Zsákutcába kerülhet a magyar autóipar

Magyarországon az elmúlt években óriásira nőtt az autóipar kapacitása, azonban azokra a technológiákra és termékekre, amelyek most a termelés zömét adják, hamarosan sokkal kisebb lesz a kereslet - írja a Portfolio.hu.
Szász Péter, 2019. október 4. péntek, 10:18
Fotó: Getty Images

Az közlekedés és az autóipar jövőjét 4 tényező fogja meghatározni a jövőben:

  • az elektromos autók elterjedése,
  • a közösségi járműmegosztás a saját autó tulajdonlása helyett,
  • az új technológiák irányába történő eltolódás és
  • az, hogy új, gyorsan fejlődő cégek lépnek be az autóiparba, versenyre késztetve a jelenlegi szereplőket.

Ezeknek a változásoknak lesznek nyertesei és vesztesei - olvasható a portálon. Előbbiek közé tartoznak majd

  • a vezetéstámogató rendszerek,
  • az infotainment és kommunikációs eszközök,
  • az akkumulátorok és üzemanyagcellák,
  • az elektronikai eszközök és
  • az elektromos hajtásláncok fejlesztői, gyártói.

A vesztesek között lesznek a

  • a motor,
  • a sebességváltók,
  • a tengelyek,
  • az üzemanyagrendszerek,
  • a kipufogórendszerek,
  • a fékrendszerek és
  • a kormányrendszerek

gyártói. Ezek lesznek azok a járműipari szegmensek, ahol érdemben csökkenhetnek majd a bevételek 2025-ig.

Mi lesz Magyarországon?

Azok az alkatrészek, amelyekre a jövőben egyre kisebb szükség lesz, amelyek iránt egyre csökkenő kereslet mutatkozik majd, jelentős (közel 50 százalékos) részarányt képviseltek 2018-ban a hazai iparban.

Egy elektromos autó eleve kevesebb komponensből épül fel, illetve a hajtáslánca drasztikusan eltér a hagyományos autóétól. Ebből adódóan viszont nagyon fontos, idehaza is gyártott alkatrészek válnak feleslegessé, vagy egészen más formában kell, hogy készüljenek a jövőben.

Így a magyar beszállítók dolga időben reagálni ezekre a változásokra, különben az ország elveszíti azt az előnyét, amelyet az autóipar felfuttatásával szerzett.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Fricibacsi3, 2019.10.04 14:19

Huhogás, mint a csődbe kerülHET Magyarország, ha nem vesz fel újabb IMF hitelt
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matyi2010, 2019.10.04 14:10

antitroll, 2019.10.04 13:37

"Ma egy belsőégési motor fejlesztésére a gyártók euró milliárdokat költenek," - elektromos hajtás fejlesztésére ugyanúgy euró/dollár milliárdokat költenek, a hagyományos gyártók mégis "őrzik" jókora lemaradásukat pl a Tesla mögött
Az akkumulátoroknál jószerével a cellák és a cellákból épített blokkok készülnek a külsős gyártóknál, mint a Samsung és a tőle jóval nagyobb kínai CATL, BYD vagy a Panasonic, a koreai SK Innovation és LG Chem. Az akkumulátor rendszerek (csomagok), ezek hűtése, szabályzása jobbára a gyártónál marad.
"A mostani autógyárak a gyártás teljes folyamatát birtokolják " - hülyeség, most is 20-30% van az OEM kezében. A hivatkozott cikk szerint a magyar exportban 9,2 % a kész jármű, a többi alkatrész (ennek egy része persze cégen belül, telephelyek közt mozog)..
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Remete53, 2019.10.04 13:44

@gabrilovics: "De sajnos amint a valóság mutatja, nem az értelmes vezetők vannak itt! " Milyen tényekkel tudod alátámasztani a megállapításod? Milyen pozícióból?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2019.10.04 13:37

@matyi2010:
Nem csak az a probléma gyökere, hogy az elektromos hajtás sokkal kevesebb alkatrészből áll össze. Nagyobb gond (akinek az), hogy ezeket kisebb beruházással és fejlesztési költséggel lehet nagy tömegben előállítani.
Ma egy belsőégési motor fejlesztésére a gyártók euró milliárdokat költenek, reszelgetik, hogy az emissziós normákat teljesíteni tudják. Minden gyár, vagy gyártói csoport igyekszik saját motorokkal és motorcsaládokkal előállni. A különféle teljesítményű motorok fejlesztése önálló követelményeket támaszt és persze külön külön kerül euró milliárdokba.
Már most is próbálnak úgy megtakarítani, hogy külön csoporthoz tartozó gyártók is használnak közös motorokat. Példa a korábbi Peigeot/Citroen 1,6 HDi motor, amit szereltek a Fordokba és a Volvo-ba is.
Szóval a probléma, hogy mostantól bármelyik kínai, vagy koreai stb gyártó ráállhat és onthatja millió számra az elektromos hajtás eszközeit, ahogy a Samsung már rá is állt az egyik legdrágább egység, az akkumulátor gyártásra. A másik meg nagy teljesítményű villanymotorokat gyárt majd és folytathatnám. A szervizelésnél ugyanez áll elő, sokkal kevesebb szervizigényhez kevesebb alkatrész kell.
A mostani autógyárak a gyártás teljes folyamatát birtokolják (persze vannak beszállítók is), egészen a fejlesztéstől.
Ennek most már biztos, hogy vége lesz! Az autógyártók összeszerelő üzemekké válnak, a design lesz a legfőbb megkülönböztető tényező.
Egyre több szabványos elem lesz. A Magyarországra betelepült autógyártók azzal szembesülnek, hogy a nyereségük drasztikusan csökken, a gyártás jelentős részben a körülményekhez igazodóan kiszerveződik.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matyi2010, 2019.10.04 13:08

na4, 2019.10.04 12:29
Az elektromos autók nagy valószínűség szerint az előrejelzéseknek megfelelően, azaz lassan de biztosan terjednek, azaz 2025-re mondjuk 8-10%-ot érnek el az európai értékesítésben.
De:
1. hülyeség, hogy ezzel rengeteg munkahely szűnik meg. A portfolio hivatkozott cikke szerint az autóalkatrész piac a jelenlegi 1481 milliárd $-ról 1674 milliárd $-ra nő 2025-re.
2. Ha a 10% elektromos autóhoz fajlagosan 20%-kal kevesebb alkatrész kellene, az összesen 2% csökkenés. A maradék 90% belsőégésűhöz meg hogy lépést tartson a szigorításokkal és az elektromosok jó tulajdonságaival fajlagosan 5-10%-kal több, ez +4,5..9%! (mild-hibridek, hibridek,nagy nyomaték, összkerékhajtás, kényelmi extrák, kommunikáció-önvezetés stb stb)
3. Ha meg tényleg bejönn, hogy az elektromos autók sokkal jobbak lesznek, akkor a hagyományos használt autók piaca összeomlik/lecsökken és nő az új autók termelése. De ez még vagy 15-20 év.....
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html