Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Szerdán tovább csökkent a Duna vízszintje, Budapestnél 43-44 centiméterre. Az alacsony vízszint rekordja már megdőlt Adonyban, Dunaújvárosban, Dunaföldváron, Pakson és Domboriban. Ez várható csütörtökön Bajánál és Mohácsnál is. Az OVF szerdán hajnalban megtiltotta a teherhajóknak a folyón való közlekedést.

Az alacsony vízállás valamennyi dunai kikötőt súlyosan érintette, a hajókat a szokásos, kétméteres merüléshez képest 1,2-1,5 méteres merüléssel lehetett megrakodni - mondta Szalma Béla, a Magyar Dunai Kikötők Szövetségének elnöke az MTI-nek. A hazai dunai kikötők az utóbbi évtizedek egyik legrosszabb évüket zárhatják, forgalmuk összességében legalább 30 százalékkal csökkenhet.

A dunai kikötők Magyarországon évente átlagosan 6-8 millió tonnás forgalmat bonyolítanak le, amelyből mintegy 2-3 millió tonna gabona. A mostani, kisebb forgalom miatt a kikötők raktárai is telítettek - jegyezte meg a szövetség elnöke.

A bajai kikötőből október közepéig az átlagos, 800 ezer tonna felét szállították el - mondta Nagy László, a 70-75 százalékban mezőgazdasági árut forgalmazó Bajai Országos Közforgalmú Kikötő (OKK) Kft. ügyvezető igazgatója. Jelentős vízszintemelkedés kellene ahhoz, hogy ismét megindulhasson a szokásos forgalom. Bajánál már nyáron elérte a legkisebb vízállást a Duna, és néhány nap múlva még alacsonyabb vízszint várható - tette hozzá az igazgató.

Németh Tamás, a szekszárdi Sygnus Kft. ügyvezetője arról számolt be, hogy a cég paksi és adonyi kikötőjében szeptemberben a szokásos forgalom 25-30 százalékát bonyolították; az éves 600 ezer tonna helyett idén várhatóan 250 ezer tonna áru hagyja el a kikötőket.

A kft. 600-800 ezer tonnás raktárkapacitása teljesen ki van használva, a tárolókat egyelőre a nyáron betakarított búza, árpa és napraforgó foglalja el, a kukorica távolabbi raktárakban van elhelyezve. Becslése szerint országos szinten mintegy fél millió tonna termény vár a raktárakban szállításra. Felhívta a figyelmet arra is, hogy az alacsony vízállás nem csak a kikötőknek, hanem a termelőknek is veszteséget okoz, mivel így drágul a szállítás.

Maros Norbert, a Tolna Megyei Mezőgazdasági Termelők Szövetségének titkára elmondta: Tamási és Paks térségében néhány cég nem tudta a tervezett ütemben betakarítani a kukoricát, mert a nyáron betakarított termést nem szállították a Dunán. A megrekedt készletek miatt előfordult, hogy nyomottabb áron kellett értékesíteniük a kukoricát.

A képen homokpadok láthatók a Dunán Bajánál 2018. október 17-én, forrás: MTI/Sóki Tamás.