A fejvadászcégek többnyire elavult módszerekkel dolgoznak, telefonon, egyesével keresik fel a jelölteket, hogy arról kérdezzék őket, nyitottak lennének-e egy váltásra. Az esetek többségében pedig falakba ütköznek, hiszen korántsem biztos, hogy az adott jelölt éppen aktív munkakereső. A statisztika azt mutatja, hogy egy toborzó napi tevékenysége során 86 százalékban olyan jelöltekkel van kapcsolatban, akik már alkalmazásban állnak és éppen nem nyitottak a váltásra.

Erre a problémára kínál megoldást a személyes ajánlás módszere, egy ajánló ugyanis pontosan tudja az ismeretségi körében, hogy ki az, aki munkát keres, váltásban gondolkodik, és elég jól ismeri a szakmai hátterüket is. A magyar fejlesztésű Talentuno HRtech startup a közösség erejét hasznosítva a tehetségek toborzásába ún. matchmakereket vont be. Bárki lehet matchmaker, aki felhasználóként regisztrál a platformra, ahonnan az elérhető összes cég nyitott állásait ajánlhatja ismerőseinek, sikeres közvetítés esetén pedig bezsebelheti a jutalékot.

K-Czipera Klaudia 2019 szeptembere óta Talentuno MatchMaker. Unokatestvérét ajánlotta egy multinacionális vállalat budapesti központjába holland és angol nyelvtudással rendelkező ügyfélszolgálati munkatársnak. A jelentkezőt a vállalat felvette, amelynek következtében Klaudia 1 millió forintos jutalékot szerzett. A közösségi toborzással olyan álláskeresőket lehet elérni akik más fejvadászok számára láthatatlanok.

Az immár másfél éves Talentuno két alapítója, Kelliár Zsolt és Balázsik Péter a munkavállalói ajánlási rendszer közkedvelt és bevett módszerére alapoztak, a visszajelzések pedig jók: a felhasználók 91 százaléka elégedett a platformmal. A Talentuno célközönségébe tartozó embereknek 5-12 év munkatapasztalatuk van, a saját iparágukon belül nagy ismeretségi körrel rendelkeznek, és a nagyösszegű kifizetés még inkább arra motiválja őket, hogy segítsenek munkakereső ismerőseiknek. Hazánkban jelenleg közel 12 ezer matchmaker van a platformon, számuk folyamatosan növekszik.