Nagy dobásra készül a Sixt

Carsharing-szolgáltatást indít 2019-ben a Sixt autókölcsönző anyavállalata. A részleteket még csak most dolgozzák ki, de annyit már lehet tudni, hogy nem az egyre népszerűbb percalapú szolgáltatóknak szeretnének konkurenciát állítani. A piaci modell viszont lényegesen rugalmasabb lesz a klasszikus autókölcsönzésben megszokott rövid távú (minimum 24 órás) bérletnél.
Szász Péter, 2018. április 12. csütörtök, 16:33
Fotó: Napi.hu

Egy autókölcsönzőnél nincs annál rosszabb üzlet, mint amikor a járművek kihasználatlanul állnak egy parkolóban - mondta lapunknak Dévai Gábor, a Sixt-et működtető Wallis Autókölcsönző Kft. ügyvezetője.

A lehető legtöbb szabad kapacitás lekötése érdekében döntöttek a carsharing alapú üzleti modell létrehozásáról, mely szolgáltatás valamikor 2019-ben indul el. Az árak még nem nyilvánosak, de az világosan látható, hogy nem arra a közönségre szeretnének építeni, akik 800 forintból terveznek eljutni kocsival Budapest egyik belső kerületéből a másikba. A klasszikus autókölcsönzésben jelenleg 24 óra a legrövidebb bérleti időtartam, carsharinggel ez rövidül majd.

Ma Budapesten az ismertebb carsharing szolgáltatóknál perc alapú díjazással lehet miniautókat elvinni. Az árazási struktúra is arra ösztönzi az embereket, hogy minél hamarabb végezzenek az úttal és tegyék le a kocsit. Hogy a szabad kapacitások kérdése mennyire fontos egy autókölcsönzőnél, azt a tavalyi év mutatta meg leginkább - mondta a Sixt vezetője.

A cég rövid távú bérbeadásból származó forgalma a 2016-os 3,84 millió euróról (mintegy 1,2 milliárd forint) tavaly 4,74 millió euróra (közel 1,5 milliárd forint) emelkedett. A bérelt napok száma 17 százalékkal növekedett, míg az átlagos foglalási időtartam 4 százalékkal emelkedett. Ebbe a növekedésbe a turizmus felfutásán kívül a vizes világbajnokság is "beletette a magáét" - mondta Dévai Gábor.

A tavalyi évnek éppen ez volt a nagy kihívása, hiszen még a szokásosnál is erősebb volt a szezon. Nyárra ugyanis annyi autót kellett kiállítaniuk, amelyre sem előtte, sem pedig később nem volt szükség. Ezt rövid futamidejű finanszírozási konstrukciókkal tudták áthidalni, a felkészülést pedig már fél évvel korábban meg kellett kezdeni.

Ehhez hozzátartozik, hogy egy autókölcsönzőnél egészen mást jelent az idős autó, mint a köznyelvben, hiszen a kocsik a normális ügymenetben is nagyon gyorsan cserélődnek. A Sixt-nél nem nagyon találni 1 évnél idősebb, vagy 35-40 ezer kilométernél többet futott kocsikat, illetve ha igen, az már a "low budget" kategóriában, a FlizzR-ben fut, alacsonyabb áron.

A cég flottájának közel 30 százaléka prémiumautó, a legtöbben azonban egyelőre az Opel Astrákat, Ford Focusokat keresik. Az elektromos flottát még csak most építik ki igazán, hiszen olyan töltő-infrastruktúra mellett, mint amilyen Magyarországon van jelenleg, nehezen lehet nyereségesen fenntartani ezeket a kocsikat. A cégnek van több BMW i3-asa, melyeket az ügyfelek szívesen bérelnek ki egy-egy hétvégi élményautózásra. Később majd Nissan Leaf-ek érkeznek a flottába, de a teljes átalakulás még messzebb van. (Autókereskedelembe kezd a német Lidl.)

Az autóbérléssel kapcsolatos igények - Dévai Gábor szerint - követik az autópiaci trendeket, vagyis egyre többen keresnek SUV-okat, automataváltós kocsikat, az olyan alapvető extrák megléte pedig, mint a tempomat, vagy a tolatóradar, már nem kérdés.

Mi a helyzet a bűnözőkkel?

Az autókölcsönzés egyik legfontosabb kockázati tényezője, hogy a kocsikat nem pont olyan állapotban hozzák vissza, mint ahogy elvitték. Itt nem csak a véletlen balesetekre kell gondolni, hanem azokra a bűnszervezetekre is, amelyek az alkatrészek cseréjéből próbálnak hasznot húzni. Dévai Gábor elmondta, hogy korábban volt, aki gumicserével próbálkozott, mostanában azonban nincsenek már ilyen visszaélések. Az ilyen esetek visszaszorulásában annak is szerepe lehetett, hogy azoknál a bérlőknél, akikről nem rendelkeznek semmilyen információval - mert például új ügyfelek - egy prémiumautó bérlése esetén magas, akár 4-5 ezer eurós (!) depozitot is kérhetnek, illetve zárolhatnak az ügyfél kártyáján. Ez persze szűkíti az ügyfélkört, de komoly veszteségtől óvhatja meg a céget. Nyilván ha lojális ügyfelei vagyunk a Sixt-nek, akkor teljesen máshogy minősítenek minket.

A Wallis Autókölcsönző Kft. 2001-ben alakult, majd 2012-ben egyesült a Wallis Autópark-kezelő Kft-vel, de a cég lassan 20 éve jelen van a magyar piacon, hiszen még a Wallis Motor üzletágaként kezdte a működését.

A legfrissebb, 2016-os beszámolója szerint 1,85 milliárdos árbevétel mellett 65 millió forint adózott eredményt ért el.

A nemzetközi Sixt Csoportnak már a tavalyi számai is ismertek, a vállalat 2,6 milliárd eurós (több, mint 800 milliárd forint) konszolidált bevételt ért el, amely 7,9 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál. Adózás utáni eredménye 204 millió eurót tett ki, amely 30,5 százalékos növekedés az előző évhez képest.

A cég közleménye szerint az amerikai piacon most először sikerült nyereséggel zárniuk az évet a 2011-es piacra lépés óta, köszönhetően a tengerentúlon jelenleg működő 51 Sixt irodának. Az európai terjeszkedés részeként a Sixt tavaly indította el szolgáltatását Olaszországban is 21 állomással.

A képek forrása: Sixt.

HOZZÁSZÓLÁSOK