2010-es szinten áll a magyar benzinfogyasztás

2019 nyarára eljutottunk oda, hogy annyi benzint fogyasztunk, mint 2010 elején. A gázolajfogyasztás viszont már 30 százalékkal haladja meg az akkori mértéket.
Szász Péter, 2019. augusztus 2. péntek, 16:22
Fotó: Shutterstock

A válság előtt a hazai benzinfogyasztás éves szinten stabilan meghaladta a 2 milliárd litert, azonban 2013 elejére eljutottunk oda, hogy éves szinten 1,56 milliárd liter került szabadforgalomba, és a benzinkutak forgalma is alig volt több 1,53 milliárd liternél.

Ennek okai a gazdasági hanyatlás és az elszabaduló árak voltak, amelyek mérséklődésére 2014 végéig kellett várni. Emellett a magyar autópiac szerkezete is átalakult a válság után, sokan fordultak a benzines új autók felől az öreg dízelek felé. Ezt a folyamatot a dízelbotrány, az újautópiac fellendülése és persze az elektromobilitás állítja meg, bár nem egyik évről a másokra.

Az elmúlt hat évben azonban töretlen volt a benzinpiac növekedése és bár a válság előtti fogyasztási szintet még nem értük el, a 2010-es számokat már hozzák a közlekedők. Az idén júniussal végződő 12 hónapban közel 1,96 milliárd liter benzin került a piacra, ebből pedig - 38 millió liter híján - 1,93 milliárd liter a benzinkutakon fogyott el. Ez havi átlagban több mint 160 millió literes tankolás. (Lapunk mindkét számsor esetében gördülő összeggel számolt, vagyis minden hónaphoz hozzáadtuk a megelőző 11 hónap adatát, ezzel elsimítva a szezonális kilengéseket, vagy egy-egy jelentősebb ár- és adóváltozás hatását.)

A grafikonon piros színnel jelöltünk, hogy mennyi üzemagyag került szabadforgalomba, kékkel pedig azt, hogy mennyi fogyott a benzinkutakon. A kettő különbségét azok a fogyasztók adták, akik közvetlenül, nem pedig egy kúthálózatok keresztül vásárolnak. A benzin esetében ez a különbség nem számottevő, a gázolaj esetében már inkább.

Gázolaj

A gázolajfogyasztás teljesen más képet mutat, hiszen a fogyasztás egy jelentős részét a gazdasági szereplők, a fuvarozók vagy az agrárium használja.

A válság természetesen a dízeleladásokon is nyomot hagyott, de közel sem akkorát, mint a benzin esetében és a hazai fogyasztás a 2008-as 2009-es csúcsokat már 2014-ben elérte. A gazdasági krízis kitörését megelőzően 3,4 milliárd liter gázolaj is szabadforgalomba került itthon, de a mélyponton, 2013 tavaszán sem ment 3,08 milliárd liter alá a gördülő összeg. 2019 nyarán 4,4 milliárd liter gázolajat vásárolunk 12 hónap alatt, amelyből több mint 3,5 milliárd a kúthálózatokon keresztül jut el a fogyasztókhoz. Utóbbi 295 millió liter havi átlagban.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

na4, 2019.08.03 09:32

A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

znojmo, 2019.08.02 22:08

Szemet, lepukkadt autók, elaggott dízelek jó a magyaroknak, Ázsia Európában, de legalább fél, mondta a felcsúti büszke vezér, félázsiaiak vagyunk!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

terabit, 2019.08.02 21:37

@laci_52: idővel be fognak vezetni. Én már most betiltanám az euro 5 osztálynál régebbi autók importját. Ugyanezeket német mintára a nagyvárosokba be sem engedném. A rendőröknek pedig jogot (és eszközt) adnék az autók kibocsátásának szűrésére a forgalomban. Elsőre nem durva esetben figyelmeztetés durva esetben súlyos pénzbírság, másodikra pedig a szennyező autó elkobzása és beolvasztása + pénzbírság, harmadikra beolvasztás sofőrrel együtt. Hihetetlen milyen fos koromkibocsátó hulladékokkal járnak egyesek, főleg mióta a dízel autó árak a béka segge alatt vannak.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Suzywong, 2019.08.02 19:58

brutális mértékben növekszik az átmenőforgalom, mivel magyarország a balkán és európa közötti átjáróház lett.

ez pedig meglátszik az üzemanyagfogyasztáson.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2019.08.02 19:39

Ugyanaz az autótípus, hasonló teljesítményű a motor: a dízel 2-3 literrel kevesebbet fogyaszt 100 kilométeren, mint a benzines. Aki 30-40 ezer(esetleg még több!) kilométert megy évente, annak ez jelentős különbség. A német dízelbotrány pedig serkenteni fogja a használt dízelautók importját. Az elektromos autók elsősorban az áruk miatt nagyon lassan fognak elterjedni. Úgyhogy - hacsak nem vezetnek be szigorú adminisztratív korlátozást - még évtizedekig rengeteg dízelautó fog futni kis hazánkban.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html