Elmúlt az intim kirúgások kora

Néhány éve még az elbocsátások diszkréten, zárt rendszerben zajlottak, ma mindez a nyilvánosság előtt történik. Köszönhetően a közösségi média terjedésének, akár egyetlen dolgozó kirúgása olyan helyzetet teremthet, mint egy csoportos létszámleépítés. Az ellenérzület pedig sokat árthat egy cég megítélésének, arculatának. Gondoskodó leépítő programokra van szükség.
Szabó Dániel, 2017. február 23. csütörtök, 12:08

A mai munkavállalók sokkal öntudatosabbak, a közösségi médiában pedig azonnali impulzusokat tudnak küldeni. Egy elbocsátás során megoszthatják vélt és valós sérelmeiket, dühüket, véleményük pedig szélesebb tömegekhez eljuthat - rossz hírét keltve a cégnek. Emiatt a cégeknek jóval körültekintőbben kell az elbocsátásokhoz viszonyulniuk, nem elég a búsás végigkielégítések megfizetése, mert ez sokszor csak jól ellentételezett ellenségeket szül.

Így járt az a Vas megyei cég is, amelynek egyik dolgozója a munkakörülményeire panaszkodott egy közösségi oldalon, majd amikor - feltételezése szerint a kinyilvánított véleménye miatt - elbocsátották, ez újabb vihart kavart az interneten, és eljutott a mainstream médiába is - írja a Job Evolution közleményében Hadas Hajdu Helga, a cég outplacement 2.0 koncepciójának kidolgozója.

A szakértő szerint gondoskodó leépítő programokra van szükség, mert a vállalatoknak roppant körültekintően kell eljárniuk: egyetlen negatív vélemény több százat képes generálni és súlyosan károsíthatja a cég hírnevét. Ez a mai munkaerőpiaci helyzetben, amikor óriási problémát jelent a munkaerő-toborzás különösen érzékeny helyzet - még úgyis, hogy 205 ezren keresnek állást a legutolsó adatok szerint.

Állítja, a munkatársak véleménynyilvánítását nem szabad hatalmi szóval kontrollálni. Fel kell készülni a nem tetsző hangokra, hogy megfelelő reagálást adhassanak a vállalatok.

"Az egyik legnagyobb probléma, hogy a legtöbb vállalatnál nincs megtervezve a dolgozói életciklus. Van beillesztő program, vannak tréningek, de nincs például kilépő program, ami kellő gondossággal kezeli a helyzetet" - véli Hadas Hajdu Helga.

Az Outplacement 2.0 gondoskodó leépítési program a kommunikációra helyez nagyobb hangsúlyt. Ez nem jelenti az anyagi természetű ellentételezés mellőzését, az része marad a folyamatoknak, de segíti a vezetőket, hogy tisztában legyenek azzal. mire van még szükségük a munkatársaknak.

Ehhez ismernünk kell a munkavállalók véleményét és preferenciáit, a kommunikációnak pedig egyenesnek, transzparensnek kell lennie mindenkivel szemben. A változások kapcsán is osszuk meg minden érintettel azt, amit az ő szintjükön tudniuk kell. A folyamatot természetesen a cég saját vállalati kultúrájához és az egyedi üzleti helyzetekhez alakíthatjuk. A lényeg a tudatosság, a transzparencia és a gondosság - közölte az outplacement-szakértő.

HOZZÁSZÓLÁSOK