Nagyon rossz üzletet kötött a kormány az E.On cégeinek megvásárlásával, derül ki abból az átlátszó által kiperelt, majd most hosszas huzavona után nyilvánosságra hozott adathalomból, amelyek a tavalyi nagybevásárlás előkészítéséről szólnak - írta az Index.

Az Atlatszo.hu-n közzétett dokumentumok megjelenése után az Együtt-PM közölte, hűtlen kezelés miatt tesz feljelentést tesznek.

Az eddig rejtegetett vagyonértékelések, kockázatelemzések, összefoglaló anyagok alapján úgy tűnik, ha a kormány hallgat az azokban megállapított tényekre, számításokra, nem vásárol ennyiért. Sőt, inkább pénzt kér azért, hogy a nyakába vegye ezt a gigantikus pénzszivattyút.

A teljes üzlet 460 milliárdot vitt el, ebből 260 milliárd volt a tényleges vételár, 110 milliárd a részvények értéke. Pedig a most nyilvánosságra került kalkulációkból világosan kiderül: 111 milliárdot az Eon Földgáz Trade (EFT) Zrt. és az E.On Földgáz Storage (EFS) Zrt. együttesen legfeljebb az E.On álmaiban ért: abban az esetben, ha semmilyen kockázat nem lengi körül a vásárlást. Márpedig valójában más sem volt, csak kockázat. A vagyonkezelő a most nyilvánosságra került, egyik belső használatra készült anyagban szó szerint, bár kissé nyakatekerten leírja: "a két társaságra megállapított értéktartományba a jelenleg ismert vételár csak a legkedvezőbb feltételek feltételezése esetén esik, nem tükrözi az ügyletben rejlő kockázatokat".

Kockázat kockázat hátán

  • Elég nagy a veszélye, hogy az EU kimondja, az ügylet megvalósításának módja tiltott állami támogatásnak minősül, és az MVM Zrt.-nek az államtól a vételre kapott pénzt vissza kell fizetnie kamatostul. Erre az MNV többször is nyomatékosan felhívta az igazgatóság figyelmét. (Brüsszel azóta a szocialisták bejelentésére már vizsgálódik is az ügyben.)
  • Az úgynevezett take or pay kötelezettségből vagyis a hosszútávú gázszállítási szerződésekből  származó fizetési kockázatok nagyságrendje legfeljebb csak becsülhető, az E.On a tárgyalások egy késői szakaszában engedett csak betekintést azon dokumentumokba, amelyekből erre következtetni lehet.
  • Az egész előkészítés szabálytalan volt: sem az MVM-menedzsment, sem a felügyelőbizottság nem tárgyalta a kérdést, az előírások ellenére a részvényeseknek nem küldtek 30 nappal korábban előterjesztést. Ez akár perre is vihető.
  • Az EFT Mollal kötött beszerzési szerződésben is vannak kockázatok, amelyből már most vannak feszültségek.
  • Alacsony a tárolók kihasználtsága, és így is marad.
  • Az EFS-nél kisebb a céltartalék, mint az IFRS szerint készített vezetőségi jelentésben.
  • A kutak pontos műszaki állapotáról, a karbantartási költségek nagyságáról csak becslések vannak.
  • Kérdés, hogy hogyan hangolják össze az E.On cégeinek és az MVM-nek az IT-rendszereit.

A sor folytatható. Elég csak a reális forgatókönyvvel számolni és a két cég értéke máris nem 110 milliárd, hanem nulla. Vagy rosszabb esetben akár mínusz 355 milliárd. Ezért írja az átlátszó azt, hogy akár 600 milliárd veszteséget is okozhat a cégek megvásárlása, miközben igaznak tűnhet az is, hogy a vagyonértékelésnek megfelelő összeget fizettünk. Nehéz pontos számot mondani a becslésekben megadott rettentő széles értéktartomány miatt: Az anyagokban azt írják, a cég értéke valahol mínusz 355 milliárd és 111 milliárd között van.

Vakon vásárolt a kormány?

Egy dolog jelenthető ki biztosan: az E.On remek üzletet kötött, hiszen forintra annyiért adta el a cégeket, mint amennyiért akarta, sok teret nem is hagyott az alkudozásra.

A nyilvánosságra hozott papírokból kiderül, az Orbán Viktor és Johannes Teyssen között 2012 novemberében megkötött szándéknyilatkozatban az E.On deklarálta, egyedül akkor adja el a cégeit, ha az összesített vételár 875 millió euró. Vagyis 260 milliárd forint, pontosan annyi, amennyit végül a kormány a németeknek fizetett.

Megismerve a dokumentumokat, nem találni bizonyítékokat Orbán Viktor állításának megtámogatására, miszerint a nemzetközi könyvvizsgálók által megállapított ár alatt sikerült megvenni a cégeket. 2013 októberében, a Parlamentben azt mondta, több céggel is készítettek vagyonértékelést, az alapszámításból az jött ki, hogy 294 milliárd forintig érdemes elmenni. A miniszterelnök szerint egy másik felmérés szerint egészen 480 milliárd forintig érdemes elmenni.

Az E.On is ravasz tárgyaló volt: úgy írták alá a szándéknyilatkozatot Orbánnal, benne a 875 millió eurós, vagyis 260 milliárd forintos árral, hogy a legfontosabb dokumentumokba nem is engedtek betekintést.

Hegmanné Nemes Sára vagyonpolitikáért felelős államtitkár a költségvetési bizottság 2013 februári ülésén ugyan még azt mondta, komoly szakértői vizsgálat folyik, az anyagok az utolsó percig üzleti titkok, azokat csak a beavatottak láthatják a titokszobában. Ott viszont természetesen az állam "minden részletes anyag hozzáféréséhez garanciákat kért".

Csakhogy a szándéknyilatkozatból kiderült, a magyar állam, mint vevő valójában nem ismerhetett meg a titokszobában ténylegesen minden anyagot, a szándéknyilatkozatban az E.On kikötötte, bizonyos szerződések csak a részvény adásvételi szerződés aláírása után ismerhetőek meg. Ami után viszont már nem módosíthatóak az adásvételi szerződés már megtárgyalt feltételei.

Ezeket az E.On tehát már csak azután adta oda, hogy Orbánnal aláírták a szándéknyilatkozatot, benne a rögzített 875 millió eurós vételárral. A rendelkezésre bocsátott új információk alapján viszont kiderült, az E.On gázkereskedő cége jelentősebb veszteségeket szenved el a take-or-pay vállalások miatt, mint hitték volna. Az MNV feljegyzésében megjegyzi, az átvilágítás első szakaszában nem is álltak rendelkezésre a releváns beszerzési szerződések, csak anonomizált összefoglalók, melyek "a leglényegesebb feltételeket nem tartalmazták."

Valójában 465 milliárdba került

A most nyilvánosságra került titkos dokumentumokból az derül ki, ezekkel az adatokkal korrigálva, a két cég 2013 szeptember 30-i vállalatértéke, vagyis a saját tőke és a nettó hitelállomány együttes értéke mínusz 355 milliárd és plusz 111 milliárd forint (azaz mínusz 1245 millió euró és 389 millió euró) között helyezkedik el. Ennél értékesebbnek legfeljebb a bizalmas szerződések megismerése előtt tűnhetett.

Ezen kívül egyetlen korábbi vagyonértékelés ismert, amelyet a Morgan Stanley végzett. Náluk az E.On földgázkereskedő cége még nem tűnt ekkora bukónak - mínusz 600 millióra tették a vállalat értékét - de mint arra az MNB felhívta a figyelmet, csak azért, mert ők sem vették figyelembe a reális take-or-pay-kockázatokat, pontatlanul számoltak a beszerzési forrásszerkezettel, és más árrést vettek figyelembe, mint ami reális.

Az Orbán által említett 480 milliárdos vagyonértékelésnek pedig semmi nyoma nincs a közzétett anyagokban. Az összeg talán máshonnan volt ismerős: 480 milliárdra kell emelni az állami vállalat alaptőkéjét ahhoz, hogy ki tudja fizetni a vételárat, 280 milliárdot kellett a cégbe tolni, plusz kezességvállalás is szükséges lehet a tranzakcióhoz.

Ahogy a a nemzeti vagyonkezelő is tételesen levezeti, a vásárlás valójában sokkal többe kerül, mint a részvények értéke, és sokkal többe annál a 260 milliárdnál is, mint amennyit értük az átvállalt hitelekkel együtt fizettünk. A vételárat több tényezővel is ki kell egészíteni, az MVM teljes finanszírozási igénye így összességében 1,2 milliárd euró, vagyis mintegy 360 milliárd forint. És ehhez lehet még hozzászámítani egy 105 milliárd forintos tőkejuttatást is, amely az orosz gázimport banki fizetési biztosítékát adja

Azért vették meg, hogy bezárják

És kiderült még egy fontos dolog. Bár ezt korábban tagadták, az értékelésekből látszik az MVM a megvétel után tárolók bezárását fontolgatta az alacsony kihasználtság miatt. Vagyis már eleve egy olyan forgatókönyvvel készítették a terveket, hogy bezárják egy részét annak, amit megvettek, az üzletileg legjobb verzió egyből két tároló bezárása lenne.

A vagyonkezelő nyilvánosságra került titkos tájékoztatójából kiderül az is, az E.On korábban is felülárazta a cégeket. Miközben 2011 májusában, más piaci környezetben az E.On még 1360 eurót kért a két cégért, az MVM már akkor is csak 384 millió eurót tartott volna reálisnak. Az üzlet akkor így nem is valósult meg. Végül néhány évvel később, mikor az E.On is már csak 875 milliót kért, gond nélkül megadtuk: csaknem két és félszeresét fizette az MVM annak, mint amit korábban elfogadhatónak gondolt.

A mostani vásárlást megelőző átvilágítás első szakaszát a Credit Suisse tanácsadócég végezte, a jogi átvilágítást a Baker&McKenzie, a pénzügyi, adózási és szervezeti átvilágítást a KPMG, a műszaki átvilágítást a német ESK.