Ez a program emailben elküldi a cikk címét és bevezetőjét, önnek csak a címzett e-mail címét kell megadnia. Pár soros megjegyzést is mellékelhet az üzenethez a "Megjegyzés" rovatban.
A repülőgép madárral történő ütközése rendkívüli körülménynek minősül, ami mentesítheti a légi fuvarozót kártalanítási kötelezettsége alól a légi járat jelentős késése esetén - adta hírül korábban az Európai Unió Bírósága.
Lapunk megkereste a légi utasok jogi képviseletével foglalkozó Flight-Refund Kft.-t, ahol megerősítették, hogy a "madárrajos" eseteket minden esetben elutasítják, mivel a légitársaság hatáskörén kívül eső, váratlan, rendkívüli eseménynek számít. Bolyó Anikó, a Flight-Refund Kft. ügyvezető igazgatója azt mondta, hogy náluk ilyen ügy még soha nem jutott el a bírósági szakaszba.
Megtörtént eset
Ez összecseng az európai bíróság határozatával, amely egy konkrét ügyben mondta ki, hogy nem jár kártérítés.
A konkrét esetben két ember egy cseh légitársasággal, a Travel Servie-vel uzatott Burgaszból (Bulgária) Ostravába (Csehország) egy olyan géppel, amely korábban már több utat is teljesített. Az egyik korábbi úton a sugárféket érintő műszaki hiba miatt szenvedtek el egy és háromnegyed órás késést, a másik úton pedig madérrajjal ütköztek, ami miatt át kellett nézni a gépet. Az ellenőrzés viszont erősen elhúzódott, miután a gép tulajdonosa ragaszkodott egy átlala kiejelölt szakemberhez, akinek egy másik városból kellett átutaznia a géphez. Mindezt azután, hogy egy helyi szakértő már átnézte a gépet és mindent rendben talált.
A két eset miatt a gép 5 óra 20 percet késett.
A két utas ennek alapján követelt 250 eurót a légitársaságtól és fordult az egyik prágai bírósághoz. A cseh törvényszék viszont az európai bírósághoz fordult, hogy megtudja: a repülőgép madárral történő ütközése rendkívüli körülménynek minősül-e, amelynek a felmerülése mentesítheti a légi társaságot kártalanítási kötelezettsége alól.
A válasz az volt, hogy igen. A madárrajjal történő ütközés és az ebből fakadó sérülés nem tartozik a légi fuvarozó rendes tevékenységi körébe, és annak tényleges befolyásán kívül esik.
Az ellenőrzéssel kapcsolatban azonban a bíróság kimondta azt is, hogy a második szakember részvételére nem lett volna szükség. Ha egy adott késésben részben felróható a légitársaság, akkor az összes késéből le kell vonni ezt az időt és az alapján megállapítani, hogy jár-e kártérítés.
- tette hozzá Bolyó Anikó.