Ráfázhat a magyar kormány a Közgép kivételezése miatt

Pénzügyi szabálytalanságokat tárt föl az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) a Közgép Zrt. uniós források bevonásával megvalósult magyarországi beruházásainál – értesült a Népszabadság brüsszeli forrásokból.
Napi.hu, 2015. szeptember 30. szerda, 10:58
Fotó: Napi.hu

Az OLAF lezárta a Közgép Zrt. tevékenységével kapcsolatos vizsgálatot - közölte a Népszabadsággal a hivatal sajtószolgálata. A pénzügyi ajánlásokat tartalmazó vizsgálati eredményt megküldték az Európai Bizottság regionális főigazgatóságának, a jogi ajánlásokat pedig a magyar legfőbb ügyész hivatalának. A vizsgálat pénzügyi szabálytalanságokat tárt föl, ezért az Európai Bizottság már készül arra az eljárásra, amelynek keretében a nem rendeltetésszerűen felhasznált uniós támogatások visszatérítésére fogja kötelezni a magyar irányítási hatóságot.

A következő lépésekről és a visszafizetendő összeg nagyságáról egyelőre folynak a tárgyalások a magyar kormány és az uniós testület között. Ennek lezárásáig a bizottság nem hoz nyilvánosságra részleteket.

A magyar kormány két héten belül válaszol több, hazánkat érintő brüsszeli kérdésre - tájékoztatta a lapot Csepreghy Nándor. A Miniszterelnökség államtitkára szerint döntés egyetlen, az unió költségvetési ciklusát lezáró ügyben sem született még. Mindez azt jelentheti, hogy bár az unió illetékesei hamarosan befejezik a vizsgálódást a magyarországi autópálya- és vasútfejlesztési beruházások ügyében, és a döntés akár elmarasztaló is lehet hazánkra nézve, a kormány még kijátszhatja utolsó lapjait - jegyzi meg a napilap.

A kifogások projektek értéke 162 milliárd forint

Csepreghy korábban megerősítette: az OLAF mintegy félszáz, 2007 és 2013 közötti, együttesen nagyjából 500 milliárd forint összértékű magyarországi beruházás ügyében vizsgálódik. A sorban jelentős tétel a Közgép részvételével futó projekteké. A Népszabadság értesülése szerint a Simicska Lajos és cége számára kínos fejlesztéseket a Miniszterelnökség már össze is szedte: a listára az OLAF hat vizsgálata került fel, összesen 162 milliárd forint értékben.

A kifogásolt beruházások egyike az M0-s autópálya M6-os és 51-es főút közti szakaszának bővítése. Két új Duna-híd és 12 kilométer hosszon új, négy sáv szélességű félautópálya megépítését az M0 Déli Ág Konzorcium végezte 34,9 milliárd forintért. A 2013-ban átadott sztráda munkáin a Közgéppel együtt dolgozott az A-HÍD, a Strabag, a Magyar Aszfalt és a Colas.

Az OLAF listájára került a Szajol-Püspökladány-vasútvonal átépítése is. A beruházás mindkét szakaszára a Közgép vezette konzorcium szerződött, egyenként 49-50 milliárd forint körüli összegért.

Nyomoz az OLAF a Záhony térségi vasúti nagyberuházások ügyében, Székesfehérvár és környéke szennyvízcsatorna-hálózatának bővítése, egy soproni építkezés, továbbá egy szolnoki Közgép-szerződés miatt is - írta a Népszabadság.

Ha a Közgép és konzorciumainak teljes, 162 milliárdos szerződéscsomagja elbukik a megméretésen, a visszaéléssel érintett magyarországi uniós beruházások értéke meghaladja majd a közösségi támogatások két százalékát.

A problémás projektek EU-finanszírozásától elálltunk, jöhet az EU-támogatás
tegnap jelentette be Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára, hogy újraindult a kifizetés a Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP) első három prioritásában, miután az Európai Bizottság öt hónapos vita lezárását követően feloldotta a kifizetések felfüggesztését. A következő hetekben mintegy 210 milliárd forint fejlesztési forrást utalnak ki Magyarországnak. Az EU várhatóan az október elején esedékes költségelszámolásban teljesíti a kifizetést, így heteken belül megérkezhet az összeg.

A felfüggesztésben érintett összeget a költségvetésnek kellett előfinanszíroznia, de a 700 milliárd forint és a 210 milliárd forint közötti összeg nagy része már megérkezett Magyarországra az elmúlt években.

A megállapodás tárgya volt az is, hogy az ország úgynevezett átalánykorrekciót alkalmaz a bizottság által problémásnak tartott projektek esetében, ennek összértéke 21,7 milliárd forint. Abban is megállapodtak, hogy Magyarország ezeket a forrásokat nem veszíti el, hanem korábban a hazai költségvetésből finanszírozott fejlesztéseket fizetnek ki belőle, minden nyertes pályázó megkapja az utolsó fillérig az elnyert támogatást - mondta Csepreghy. "Ezzel a lépéssel is előrébb vagyunk a 2007-2013-as ciklus programjainak elszámolásához" - összegezte.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

ptiszai, 2015.09.30 14:22

@Bulemia: "Nem minden magyar fizeti vissza.
Ez tévedés."
Ja, azok akik már elhagyták az országot és nem itt adóznak nem fizetik meg, és a külhoni nálunk szavazó magyarok.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ptiszai, 2015.09.30 14:20

Csak a Közgép?!
Na má...
Mi van Tiborcz, Gerencsi, Széles nyertes pályázatokkal?
Tele az ország korrupcióval.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bulemia, 2015.09.30 13:23

@room_101:

Mással táplálkozom.

Neked viszont ismerős lehet az íziről...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

room_101, 2015.09.30 12:34

@Bulemia:
Mivan, bírkózószart ettél?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bulemia, 2015.09.30 12:13

@MMM108WWW:

Nem minden magyar fizeti vissza.

Ez tévedés.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html