Ezért lett nagyon rossz a magyar autósoknak az elmúlt 15 évben

A magyar benzinár évek óta alacsonynak számít Európában és a régióban, eközben a dízel az európai középmezőnyben foglal helyet és a környező országokban sem számít kimondottan olcsónak. A Napi.hu megnézte, hogy változott a magyar üzemanyagár a szomszéd országokéhoz képest az elmúlt másfél évtizedben.
Kristóf Réka, Szász Péter, 2019. május 7. kedd, 07:06
Fotó: Getty Images

Aki naprakész a magyar és a környező európai uniós országok üzemanyagárait illetően, tudja, hogy nem igazán érdemes a határ túloldalán tankolni, mert a magyar árak a benzin esetében jellemzően alacsonyabbak, a gázolajnál pedig drágábbak ugyan, de a különbség nem olyan drámai. (Ez természetesen az átlagárakra vonatkozik, minden országban óriási különbségek vannak a kútárak között azok elhelyezkedésétől függően.)

Lapunk 2005-től napjainkig (április közepéig) nézte meg, hogy miként változott a magyar, a szlovák, az osztrák, a szlovén, a horvát és a román üzemanyag ára egymáshoz viszonya. A számításhoz az Európai Bizottság heti árait vettük alapul és minden ország árait átváltottuk forintra az adott héten érvényes árfolyamon.

Ennek azért van jelentősége, mert a magyar üzemanyag zömmel a forint gyengülése miatt lett vonzó alternatíva a régióban és - minden közhiedelemmel szemben - nincs agyonadóztatva. Leszámítva a rekorder 27 százalékos áfát, a jövedéki adó az uniós minimumszint környékén van és annak sokkal nagyobb súlya van az üzemanyag árában, mint a forgalmi adónak.

Az a tény ugyanakkor, hogy a magyar üzemanyag vonzó lehet a környező országokban, azt is jelenti, hogy a magyar autósoknak mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, ha külföldön tankolnak.

Magyarország

2005 elején a benzin 233,2 forintban került Magyarországon. Ebből 80 forintot tettek ki a közterheken kívüli tételek, vagyis maga a nyersanyag, a finomító haszna, illetve egyéb kereskedelmi árrések, 153,2 forintot pedig az adók. Érdemes felidézni, hogy 2005 elején egy hordó brent olaj ára 44-46 dollár volt, szemben a jelenlegi 70 dollárral, míg a dollár árfolyama 190 forint alatt mozgott, jelenlegi 290-nel. Akkoriban egy liter benzint 106,5 forint jövedéki adó terhelt, az áfa pedig 25 százalék volt. Ezen felül kellett még fizetni pár forint készletezési díjat, mint ma is.

Ez azt eredményezte, hogy a benzin árának 65,7 százaléka ment az államkasszába.

2005-ben a benzin drágulni kezdett, azonban a Gyurcsány-kormány úgy döntött, hogy a 2006-os tervezett áfacsökkentést a kutaknál előbbre hozza, így az üzemanyagok áfája már októberben 20 százalékra csökkent. Az áfa súlyát azonban jól érzékelteti, hogy 5 százalékpontos csökkentés mindössze 11 forinttal mérsékelt a benzin árát 2006 októberében.

Az áfa csak 2009 nyaráig volt 20 százalék, akkor a Bajnai-kormány újra 25 százalékos szintről döntött, ráadásul ugyanebben az időben a jövedéki adó is 109 forintra emelkedett. Ez 13,6 százalékos drágulást hozott egyik napról a másikra és 300 forint fölé lökte a benzin árát. A jövedéki adó jelenlegi - 120 forintos - szintjét 2010-ben érte el. Az újabb áfaemelés, 27 százalékra, 2012-ben érkezett.

Az idén április közepi állapot szerint a közel 400 forintos benzin árából 207 forintot tett ki az adó, ami 52,2 százalék. Az adó - mint a grafikonon is látszik - a fix jövedéki adó miatt nem mutat komoly kilengéseket, az áfa miatt azonban követi az árak alakulását.

A gázolaj 2005-ben 237,1 forintba került, ebből az adón kívüli tételek 101,6 forintot, míg a közterhek 135,5 forintot tettek ki. Akkoriban a gázolaj jövedéki adója lényegesen alacsonyabb, 88 forint volt literenként, amelyet egyébként éppen 2005-ben emeltek meg a korábbi 84-ről.

A gázolaj árának mindössze 57,1 százaléka ment az államkasszába, most ez még kevesebb, 49,5 százalék.

Az áfa ugyanúgy változott, mint a benzin esetében, a jövedéki adó 2009 nyarán 90,5 forintra, 2010-ban 97,3 forintra, 2011 novemberében pedig 110,4 forintra emelkedett.

Azóta a jövedéki adó változatlan volt Magyarországon, kivéve egy rövid időszakot, 2016 októbere és 2017 áprilisa között. A magyar szabályozás szerint ugyanis ha a Brent típusú olaj ára 50 dollár alá süllyed, akkor a benzin jövedékiadó-szintje 125, a gázolajé 120,35 forintra nő. Az olajárprognózisokat elnézve azonban most nem kell ezzel számolni.

Szlovákia

2005 első hetében - amikor egyébként Szlovákiában még koronával fizettek - olcsóbb volt az üzemanyag, mint itthon: amíg nem csökkent az áfa a benzin több mint 10, a gázolaj 6 százalékkal került kevesebbe.

Akkoriban a szlovák jövedéki adó 15,5 (benzin), illetve 14,5 (dízel) korona volt, amely 99, illetve 93 forintnak felelt meg. Az áfa pedig 6 százalékponttal volt alacsonyabb a magyarnál: 19 százalék.

A különbség akkor lett szembetűnő, mikor Szlovákia 2009-ben bevezette az eurót. Ekkor ugyanis mind a benzin, mind pedig a gázolaj jövedéki adója jelentősen megugrott. Egy évvel később azonban a kormány a gázolaj adóját jelentősen 48,1 centről 36,8 centre csökkentette. Ez körülbelül 30 forintos mérséklést jelentett akkori árfolyamon.

Ez a szint érvényes ma is, amely 320 forintos euróárfolyamon 117,8 forintot jelent literenként. Ez kicsivel több mint a magyar dízel adója, de Szlovákiában egy 2011-es egy százalékpontos emelés óta is csak 20 százalék az áfa, amely kiegyensúlyozza a különbséget.

A benzinnél más a helyzet, jelenleg 51 centet szednek be jövedéki adó jogcímén, amely 163 forint, lényegesen magasabb mint a magyar, ennek eredményeképpen a benzin stabilan 14-16 százalékkal drágább. Ezt a különbséget a forint elmúlt években látott gyengülése csak növelte.

Erre természetesen lehet azt mondani, hogy a forintgyengülés csak akkor fáj, ha az ember külföldön tankol, azonban megnéztük az is, hogy miként változott a benzin, illetve a gázolaj ára Magyarországon forintban és Szlovákiában euróban 2010 és az elmúlt egy év között (átlaggal számolva). A magyar benzin 13,2 százalékkal lett drágább a két időszak között, míg a szlovák 8,4-gyel. A magyar dízel 25,6 százalékkal kerül most többe, míg a szlovák mindössze 7,5-tel.

Ausztria

Az osztrák és a magyar üzemanyagok ára között néhány százalékos csak az eltérés forintban számolva, a benzin jellemzően Ausztriában drágább, a gázolaj olcsóbb.

Ausztriában az üzemanyagok áfája 20 százalék, a jövedéki adó azonban mind a benzin, mind pedig a gázolaj esetében magasabb, mint a magyar. A különbség leginkább előbbinél szembetűnő.

A jelenlegi jövedékiadó-szint 2013 nyara óta hatályos ez a benzinnél 482 euró, jelenleg mintegy 155 forint literenként, a gázolajnál pedig 397 euró vagyis 127 forint. Az elmúlt 15 évben többször is emeltek az adón (egy csökkentés volt 2011-ben), amely így jellemzően mindig meghaladta a magyar adómértéket.

Ezt ellensúlyozta az, hogy az adón kívüli tételek az elmúlt 15 évben átlagosan alacsonyabbak voltak, mint a magyar.

A magyar üzemanyagok drágulása az elmúlt években a forint gyengülése miatt lendületesebbek voltak, mint az osztrák. Euróban számolva az osztrák benzin 6,4, a gázolaj 9,8 százalékkal drágult 2010 óta. Ugyan ez forintban 23,9, illetve 32,5 százalékos emelkedést jelent. Érdekesség, hogy ha jelenleg a 2010-es 275,4 forintos euró középárfolyamon tankolnánk Ausztriában, akkor mintegy 348 forintot kellene fizetnünk egy liter benzinért és 334 forintot a gázolajért. Persze ebben az esetben vélhetően a dollár árfolyama is alacsonyabb lenne és nem lenne ekkora különbség a két ország árai között.

Szlovénia

A Szlovéniába vagy az azon keresztül utazók tudják, hogy a tankolást érdemes még a magyar oldalon intézni, ez pedig egyértelműen a magasabb adótehernek köszönhető a benzin és a gázolaj esetében.

Az áfa alacsonyabb: 22 százalék, sőt 2013 nyarát megelőzően csak 20 százalék volt. A jövedéki adó azonban magasabb, jelenleg a benziné 478,3 euró (153 forint), a gázolajé pedig 392,7 euró (126 forint). Szlovéniában egyébként évente többször is módosították az adó szintjét, a jelenlegi tavaly május óta hatályos. Korábban a benzin adója stabilan 500, a gázolajé pedig 400 euró fölött mozgott. Amikor Szlovéniában 2007-ben átálltak a tolárról euróra, nem nőtt az adó mértéke, egyszerűen átváltották az akkori árfolyamon.

2005-ben és azután - ahogy a grafikonon is látszik - más volt a két ország üzemanyagárainak viszonya, akkor Magyarországon volt drágább a tankolás, egyrészt mert magasabb volt a jövedéki adó, illetve az azon kívüli tételekért is többet kellett itthon fizetni. Ez az állapot 2008-ig tartott, amikor a szlovén kormány több lépcsőben óriásit emelt a jövedéki adón, szűk egy év alatt 13 centet minden literen benzinen és gázolajon (13 cent mai árfolyamon közel 42 forint). Ehhez jött még a már többször említett forintgyengülés.

Horvátország

Horvátország szintén azon országok közé tartozik, ahol egy magyarnak nem érdemes tankolnia, ha csak az elmúlt szűk évet nézzük, a benzin 11-16, a gázolaj pedig 4-6 százalékkal volt drágább. (Az Európai Bizottságnak Horvátországra csak 2013 júliusától vannak adatai).

A forint a kunával szemben is gyengült az elmúlt években. Most a 10,3 kunás átlagos benzinár egy magyarnak több mint 43 kunába, vagyis 445 forintba kerül, ha azonban maradt volna a 2013 eleji nagyjából 39 kunás árfolyam, akkor 402 forintba kerülne egy liter benzin.

Horvátországban az áfa 25 százalék, benzin jövedéki adója 2015 áprilisa óta 3,86 kuna (166 forint), a gázolajé pedig 30,6 kuna (132 forint), az adót egyébként 2013 óta folyamatosan emelték. Emiatt, és az árfolyam következményeképpen éri meg egyre kevésbé kint tankolni.

Románia

Romániában - ahol 2008-tól állnak rendelkezésre adatok - kezdetben sokkal olcsóbb volt benzin és gázolaj mint a magyar, a különbség bőven két számjegyű volt, akadt olyan hét is, ahol a 20 százalék körül alakult. Mára sokkal kiegyenlítettebb a piac, Magyarországon továbbra is drágább a tankolás, de csak pár százalék a differencia.

Romániában az üzemanyag áfája 2017 óta 19 százalék, azt megelőzően egy évig 20, 2010-től kezdve pedig 24 százalék volt. A benzin jövedéki adója idén módosult 2,04 lejre (138,7 forint), a gázolajé 1,9 lej (129 forint).

A magasabb jövedéki adót a 8 (!) százalékponttal alacsonyabb áfa kompenzálja és teszi olcsóbbá a román üzemanyagot.

Nincs túladóztatva az üzemanyag

A magyar üzemanyag adótartalma a 27 százalékos áfa ellenére sem magas, az április közepi állapot szerint a benzin árának 52,2, a gázolajénak 49,5 százaléka megy az államkasszába jövedéki adó, áfa és készletezési díj formájában.

A benzin esetében az adótartalom a környező uniós országokban csak Romániában alacsonyabb, 51,6 százalék, a többi országban 55-60 százalék között mozog.

A dízelnél a magyar adótartalom nagyjából megegyezik a többi országéval, ez alól Szlovénia a kivétel, ahol az állam 55,4 százalékot visz el.

A kormány persze az áfát tudja csökkenteni, azonban a jövedéki adónál meg van kötve a keze, ugyanis az Európai unió a benzin esetében legalább 3,59, a gázolajnál 3,3 eurós adót ír elő literenként. Ez 320 eurós árfolyamnál azt jelenti, hogy a benzin adója nem lehetne kevesebb 114,8, míg a gázolajé 105,6 forintnál.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

konrada, 2019.05.07 12:54

@Suzywong: Ebben az összehasonlításban (többek közt) Románia, Horvátország, Szlovákia szerepel.

...így meg elég teátrálisak a túlzásaid, ha egyébként tudod, hogy ezekben az országokban mennyi a nettó jövedelem...
(...de persze nem tudod, hiszen akkor nem írtad volna le azt, amit...)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Suzywong, 2019.05.07 12:03

a lényeg, hogy a netto medián keresetből hány litert tud tankolni a magyar , illetve a többi ország lakója.

mert ebben az összehasonlításban a világutolsók között vagyunk, az európán kívüli országokhoz képest 3-4 x -es üzemanyagár mellett harmadik világbeli keresetekkel.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html