Mi lesz Budapest egyik legizgalmasabb vonalával?

Bár a BKK Zrt. szerette volna, 2020-ig nem lesz pénz a fogaskerekű felújítására, ez a munka egyelőre nem szerepel az uniós pénzekből fizetett fejlesztések között. Az új járművekre és a Széll Kálmán téri csatlakozáshoz nagyjából 28-32 milliárd kellene.
Csernátony Csaba, 2018. február 14. szerda, 06:40
Fotó: MTI Fotó

Egyelőre nem látni, miből lesz pénz a fogaskerekű felújítására - közölte a Napi.hu szerkesztőségi blogjával, a Bukszával a Budapesti Közlekedési Központ  (BKK) Zrt.

Problémák és utashiány

A felújításra azért lenne szükség, mert - a BKK honlapján elérhető tájékoztatás szerint - "a 60-as villamos, vagy ahogyan többen ismerik, a fogaskerekű vasutat használók száma alacsony". Egyrészt, sem a menetidejével, sem az átszállási kapcsolataival nem jelent igazi alternatívát a térségben közlekedő 21 és 21A  autóbuszoknak.

A vonal rossz műszaki állapota miatt ugyanis lassúak a járatok. Ráadásul a fogaskerekű vonalán közlekedő hét ikerjármű csaknem 40 éves és az utóbbi idők - főleg esztétikai - felújításai ellenére elérték gazdaságos üzemeltethetőségük határát, műszaki meghibásodásaik száma magas. A BKK célja az volt, hogy 2014-2020 között uniós forrásból próbál pénz szerezni a fejlesztésre.

Nem került be a kötöttpályás csomagba

Megkerestük a BKK-t, milyen fázisban vannak a fejlesztési tervek, mennyibe kerülne a beruházás és megvan-e rá a pénz. A válasz szerint a fogaskerekű vasút felújításának és meghosszabbításának előkészítésére a BKK Zrt. a Főmterv Zrt.-vel kötött tervezési szerződést, a tervezés és a tervek engedélyezése jelenleg is folyamatban van. Ugyanakkor a fejlesztés a 2014-2020 közötti uniós forrásból megvalósuló kötöttpályás fejlesztések közé nem került be, a kivitelezésnek nincs meg a fedezete.

A pontos összegek még nincsenek, de a BKK becslése szerint a fogaskerekű vonalára szánt új járművek nettó 12-14 milliárd forintba kerülnének, az infrastruktúra felújítására és meghosszabbítására várhatóan nettó 16-18 milliárd forintra lenne szükség. A tervezési fázis még nem zárult le, így véglegesen elfogadott tervekkel és teljes körű engedélyekkel a BKK még nem rendelkezik - derül ki a cég válaszából.

Ha meglenne a pénz, akkor a fogaskerekű egyik végállomása a Széll Kálmán téren lenne, a felújítás során erre a célra kialakított megállóhelyen a hűvösvölgyi villamosok vágányai mellett. A másik végállomás pedig - a XII. kerületi önkormányzattal egyeztetve - az Eötvös út-Gyermekvasút-Konkoly Thege Miklós út háromszög alakú terület közepén kapna helyet.

Címlapkép: MTI Fotó / Bodnár Boglárka

HOZZÁSZÓLÁSOK