Itt a rossz hír a fogyókúrázóknak - újabb "csodaszer" bukott el

Hamis ígéretek miatt bírságolt a GVH ördögnyelv kivonatot tartalmazó étrend-kiegészítők miatt. A termékek hatóanyag-tartalma alacsony volt, így azokról a hirdetett, egészségre vonatkozó hatások megjelenítése jogszerűtlen volt. A glükomannán csak csökkentett energiatartalmú étrend esetén járul hozzá a testúlycsökkenéshez.
Napi.hu, 2015. november 24. kedd, 10:56
Fotó: Napi.hu

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) két külön eljárásban megállapította, hogy mind a Celsus Természetgyógyászati Kft. és a "kényszertörlés alatt" álló Integcom 2014 Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., mind a Netamin Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. (Netamin) megtévesztő tájékoztatást nyújtott ördögnyelv kivonatot is tartalmazó egyes étrend-kiegészítőiről. E cégek többek között olyan súlycsökkentésre és gyógyhatásokra vonatkozó állításokat tettek, amelyek nem feleltek meg az ágazati szabályokban meghatározott reklámozási rendelkezéseknek. A GVH a jogsértésekért összesen 14,1 millió forint bírságot szabott ki - közölte a GVH.

A GVH két vizsgálata feltárta, hogy egyrészt a Celsus és a "kényszertörlés alatt" álló Integcom 2014 Kft. (korábbi nevén Integral Communications Kft., másrészt a Netamin által ajánlott napi adagok csak 0,6-1 g, valamint 1-1,5 g glükomannánt tartalmaznak, így azokról a hirdetett, jótékony, egészségre vonatkozó hatások megjelenítése jogszerűtlen volt.

Az Európai Bizottság - az EFSA európai élelmiszer hatóság (European Food Safety Authority) véleményezését követően - a glükomannánról és annak alkalmazásáról az alábbi táblázatban felsorolt állításokat fogadta el, ám azokat is kizárólag a mellettük feltüntetett feltételek teljesülése esetén. Ez azt is jelenti, hogy a glükomannán testsúlycsökkentő hatására vonatkozó állítás jogszerűen csak csökkentett energiatartalmú étrendi ajánlással együtt tehető - hívta fel a figyelmet a GVH.


Nagyobb méretért kattintson!

A GVH egyik döntése szerint a Celsus és az Integcom tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, mert 2014 áprilisától novemberéig az Ördögnyelv kivonat zöldteával étrend-kiegészítő terméket

  • a fogyás ütemére vonatkozó, étvágycsökkentő, emésztést könnyítő, és a túlsúly kedvezőtlen hatásait csökkentő megtévesztő reklámállításokkal népszerűsítette;
  • az "eredeti" jelző használatával reklámjaiban piacelsőségi állítást fogalmazott meg, aminek a valóságtartalmát nem igazolta;
  • gyógyhatásra utaló állításokkal népszerűsítette termékét az élelmiszerekre vonatkozó ágazati előírások ellenére.

A Celsus és az Integcom több lapkiadó társasággal szerződve (a Csosch Lapszerkesztő és Rejtvénykészítő Bt.-vel, a MédiaCity Magyarország Kft.-vel, valamint a CommOnline Kommunikációs Zrt.-vel) tett közzé reklámokat szerkesztői tartalomnak álcázva is.

A GVH másik döntése szerint a Netamin szintén tisztességtelen magatartást tanúsított, mert 2014 májusa és novembere között a Netamin Ördögnyelv kivonat EXTRA étrend-kiegészítőt

  • nem engedélyezett egészségre ható állításokkal reklámozta;
  • megalapozatlan piacelsőségi állításokkal népszerűsítette, versenytársaival szemben szívbarátnak, vérnyomást növelő adalékot nem tartalmazónak minősítve e terméket, az EXTRA elnevezést pedig a kiemelkedő hatóanyag-tartalom megjelölésére használva.

A GVH a Celsus és az Integcom esetében a termék értékesítéséből származó becsült árbevételekből kiindulva határozta meg a bírság alapösszegét, a Netaminnál pedig a kommunikációs költségekre alapozott. Mindkét jogsértés szankcionálásakor értékelt súlyosító és enyhítő körülményeket. Így a GVH a Celsusra 1,1 millió forint, az Integcomra 10 millió forint, és a Netaminra 3 millió forint bírságot rótt ki.

Csak óvatosan a reklámozással!

A GVH ismételten felhívja a figyelmet arra, hogy étrend-kiegészítő termékek reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezések mellett az élelmiszerek reklámozására vonatkozó ágazati jogszabályokat is, amelyek szerint

  • gyógyhatás nem tulajdonítható ilyen termékeknek;
  • egészségre vonatkozó hatásról szóló állítás csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően fogalmazható meg, igazolva a megfelelést az ágazati szabályoknak.
Így válasszuk ki a megfelelő "csodaszert"!
A GVH október 20-án "Gondolja Végig Higgadtan" elnevezésű figyelemfelhívó kampányt indított. A GVH a fogyasztószerekkel kapcsolatos tudnivalókat a Fogyasztószerek - Így válasszuk ki a megfelelő "csodaszert"! című tájékoztatójában összegezte.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

rotaryfun, 2015.11.24 13:01

Na végre hogy kezdik megfingatni ezt a sok csaló reklámozót. Ami a baj hogy a kormány sem mutat jó példát, az is összehazudik hetet havat a reklámjaiban és GVH nem nagyon kéri számon. No meg más sem. Legfeljebb az Eu csap oda ha nagyon nem arra megy a pénz mint amire adta.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html