Melyik autó nyert a 400-ból a magyar piacon?

Tízből hat új autó kerül a cégekhez, amelyek több mint 400 modellből válogattak az idén. Bemutatjuk a céges autópiacot, a legkedveltebb modellekkel, kategóriákkal.
Csernátony Csaba, 2018. október 8. hétfő, 18:30

A kilenc hónap alatt több mint 100 ezer új személyautót adtak el a kereskedők a magyar piacon, ez éves szinten több mint 26 százalékos növekedés, a két évvel korábbi szintnek pedig a másfélszerese.

A Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza az autópiacot bemutató sorozatának első részében a magánszemélyek kedvenceit mutatta be (Kitalálja, melyek Magyarország legkapósabb autói?), most pedig következik a jogi személyek - azaz a vállalatok és állami szervek -, leegyszerűsítve a cégautók piaca. A január és szeptember vége között eladott 104 617 eladott új autóból 62 ezer, azaz 10-ből 6 autó került a vállalatokhoz és állami szervekhez. A cégek több mint 400 féle modellt vásároltak.

Céges kedvencek

A cégeknél a Skoda Octaviája viszi a prímet. Ebből 4474 darabot vettek. A modell kedveltségét mutatja, hogy az eladott új Octaviákból 10-ből kilenc ment a cégekhez. A magánszemélyek sztárja, a Suzuki Vitara a második a cégautórangsorban közel 4 ezer darabos eladással, utána jön a Ford Focus, alig több mint 2 ezer autóval. A kilenchavi modellrangsor megegyezik a féléves eredménnyel, akkor is ezek az autók szerepeltek a top háromban.

Top 10 a céges autópiacon
HelyezésModellEladott darabszám 2018 első kilenc hónapjábanDatahouse-kategóriaCéges vásárlások aránya az adott modellnél
1.Skoda Octavia4474Alsó-közép91%
2.Suzuki Vitara3932Terepjáró (SUV)44%
3.Ford Focus2009Alsó-közép71%
4.Ford Kuga1818Terepjáró (SUV)77%
5.Opel Astra1812Alsó-közép75%
6.Nissan Qashqai1428Terepjáró (SUV)69%
7.Fiat 5001304Mini85%
8.Volkswagen Golf1241Alsó-közép81%
9.Volkswagen Passat1190Felső-közép90%
10.Suzuki SX4 S-Cross1115Alsó-közép33%
Forrás: Datahouse, Buksza

Mögöttük azonban már történt változás. A Ford Kuga feljött a negyedik helyre, megelőzte az Opel Astra K sorozatát, amely a legfrissebb rangsorban az ötödik lett. Megőrizte hatodik helyét a Nissan Qashqai. Maradt a hetedik helyen a Fiat 500-as. A Volkswagen Golf és a Passat előrébb került, a nyolcadik és kilencedik helyen álltak szeptember végén, vagyis megelőzték tizedik helyre visszaeső Suzuki SX4 S-Crosst.

Az első tízben szereplő modellekből több mint 20 ezer fogyott, ez az összes céges vásárlás harmada. A legkedveltebb első 50 modell között 7-7 Volkswagen és Ford; 6-6 Skoda és Opel; 5 Toyota; 3-3 Suzuki és Renault; 2-2 Dacia, Seat és Kia, Hyundai és Nissan szerepel; a Fiat, a Jeep és a BMW 1-1 modellel került a top 50-es listára, ehhez egyébként több mint 333 darabos eladásra volt szükség.

Melyik kategória?

A modellek versenye mellett érdemes megnézni a kategóriákat is, amelyekből a Datahouse az alábbiakat különbözteti meg. (A zárójelben példaként az adott kategóriában a népszerű modellek közé tartozó autók szerepelnek. A felsoroltakon kívül van még az egyéb kategória, ám ennek a részesedése marginális mind a céges piacon, mind a magánszemélyek esetében.)

  • Mini (pl. Fiat 500, Volkswagen Up,Hyundai i10)
  • Kisautó (pl. Renault Clio, Volkswagen Polo, Skoda Fabia)
  • Alsó-középkategória (pl. Skoda Octavia, Ford Focus, Opel Astra)
  • Felső-közép-kategória (pl. Volkswagen Passat, Skoda Superb, Opel Insignia)
  • Sport (pl. Ford Mustang, Mercedes CLS, BMW M5 kupé)
  • Nagyautó (pl. BMW 5-ös sorozat, Mercedes E osztály, Volvo S90
  • Egyterű (pl. Volkswagen Touran, Ford S-Max, Opel Zafira)
  • Luxus (pl. Mercedes S osztály, BMW 7-es sorozat, Audi A8)
  • Terepjáró - SUV (pl. Suzuki Vitara, Ford Kuga, Nissan Qashqai)
  • Minibusz (pl. Ford Turneo, Opel Vivaro, Volkswagen Trasnporter)

A céges autópiacon az alsó-középkategóriáé a legnagyobb szelet, a 62 ezer eladott autó 40 százalékát adja. Szorosan mögötte vannak a terepjárók, SUV-ok 36 százalékkal. Ebből látszik, hogy ez a két kategória fedi le a céges autópiac döntő részét. A felső-középkategóriás modellek és a kisautók 9-9 százalékot mondhatnak magukéból az céges autótortából. A többi kategória (nagyautó, luxus, minibusz, egyterű, mini) mindössze 1-3 százalékkal rendelkezik.

Céges Ferrari és állami Suzukik

A Datahouse-os adatoknál persze azt is figyelembe kell venni, hogy sok olyan céges autó végső soron magánhasználatban van, csak adózási előnyök miatt vették azokat egy-egy vállalkozáson keresztül. Erre utal, hogy például a Ford Mustang, a Porsche 911-es vagy a Ferrari 812 Superfast esetében nem feltétlenül céges használatra valók.

Az állami beszerzések az év első kilenc hónapjában nem növelték számottevően az céges autók piacát: kevesebb mint 2177 új személyautó került a költségvetési szervekhez. A legkiemelkedőbb vásárlások a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV) Magyar Honvédséghez köthetőek, előbbi 721, utóbbi 599 új személyautót vett. Az állami vásárlások keretében elsősorban Suzuki Vitarákat, Skoda Octaviákat, Skoda Rapidokat, Opel Astrákat vettek, de jelentősnek mondható még az a beszerzés, amely 150 B osztályos Mercedesszel bővítette a rendőrség autóparkját.

Megjegyzés: A cikkben kizárólag a személyautó-eladások szerepelnek, a kisteherautóké nem. A különböző modellek népszerűségében szerepet játszhat a reexport hatása, de ez nehezen számszerűsíthető pontosan, a témáról a Totalcar korábbi cikkében, itt olvashat részletesen.

Címlapkép: MTI Fotó - Nemes János

HOZZÁSZÓLÁSOK