Ilyen még nem volt Magyarországon - Megéri súgni

Újfajta digitális eszközzel veszi fel a küzdelmet a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a kartellezőkkel szemben, ezzel együtt edukációs kampányt is indít a vállalkozásoknak.
Napi.hu, 2015. november 25. szerda, 11:18
Fotó: Napi.hu

A GVH kiemelt jelentőséget tulajdonít a kartellekkel szembeni küzdelemnek, ezért az elmúlt másfél évtizedben számos szervezeti átalakítást hajtott végre - egyebek között a Kartelliroda, Felderítő iroda létrehozásával - mondta Juhász Miklós, a GVH elnöke. A kartellek rendkívül káros hatást gyakorolnak az egész gazdaság fejlődésére, súlyos és közvetlen fogyasztói hátrányt, drágább termékeket, drágább szolgáltatásokat eredményeznek.

A vállalkozók számára a kartellek - főleg rövidtávú - előnyei nem haladják meg a lehetséges hátrányokat, így a versenyfelügyeleti bírság, a polgárjogi szankciók, végső esetben a közbeszerzésekről való kizárás esélyét. Ennek ellenére a tájékozatlanság még a cégek körében is nagy: egy 2012- es felmérés szerint a cégvezetők 22 százaléka nem hallott a versenytörvényről, egyharmaduk pedig nem tudta, mi az a piacfelosztás. Egy derűt keltő példát említve: a vezetők 16 százaléka szerint e törvény a sportrendezvények fenntartására is kiterjed - sorolta az elnök.

Eddig gyér volt az érdeklődés

A versenyhivatal eszköztárába 2009-ben épült be az engedékenység intézménye, amely leegyszerűsítve ezt jelenti: amennyiben egy kartellben résztvevő társaság feltárja a kartellezést a hatóságnak, kiszáll belőle és együttműködik, mentesül a bírságtól. Az elsőként kiszálló teljes mentességet kap, a további kiszállók 20-50 százalékos büntetés-enyhítést kaphatnak. A kartellek feltárásánál a sikeres fellépés kulcsa gyakran a "hallgatás megtörése", és így a döntő bizonyítékok feltárása és megszerzése. Információhoz a versenyhatóságok leghatékonyabban maguktól az érintettektől juthatnak.

Juhász szerint az EU-s mintát alkalmazó engedékenységi politika nem besúgásra ösztönöz, inkább a vádalku intézményéhez hasonlít. Ám a kedvező feltételek ellenére idehaza eddig nem hozta meg a várt hatást: a lehetőség fennállása óta összesen 35 engedékenységi kérelem érkezett a GVH-hoz, s mindössze 8 eljárás indult. Az ügyindítás aránya így csak 25-30 százaléka az uniós átlagnak.

Emiatt a GVH vezetése úgy döntött, hogy erőteljesebb kommunikációval, valamint egy újabb együttműködési eszközzel, a Kartell Chat-tel támogatja a vállalkozások ismereteinek bővítését és segíti őket a versenyjognak megfelelő üzleti magatartásban. Ezzel GVH új fejlesztésű online, anonim kapcsolat-felvételi rendszert mutat be és a decemberben engedékenységi kampányt indít.

A névtelenség ereje

A kapcsolatfelvételi rendszert a kartellekkel kapcsolatos kérdések megválaszolása céljából hoztuk létre. Hasonló, névtelenséget biztosító kommunikációs rendszer a magyar versenyhatóságon kívül csak a német Bundeskartellamtnál működik - hívta fel a figyelmet Füzesi Géza, a GVH Felderítő Irodájának vezetője. A Kartell Chat zárt, védett rendszere egy egyszerű anonim regisztrációval biztosítja a titkos megállapodásokról információval rendelkezőknek, hogy speciális tudásukat anonimitásuk megőrzésével, a negatív következményektől vagy megtorlástól való aggodalmaik eloszlatásával - oszthassák meg a GVH munkatársaival. Egyebek között arra is lehetőség nyílik, hogy kérdéseket tehessenek fel a kartellekkel, az engedékenységi politikával és eljárással, valamint az informátori díjjal kapcsolatban. A jelzést elsősorban az úgynevezett kőkemény kartellek esetében várja a GVH.

A GVH a versenykultúra-fejlesztés keretében mind a vállalkozások, mind a közbeszerzési pályázatok kiírói tudatosságát igyekszik növelni azért, hogy idejében ismerjék fel a kartellekre utaló jeleket. Az általános versenyjogi megfelelést ösztönző tavalyi kampány folytatásaként a hatóság kommunikációs kampányt indít az engedékenységi politika népszerűsítésére 2015. december 1-jén "Nem marad köztetek" szlogennel - jelentette be Tevanné Südi Annamária, a GVH főtitkára.

HOZZÁSZÓLÁSOK