A koronavírus-járvány miatti karanténkorlátozások oda vezettek, hogy a távmunkától és az otthoni munkavégzéstől ódzkodó magyar cégek is rákényszerültek, hogy hazaengedjék a dolgozóikat. Elsőre jól hangzik, hogy az ember a saját otthonában végezze a mindennapos feladatait, anélkül például, hogy egy basáskodó főnök mögötte állna, vagy hallgatnia kellene a fecsegő kollégákat. Lassan egy évvel azután, hogy a világ - vele együtt pedig a munkavégzés - ekkorát fordult, már látszik, hogy a magyar dolgozóknak mégis fontos az irodai szocializációs légkör, miközben élvezik a rugalmasabb kereteket.

A magyar munkavállalók ahhoz, hogy jól érezzék magukat a munkahelyükön és elkötelezettek legyenek a munkáltató iránt, elvárják, hogy rendszeres legyen a kommunikáció a főnökkel, hogy jó legyen a személyes kapcsolatuk a kollégákkal, és hogy rugalmas legyen a munkaidő - derül ki a Profession.hu és a Boston Consulting Group (BCG) közös, friss, reprezentatív felméréséből, mely azt vizsgálta, milyen változásokat hozhat a koronavírus-járvány a munka világában.

Maguk a dolgozók és a munkáltatók is azt mondták a felmérésben, hogy a jövőben leginkább az segítheti elő a munkatársak kapcsolatát a megváltozott munkakörülmények ellenére is, ha megfelelő a kommunikáció. A munkavállalók a változatos kommunikációs lehetőségeket (az online megoldásoktól a munkatársakkal való telefonálásig), a kommunikáció gyakoriságát, és a felettesek kapcsolaterősítő magatartását tartják jelentős befolyásoló tényezőnek. Érdekesség, hogy a munkaadók a személyes találkozások lehetőségét jóval fontosabbnak tartják, mint a munkavállalók.

Mind a két oldal egyetért abban, hogy nem csupán a közvetlen felettes, de a felső vezetés kommunikációja is meghatározó ebben a kérdésben.

"2020 tapasztalatai arra világítottak rá, hogy kiemelten fontos, hogy rendszeresen kommunikáljunk a kollégákkal, és biztosítsunk olyan csatornákat számukra, ahol egymással és a vezetőikkel is megoszthatják problémáikat. Ilyenek lehetnek a napi 15 perces online kávészünetek a home office-ban dolgozók számára, és az is hasznos, ha néhány hetente a teljes vezetőséggel is lehetőség nyílik a kommunikációra. Az, hogy biztosítjuk a szociális hálót a munkavállalók számára, és azt fejezzük ki feléjük, hogy a váratlan helyzetekben is mellettük vagyunk, azon túl, hogy jótékonyan befolyásolhatja a teljesítményt, az elköteleződés mértékét is fokozhatja, ráadásul a munkavállalói élmény fogalmát is új szintre emelheti" - összegezte az eredményeket Simon-Göröcs Lili, a Profession.hu HR igazgatója.

Kotsis Ádám, a BCG budapesti irodájának szenior HR szakértője azt emelte ki, hogy a jövőben épp a kommunikáció lehet az egyik legfontosabb tényező az állások kiválasztásánál munkavállalói részről. "A munkahely megválasztásánál a fehérgalléros munkák esetén nagyon fontos szempont lesz a jövőben, hogy rugalmas-e a munkaidő és hogy van-e beleszólása a munkavállalónak abba, hogy hol végzi a munkáját - akár otthon is, vagy egy közösségi irodában, közelebb a lakásához, és akár többször is egy héten. Versenyelőnyhöz fognak jutni azok a cégek, amelyek ezt figyelembe veszik" - véli Kotsis Ádám.

A felmérés azt találta, hogy a magyar munkavállalók a jóllét szempontjából a legfontosabbnak a rugalmas munkaidő lehetőségét tartják, ezt követi a jobb munkakörnyezet, a munkáltató által biztosított home office csomag, majd a munkavégzés helyéről és idejéről való döntés lehetősége. A munkavállalók a legfontosabb hat feltétel közé sorolták a jövőre nézve a munkáltató által biztosított egészségügyi szolgáltatásokat és a sportolási lehetőségek támogatását is.

Egy másik, nem régiben készült felmérés szerint ettől még a magyar dolgozók 10 százaléka fél az elbocsátástól.

A kutatásról

Munkaadói felmérés: 216 cég, a Magyarországon működő összes cégtípus képviselteti magát a felmérésben. Munkavállalói felmérés: 1380 fő, reprezentatív a 16+ éves aktív (dolgozó) népességre. A felmérés online kérdőíves adatfelvételi módszerrel készült, 2020 októberében.