Milyen lesz az élet a Volánok után?

Már dolgoznak a közúti távolsági személyszállítás liberalizációjának előkészítésén – közölte a Világgazdasággal a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).
Napi.hu, 2015. november 5. csütörtök, 07:43
Fotó: Napi.hu

A Volán-társaságok fennálló közszolgáltatási szerződései - a vonatkozó uniós előírások szerint - már nem hosszabbíthatók meg, így 2016 végén hatályukat vesztik. Az új szolgáltatókat pályázati úton választják ki az autóbuszos személyszállítási közszolgáltatás ellátására. A pályázat kiírásának szakmai előkészítése folyamatban van - közölte a tárca a lappal.

A tárca szerint Magyarországon ennyire sok szempontot figyelembe vevő, az autóbuszos ágazat egészének jövőjét befolyásoló pályázatot még sosem bonyolítottak le. Az ügy összetettsége miatt az összes körülmény - így a járműbeszerzések - alapos mérlegelése után születhetnek meg a döntések, amelyeknek az előkészítése javában tart.

A Volán-portfólióba tartozó társaságok összesen körülbelül 6450 autóbusszal rendelkeznek, amelyből a helyközi közszolgáltatásban mintegy 5400 autóbusz üzemel. Az uniós elvárás szerint csak olyan cégek indulhatnak a pályázaton, amelyek járműparkjának átlagos életkora nem haladja meg a tíz évet. Márpedig a Volánoknál a járműállomány átlagéletkora mintegy 14 év.

Szakértők szerint e cégeknek nem éri meg leselejtezni a régi járműveiket, illetve új buszokat beszerezni: ezek csökkentenék nyereségüket, amelynek a fenntartása pedig elvárt velük szemben. Egy új busz éves amortizációs költsége ugyanis 4-5 millió forint, ami csökkenti az adott vállalat kimutatott nyereségét, és ez sokszorosa egy használt autóbusz fenntartási többletköltségének az új jármű kisebb üzemelési költségéhez viszonyítva - írta a Világgazdaság.

HOZZÁSZÓLÁSOK