Soha többé nem kell önéletrajzot írni?

Forradalmasítaná az álláskeresést egy új magyart startup, az allas.hu, amely szerint véget ért az önéletrajzok kora, a XXI. században már ennél hatásosabb módszerek is vannak.
Dzindzisz Sztefan, 2017. április 2. vasárnap, 09:08

Az utóbbi idők jellemző tendenciája Magyarországon, hogy hiába csökken a munkanélküliek száma, ezzel párhuzamosan erősen növekvő munkaerőhiányról számolnak be a cégek. Persze a probléma országrészenként változik: amíg keleten sokszor nincs meg az a speciális képzettség, ami egy adott pozíció betöltéséhez kell, addig a nyugati országrészben az osztrák határ közelsége viszi el az embereket. Innen ugyanis sokan alacsonyabb pozícióba is elmennek, mivel a határ túloldalán jobb fizetés elérésében reménykednek.

Ezt a helyzetet próbálja meg kihasználni egy új magyar startup, az allas.hu.

A munkaerőpiac átalakult, így a ma elérhető szolgáltatások idejétmúltak. Senki sem akar 6-800 önéletrajzot átnézni mondjuk egy marketing asszisztensi pozícióra. Ők egy embert akarnak, aki tökéletes, ahogy az álláskeresők sem akarnak száz helyre jelentkezni, inkább kevesebb, de nagyobb sikerrel kecsegtető pozíciót céloznának meg

- véli Rácz István vezérigazgató. Ide kapcsolódik, hogy az állásportálok általában 3-4 hetes hirdetésekben gondolkodnak, miközben a tapasztalat szerint az első héten beérkezik az önéletrajzok (CV-k) 90 százaléka, így a maradék időszakért szinte feleslegesen fizetnek a cégek. (A friss munkaerőpiaci statisztikákat ide kattintva olvashatja.)

Az allas.hu a teljes folyamatot megfordítja, így például az oldalon egyáltalán nincsenek önéletrajzok. Ehelyett az álláskeresők és a munkáltatók is skill set-et, azaz egyfajta képesség-listát töltenek fel. Ennek keretében hashtag-szerű skilleket, ismereteket, képességeket tud megadni az álláskereső, ahogy a hirdetésekben is hasonló a tagek köszönnek majd vissza. Ilyen lehet az angol nyelvtudás éppúgy, mint a hobbifotózás.

Amennyiben pedig nagy az átfedés a hirdető és az álláskereső listája között, azt jelzi a rendszer. "A 60 és 80 százalék közötti találatnál már sok álláskereső próbálkozik, de ez nem még azért inkább a so-so kategória. Nyolcvan százalék felett viszont már jelentősen megnő a siker esélye" - vélte Rácz, aki elárulta azt is, hogy a tesztüzem során egyszer már összejött a száz százalékos relevancia. Ez szinte biztos siker, ilyenkor már a személyiség és a munkamorál az, amin elbukhat az állásinterjú - mondta a vezérigazgató.

A csalások kikerülése érdekében - például, hogy valaki csak azokat írja be a képesség-listájába, ami az adott álláshirdetéshez kell - a skilleket nem látják az érintettek, csak a relevanciát. Amennyiben az magas, a cég dönthet úgy, hogy kapcsolatba akar lépni az jelölttel. Ez már a következő szint, hiszen fizetniük csak ezért kell a vállalatoknak - magyarázta Rácz. Magyarán a munkáltató ingyen feltölti a hirdetést és csak a neki tetsző profilokat vásárolja meg, így jutván hozzá az álláskereső teljes skill-szettjéhez és a kontaktjaihoz. Ez pedig szerinte az álláskeresőknek is segítség, hiszen mindenki azt kapja, amit vár, így pedig kevesebb lesz a csalódás. "Ezzel nemcsak időt takarít meg, de sok kellemetlenségtől is megkíméli magát" - vélte Rácz.

Az allas.hu március 20-án indult, a rendszerben jelenleg több mint 10 ezer cég 4 ezer álláshirdetése található meg, amit több mint 10 ezer regisztrált álláskereső kutat. Ugyanakkor a fejlesztéseknek nincs még vége Rácz szerint, így több új funkció bevezetésén is gondolkodnak: ilyen az, hogy a digitális lábnyomból - például nem vesz új profilokat, nem lép már be a rendszerbe - kikövetkeztetik, hogy a cég már megtalálta a megfelelő embert, ezt pedig jelzik az álláskeresőknek.

A jelenleg rendszerben lévő állásajánlatok nagyjából minden kategóriát lefednek, így például még olyan fizikai munkák is megtalálhatóak benne, amelyek speciálisabb szaktudást igényelnek. Emellett a pénztáros munkától a középvezetőig sok állással találkozhatnak az érdeklődők és ahogy a hírekben is olvasni, az IT-s munkákból is akad bőven.

Rácz szerint akkor se lepődjön meg senki, ha olyan állásra dob ki magas relevanciát a rendszer, amire először nem gondolna. "Nekem például ajánlott áruházigazgatói és call-centeres munkát is. Erre sokan azt mondanák, hogy hiba van a rendszerben, ám nekem van vezetői tapasztalatom, benne vagyok az e-kereskedelemben, jól beszélek nyelveken és tűröm a monotonitást. Ezek mind azt mutatják, hogy egy 60 százalékos relevancia-szintet én is el tudok érni ezeken a területeken. De az indulás óta eltelt egy hétben előfordult, hogy egy álláskereső, aki több mint 10 éve buszsofőrként dolgozott, egy marketing asszisztensi állásra kapott behívót. Hogy miért? Mert szabadidejében a saját webshopját egyengette, autodidakta módon kitanulta a szakmát és ezeket a skilleket meg is jelenítette az oldalon" - magyarázta Rácz, aki szerint bár elsősorban mindenki azon a területen szeret körülnézni, amivel eddig is foglalkozott, a rendszernek köszönhetően olyan lehetőségek is megnyílhatnak előttük, amikre nem is gondoltak volna.

A rendszer ugyanakkor súlyoz is: amennyiben egy cég például 5 éves tapasztalatot kér, ám valakinek 10 éves van, akkor az nem telitalálat, mert valószínűleg többet kérne, mint az ötéves múlttal rendelkező kollégája. Az is előfordulhat, hogy egy cég nem talál megfelelő jelöltet, ilyenkor mondjuk az egyik szaktudást kötelezőről ajánlottá változtatja. Ekkor pedig real time-ban látja a változásokat, így előfordulhat, hogy azonnal talál egy ideális jelöltet.

Hogy a pénzzel se legyen probléma, a vállalatok fizetési sávot adnak meg, míg az álláskeresők egy minimumot kell bejelölniük, ami alatt nem vállalnák el a munkát. Ezzel kapcsolatban Rácz elmondta, hogy először a cégektől is egy adatot kértek, ám ezt kevesen adták meg, mondván ezáltal versenyhátrányba kerülnének. Amennyiben ugyanis egy dolgozó kevesebbel is beérné, úgy nem tudnak spórolni, de előfordulhat olyan eset is, hogy egy képzett munkaerőnek adnának többet is, ám ő az összeg láttán elfordulna a vállalattól.

Rácz szerint az eddigi visszajelzések alapján van igény az álláskeresés eme új módjára, így bíznak abban, hogy három éven belül piacvezetők lehetnek Magyarországon. Amennyiben ez megvalósul, úgy következő lépésként külföldre tekintenének, első körben az amerikai és brazil piacot céloznák meg.

Karrierív: Rácz István
Rácz István katonacsaládban nőtt fel, így karrierjét is a Honvédelmi Minisztériumban kezdte. Innen azonban hamar távozott, elmondása szerint fél év után már érezte, hogy számára a versenyszféra jelenti a jövőt. Ennek megfelelően először egy hotelmarketinggel foglalkozó céget alapított egy osztrák vállalat franchise partnereként.

Ez a vállalkozás azonban csődbe ment, de legalább megtanított egy alapvető igazságra: mindig oda kell a pénzt rakni, amiből rövid távon hasznunk is lehet - emlékezett vissza az időszak tanulságára Rácz. Ezt követően az Élet színháza projekten dolgozott, majd, miután az online marketing területén több sikert is elért, a Sanománál helyezkedett el, ahol a kirakat.hu és az akkoriban még a Facebooknál és Iwiw-nél is népszerűbb közösségi portál, a hotdog.hu marketing területének vezetését vállalta el, majd a frissen felvásárolt olcsobbat.hu vezetője lett. A gyors sikerek hatására cégcsoporton belül váltott, felkérték a profession.hu marketing vezetői pozíciójára. A megtérülés alapú marketingben szerzett tapasztalata és a gyors növekedés felkeltette a Naspers cégbirodalom által akvirált Arukereso.hu érdeklődését, és öt ország marketing igazgatói székét kínálták fel számára. Két év alatt szinte minden országban piacvezető lett az árösszehasonlító portállal.

Innen jött egy nagyobb lépés és az egész Sanoma-csoport marketingigazgatójaként dolgozott tovább, ahol az volt a fő feladata, hogy az e-kereskedelmi termékeket népszerűsítse. Bár ezután terveztem egy hosszabb pihenőt, így a családdal Spanyolországba akartunk költözni, ám a Vodafone megkeresésére, hogy vezessem a digitális divíziójukat, nem tudtam nemet mondani - mesélte Rácz, aki állítása szerint ekkor jött rá ténylegesen, hogy milyen is valódi multinál dolgozni. "Kétségkívül vannak előnyei, de sokszor nagyon lassú az ügymenet, mivel minden kérdést túl sok emberrel kell egyeztetni". Ebből idővel elege lett és inkább egy saját vállalkozás, az allas.hu megalakításába fogott bele. "Mi nem az a tipikus startup vagyunk, ahol a fiatalok az első cégükön dolgoznak. Az allas.hu-t két 36 és egy 46 éves szakember alapította, komoly tapasztalatunk van az online marketing és cégépítés területén, így biztosak vagyunk benne, hogy három éven belül mi leszünk a piacvezetők" - emelte ki Rácz.

HOZZÁSZÓLÁSOK