Késik, de sínen van az új "Malév"

Csúszik a Magyarországon bejegyzett és hazai központú légitársaság, a RonanAir startja, de a cég állítja, folyamatosan dolgoznak az induláson és nagy terveik vannak. Jövő nyárra ígérik a Srí Lanka-i pénzből felépített vállalkozás startját, amelybe pénz is érkezett.
Szabó Dániel, 2018. október 23. kedd, 09:03
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

Tavaly januárban jelentek meg az interneten RonanAir álláshirdetései, utána kisebb-nagyobb intenzitással közöltek híreket az új magyar légitársaságról. Bár hazainak mondják, valójában csak a cég központja van Vecsésen, az a Rohan Nanayakkara áll a projekt mögött, aki mintegy 25 éve tiszteletbeli magyar konzul Colombóban. A Srí Lanka-i üzletember magánbefektetőként áll a légitársasághoz, a magyar állam nem támogatja.

A légitársaság terve, hogy magyar központokból nehezen elérhető európai célpontokra szállítják majd az utasokat. A honlapjukon korábban Zágráb, Ljubljana, Salzburg, Marosvásárhely és Rijeka felé közlekedő járatokat ígértek, de mostanra bővült a lista. Olyan úti célokat reklámoznak, amelyek valóban kiestek eddig a legtöbb légitársaságnál. Ígérnek járatot a korzikai Ajaccióba, a görög Alexandroupoliba, Bernbe, a román tengerpartra, Constantába, a szicíliai Cagliariba, az orosz enklávé Kalinyingrádba, vagy éppen Odesszába. Érdekesség, hogy a magyar repterek közül három is fel van tüntetve kiindulási helyként: szállítának Hévíz-Sármellékről, Debrecenből és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről.

Lassan indul, de talán nem szélhámosság

Mivel a projekthez nem kerestek magyar állami befektetőket, sem magánembereket, azt Rohan Nanayakkara és a cégcsoportja finanszírozza, a RonanAir egyelőre inkább tűnik egy lassan felálló légitársaságnak, mint kamunak. Márpedig tavaly az első hírek megjelenésekor sokan emlegették őket úgy, mint a hamvába halt Sólyom Airlinest. Annyi különbség biztosan van, hogy előző cikkünk írásakor az egyik pilóta, akihez eljutott a cég állásajánlata, azt mondta, "inkább amatőrök, mint szélhámosok".

A Napi.hu tavaly megkereste a céget, akkor 2017 októberére ígérték a startot, de ezt végül nem tudták tartani. A legfrissebb megkeresésünkre azonnal reagálva azt írták, "keményen dolgoznak azon, hogy már jövő nyáron repülhessenek a RonanAir gépei". A terveikről azt írták, első körben tényleg csak európai célpontokra repülnek.

Korábban is közölték, a bevezetéskor ATR 72-500-es gépeket szereznek be. Ezek a turbólégcsavaros repülők főként közepes távolságon üzemeltethetők gazdaságosan, hatótávolságuk 1200-1300 kilométer a kialakítástól függően. A nem nagy repülési távot viszont kárpótolja az, hogy a legkisebb repterekre is könnyen leszállhatnak és jóval olcsóbban fenntarthatók, mint a sugármeghajtású társaik. Ezeket a második lépcsőben venné meg a légitársaság, még Airbus A320 és A330-asokat szereznének be. Pilótákat egyelőre nem szerződtettek.

Ezzel együtt sem számolnak azzal a RonanAirnél, hogy kezdetben nyereségesek lennének. "Úgy számolunk, hogy az első két év után leszünk profitábilisak" - közölték a Napi.hu-val.

Tőkét kapott a cég

Az ígéret tavaly elsőre légből kapottnak tűnt, mert a Ronanair Légiközlekedési Kft.-t már 2014-ben bejegyezték, de az gyakorlatilag tőke nélküli társaság volt. A leadott 2017-es beszámolójukból viszont kiderült, hogy az évet záró adatok szerint 5,48 milliárd forintnyi saját tőkéjük van, szemben a 2016-os 1,99 millió forinttal. Itt viszont annyiban furcsa könyvelési megoldást választottak, hogy a Srí Lanka-i székhelyű LankAir Ltd., amelynek szintén Godaliyanage Rohan Nanayakkara a tulajdonosa, leszámlázta a RonanAir Kft. alapításával kapcsolatos költségeket, összesen 21,9 millió eurót, majd ezt engedményezte Godaliyanage Rohan Nanayakkarára. Emellett a cég tőketartalékába került - ugyanebből az ügyletből - 3,55 milliárd forint.

Arra a kérdésünkre, hogy várható-e további befektetők felbukkanása, annyit közölt a RonanAir Kft., hogy "amennyiben szükséges lesz a jövőben, akkor bevonunk további tőkét is".

A késlekedéssel kapcsolatban annyit válaszoltak, hogy "a légiközlekedés egy nehéz üzletág, elnökünk és cégei azonban eltökéltek abban, hogy létrehozzák ezt a magyar nemzetközi légitársaságot, amelyre Magyarország büszke lehet. Minden tőlünk telhetőt megteszünk annak érdekében, hogy Magyarország a közép-európai térség légi utas- és teherszállítási központja legyen." Bíznak abban, hogy a polgárok és a magyar hatóságok, valamint a média is partner lesz abban, hogy sikeresek legyenek eddigi erőfeszítéseik.

A fotó forrása: Napi.hu/Szabó Dániel.

HOZZÁSZÓLÁSOK