkénti műszaki vizsgán pedig van, hogy fel sem tűnik a tank bővítése.

A szerencsétlenül járt buszt üzemeltető cég vezetője nem nyilatkozott a portálnak. Az Országos Rendőr-főkapitányság sem szólalt meg, mivel a nyomozás még folyamatban van.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

rotaryfun, 2017.02.15 16:06

@csakazigazat: Lehet csikó korunkban egy helyen dolgoztunk :)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

csakazigazat, 2017.02.15 14:41

@rotaryfun: --- Pontosan ezt csináltuk a 'kamionunknál, amikor a 70-es - 80 -as években a Szovjetunióba mentünk télen,ahol mínusz 20 -30 fok simán meg volt,de máshol is ..., benzint adtunk a Gázolajhoz ! Szuper volt ,nem dermedt le szinte soha,de kellet hozzá vinni kannában is !
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rotaryfun, 2017.02.15 11:41

A gázolaj az nem az az anyag ami ha mínusz fokokban kilöttyen az útra akkor meggyullad és nem is az amit ilyen hidegben csak úgy meg lehet gyújtani. Én inkább azt tudom elképzelni hogy a gázolaj valami forró dologra ömlött ami lehetett izzó elektromos vezeték lehetett üzemelő kiegészítő fűtőberendezés vagy állófűtés, lehetett a jobb oldali felizzott első kerék fék de akár az is lehetett hogy épp az izzó fék hibája miatt szaladt le jobbra a busz.
Ha az üzemanyagos trükközés kerül szóba én nagyobb esélyt látok arra hogy régi bevált sofőr trükk benzint adni a gázolajhoz hogy az nagy hidegben se dermedjen le és tegye mozgásképtelenné a járművet. Már pedig ha a benzin ott volt valamely tároló rekeszben tartalék gyanánt a jobb oldalon elöl akkor a hirtelen és heves tűz magyarázata már meg is van amit tovább erősített az üzemanyag tartály tartalma legyen az eredeti vagy engedély nélkül bővített.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

foldnyuzo, 2017.02.15 11:15

Kíváncsi leszek mi lesz ebből. Laikusként úgy gondolom, hogy amikor a gyártó elkezdi a gyártást mindenféle teszteknek meg kell felelni a járműnek. Tűzvédelmi szempontok is vannak, az üzemanyagtartály sem lehet akárhol és akármilyen.
Ha ez így van, mégis a fuvarozók csak úgy póttartályokat szerelhetnek fel a járműre és ezt a műszaki vizsgán elfogadják akkor nagy a baj! Végül is akár akár több ezer liter üzemanyagra is ültethetik az utasokat.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Winter, 2017.02.15 09:54

A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html