A részvények negyedét birtokló francia Suez Environment Hungária Kft. és a német tulajdonú RWE Hungária Kft. alkotta konzorcium aligha mond le tulajdonrészéről az eredeti vételár kevesebb mint harmadáért. A tavaly nyáron megkezdett játszma most fordulóponthoz érkezett: a főváros ma dönt arról az előterjesztésről, amellyel csaknem teljesen "szabad kezet" ad tárgyalócsapatának a befektetési jogviszonyok megszüntetésére.

A Suez és az RWE 1997-ben összesen 16,5 milliárd forintot fizetett a vízművek részvénycsomagjáért, illetve a menedzsmentjogokért. Demszky Gábor akkori főpolgármester "nagyon jó üzletnek" tartotta az egyezséget, mivel az egyszeri, jelentős összegű bevétel mellett további pluszpénzekre számíthatott a főváros évente, ráadásul ezzel megszabadulhattak a szükséges fejlesztések pénzügyi nyomásától. A konzorcium kisebbségi részesedése ellenére döntéshozóvá vált, s menedzserdíj címén 3,5-4milliárdot vehetett ki a cégből évente. A városvezetés 2006-tól megpróbálta leszorítani az összeget, s évi egymilliárddal sikerült is. Az új városvezetés ezt is sokallta, ahogy a szerződés 2022-es lejártakor esedékes további 17 milliárdot is. Egyes hírek szerint a jogászok máris találtak néhány vitatható részt a szerződésekben.

A főváros a privatizációs szerződések teljes dokumentációját átadta az ügyészségnek, amely tavaly októberben elrendelte a nyomozást hűtlen kezelés okán. Ez azonban a külföldi érdekeltségeket aligha érinti. Ezzel párhuzamosan Tarlós 2011 tavaszán a tárgyalások megindítására kérte fel a Budapesti Városüzemeltetési Központ multivilágból érkező igazgatósági elnökét, Fodor Istvánt. A konzorcium hajlott a szerződés módosítására.

A főváros három ponton változtatott volna: komolyabb befolyást kért a vállalatirányításban, csökkenteni kívánta a menedzsmentdíjat és átvenni a fővárosi víziközművagyont. A Suez-RWE tandem ezt el is fogadta volna, a főváros azonban kizárólagos tulajdonra vágyik. A lap információi szerint a konzorcium a részvényeladástól sem zárkózna el, csakhogy a megrendelésére készült vagyonértékelés szerint 55-60 milliárdot érő cégért kevesebb mint hatmilliárdot adna a főváros. Persze a ma tárgyalandó fővárosi költségvetésben erre sincs külön keret. A Suez és a vele együtt mozgó RWE azonban az értesülés szerint legalább az egykori vételárat meg szeretné kapni.