Helyenként sántít a taxirendelet

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) már korábban kifogásolta a fővárosi önkormányzat taxirendelet-tervezetében szereplő rögzített tarifarendszert és díjemelést, álláspontja szerint ugyanis emiatt feleslegesen drágul a szolgáltatás, ami a kevésbé tehetős rétegeket kizárja igénybevételének lehetőségéből − közölte a GVH a Napi Gazdasággal.
Diószegi József, 2013. április 11. csütörtök, 15:37
Fotó: Napi.hu

A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke

A GVH szerint a verseny hiánya csupán az utcai és a taxiállomásokon történő fuvarfelvételnél jelentkezik, ezeknél nem működnek piaci szelekciós mechanizmusok, így egyedül itt fogadható el a rögzített hatósági ár. A GVH úgy látja, a piacot elsősorban a fogyasztói érdekek szempontjából kell szabályozni, az új fővárosi előírások felülvizsgálatára azonban nincs hatásköre.

A budapestiek döntő többsége egyetért az új taxirendelettel - állítja a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) egy felmérésre hivatkozva. A BKK a polgárok véleményének megkérdezése során azonban szemérmesen hallgatott az ötven százalékos tarifaemelésről.

A nagyobb taxitársaságok ugyanakkor üdvözlik a döntést, a Főtaxi Zrt. szerint például a rendelet a taxistársadalom és az utasok érdekeit szem előtt tartva teremt rendezett, tiszta viszonyokat a budapesti fuvarozási piacon, biztosítva a szolgáltatás magas színvonalát, illetve hosszú távú kereteket nyújtva a fuvarozóknak is. A változtatásokat pozitívnak tartja Fárbás Tibor, a 6x6 Taxi Kft. taxiüzletág-vezetője is, aki azonban lapunknak több tartalmi kifogást is említett, az önkormányzati rendeletnek ugyanis véleménye szerint több pontja sem rendelkezik törvényi felhatalmazással. Az új szabályozás több kétértelmű megfogalmazást tartalmaz, ezért a társaság jogászok véleményének kikérése után dönt majd arról, hogy megmaradhatnak-e, és ha igen, milyen formában a bónuszok.

A személyszállításról szóló törvény nem adja meg az alapját annak, hogy az önkormányzat rendelete csak tízévesnél fiatalabb autóval engedélyezze a taxitevékenységet, illetve jogszabály hiányában a rendeletalkotási lehetőség nem terjed ki a járművek motorjának teljesítményére sem − a tengelytávot azonban jogszabály alapján is elő lehet írni. A későbbiekben egyetlen taxiban sem lehet majd dohányozni, márpedig az autók nyolcvan százaléka magántulajdonban van, így azokban nem lehet megtiltani a dohányzást − tette hozzá Fárbás, aki szerint bár a rendelet valamennyi taxinak előírja a bankkártya-leolvasó meglétét, azonban erre sem terjedhet ki az önkormányzat rendeletalkotási joga, jóllehet a fogyasztói trendek ezt diktálják.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Blama, 2013.04.11 15:55

Nincs hatásköre.

Szegény GVH, már a dinnye ügyben sem volt, s általában nincsen nekije semmije.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html