Ezzel hiába próbálkozik a légitársaságoknál

Sokan próbálnak kártérítést kapni a légitársaságoktól, miután gépük madárrajjal ütközés miatt késett, de hiába. Lapunk megkereste az egyik, légiutasok jogsegélyét ellátó vállalkozást, hogy mit is kell tudni az ilyen esetekről.
Szász Péter, 2017. május 26. péntek, 15:25

A repülőgép madárral történő ütközése rendkívüli körülménynek minősül, ami mentesítheti a légi fuvarozót kártalanítási kötelezettsége alól a légi járat jelentős késése esetén - adta hírül korábban az Európai Unió Bírósága.

Lapunk megkereste a légi utasok jogi képviseletével foglalkozó Flight-Refund Kft.-t, ahol megerősítették, hogy a "madárrajos" eseteket minden esetben elutasítják, mivel a légitársaság hatáskörén kívül eső, váratlan, rendkívüli eseménynek számít. Bolyó Anikó, a Flight-Refund Kft. ügyvezető igazgatója azt mondta, hogy náluk ilyen ügy még soha nem jutott el a bírósági szakaszba.

Megtörtént eset

Ez összecseng az európai bíróság határozatával, amely egy konkrét ügyben mondta ki, hogy nem jár kártérítés.

A konkrét esetben két ember egy cseh légitársasággal, a Travel Servie-vel uzatott Burgaszból (Bulgária) Ostravába (Csehország) egy olyan géppel, amely korábban már több utat is teljesített. Az egyik korábbi úton a sugárféket érintő műszaki hiba miatt szenvedtek el egy és háromnegyed órás késést, a másik úton pedig madérrajjal ütköztek, ami miatt át kellett nézni a gépet. Az ellenőrzés viszont erősen elhúzódott, miután a gép tulajdonosa ragaszkodott egy átlala kiejelölt szakemberhez, akinek egy másik városból kellett átutaznia a géphez. Mindezt azután, hogy egy helyi szakértő már átnézte a gépet és mindent rendben talált.

A két eset miatt a gép 5 óra 20 percet késett.

Egy 2004-es európai uniós rendeletnek köszönhetően ha egy Európából induló, vagy európai légitársaság kötelékében repülő gép több mint 3 órát késik, törlik, vagy túlfoglalják és ez a légitársaság hibájából történik, akkor az utasoknak kártérítés jár. Ez az út hosszától függően 250-600 euró lehet. Több vállalkozás - mint a Flight Refund is - ezeknek a pénzeknek a behajtására szakosodtak.

A két utas ennek alapján követelt 250 eurót a légitársaságtól és fordult az egyik prágai bírósághoz. A cseh törvényszék viszont az európai bírósághoz fordult, hogy megtudja: a repülőgép madárral történő ütközése rendkívüli körülménynek minősül-e, amelynek a felmerülése mentesítheti a légi társaságot kártalanítási kötelezettsége alól.

A válasz az volt, hogy igen. A madárrajjal történő ütközés és az ebből fakadó sérülés nem tartozik a légi fuvarozó rendes tevékenységi körébe, és annak tényleges befolyásán kívül esik.

Az ellenőrzéssel kapcsolatban azonban a bíróság kimondta azt is, hogy a második szakember részvételére nem lett volna szükség. Ha egy adott késésben részben felróható a légitársaság, akkor az összes késéből le kell vonni ezt az időt és az alapján megállapítani, hogy jár-e kártérítés.

Ilyenkor fontos információ az utasok számára, hogy amennyiben a gép egy korábbi (közvetlenül az ő útját nem érintő) útján ütközött madárrajjal, de erre hivatkozással az ő útvonalán repülő járat hosszan késik vagy esetleg törlik, az már közvetett vis maior kategóriába tartozó esemény, mely esetben igényelhető a kárterítés

- tette hozzá Bolyó Anikó.

HOZZÁSZÓLÁSOK