Újabb magyar repteret fejlesztenek fel

A kormány felhívta az innovációért és technológiáért felelős minisztert, a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli minisztert és a miniszterelnök kabinetfőnökét, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. bevonásával készítsenek előterjesztést az Alba Airport repülőtér nemzetközi kereskedelmi repülőtérré fejlesztéséről.
Németh Géza, 2020. március 4. szerda, 10:34
Fotó: Getty Images

A Magyar Közlönyben megjelent határozat április 30-i határidőt szabott az előterjesztés elkészítésére, akkorra derülnek ki a költségek is. A volt katonai repülőtér Székesfehérvártól 10 kilométerre, Börgönd határában található.

A Céginfo.hu adatai szerint a jelenlegi tulajdonosa a székesfehérvári és az abai önkormányzat. A repülést és a repülő sportokat 1995-től az Albatrosz Repülő Egyesület képviseli Börgöndön.

A repülőtér fejlesztésére nagy terv született 2008-ban. Akkor azt írtuk, hogy Budapest második nemzetközi reptere nyílhat meg két év múlva ott. A Székesfehérvár határában levő Alba Airport repülőtér fejlesztője ugyanis a létesítési engedély birtokában elindíthatja a beruházást. A mintegy 20-25 milliárd forintos fejlesztés eredményeként 2010 tavaszán egy két kilométer hosszú kifutópályával, ötezer négyzetméter alapterületű utasterminállal és kiegészítő létesítményekkel rendelkező légikikötő nyílik meg a hazai és külföldi utasok előtt.

Az Alba Airport fejlesztője, a Biggeorge's NV számításai szerint a reptér "hatósugarában", vagyis a 90 perc alatt elérhető városokban 3,5 millió potenciális utas él, így a tervezett utasforgalom az első pár éves felfutási időszakot követően eléri a gazdaságos üzemeltetéshez szükséges méretnagyságot. Számításaik szerint - főként a fapados légi járatok révén - az első évben 150 ezer utas fordul majd meg a reptéren, 2017-re az utaslétszám akár évi 1,5 millió fölé is nőhet. Nyíri Viktor, a Biggeorge's NV képviselője elmondta, hogy a ferihegyinél lényegesen kedvezőbb árazással számolnak, így komoly verseny veheti majd kezdetét a ma monopolhelyzetben lévő első számú légikikötővel.

A munka az ürgepopuláció átköltöztetésével el is kezdődött, de nem épült meg a betonos kifutópálya. Miután 2012 nyarára sem készült el a beruházás, Székesfehérvár visszakérte a börgöndi ingatlant a befektetőtől.

A visszavétel is vajúdott egészen 2014 augusztusáig, amikor a kormány egyszeri, kétmilliárd forint támogatást nyújtott a székesfehérvári önkormányzatnak, amit a börgöndi repülőtér visszavásárlására fordíthatott.

HOZZÁSZÓLÁSOK