Ahogy nyereséges lett a piac, rögtön variál a kormány

Az összes nagy magyarországi sörgyár nyereségessé vált tavaly. A kézműves sörök forradalmára végül rátelepültek a multinacionális hátterű cégek, a piac új átszabása viszont megtörheti a lendületet, főleg ha a koronavírus-járvány (utó)hatásai is közbeszólnak. A kormány machinálása még bezavarhat mindenbe, de a kisebb főzdéknek van egy másik javaslatuk.
Szabó Dániel, 2020. július 10. péntek, 07:06
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

A hazai sörpiac a legutolsó számítások szerint még zsugorodott is 2019-ben az egy évvel korábbi szinthez képest: december legvégén úgy számoltak a nagy főzdék, hogy csak 6,55 millió hektoliter fogyott el a hazai piacon, ami 3 százalékos visszaesést jelent a 2018-as 6,76 millió hektoliteres mennyiséghez képest. A Magyar Sörgyártók Szövetségének (MSSz) igazgatója, Kántor Sándor akkor azzal magyarázta az évek óta tartó trend megfordulását, hogy a sörfogyasztás szempontjából legerősebb hónapokból a májusi időjárás kifejezetten hűvösebb volt a megszokottnál, emellett a többi hónapban is hiányoztak a tartósan megmaradó, kimagaslóan forró napok.

A nagyobb szereplők (Borsodi, Dreher, Heineken és Pécsi Sörfőzde, valamint a csak forgalmazóként jelenlévő Carlsberg) piaca ugyan sértetlen, de a 2010-es évtized végére a hazai fogyasztók is elkezdték felfedezni a kézműves és prémium söröket. A kisüzemi sörfőzdék piaci részesedése a teljes szektorban alig 200 ezer hektolitert jelent, ami arányosítva csak 3 százalékot tesz ki. Tavaly ráadásul ők sem tudtak igazán nőni.

A céges beszámolók alapján a nagy gyárak így is mind pozitív árbevétellel és profittal zártak, ami anomáliának tűnhet, főként úgy, hogy a dobozos bolti sörök ára elég inflációálló: 2016 óta mindössze 30 forinttal drágultak a kommersz és a minőségi termékek is. A csapon lévő termékek fogyasztása a piac csak alig 9-10 százalékát teszik ki.

Sörárak az elmúlt öt évben (Ft)
ÉvVilágos sör 04-0,5 l, palackMinőségi sör, 0,4-0,5 l, palack
2016190217
2017190217
2018199222
2019210234
2020220251
Forrás: KSH, fogyasztói árak, minden év januárjában.

Ennek fényében különösen szép teljesítmény, hogy az összes nagy hazai sörgyár és importőr pozitív mérleggel zárta a 2019-es évet. Erre részben magyarázatot jelenthet, hogy a különböző alapanyagok - a kommersz maláta, a soha be nem vallott kukoricagríz -  ára is csökkent, de a "sörpolipok" változtattak a termékpalettájukon is, így már nem annyira a "legalapabb" sörnek látszó folyadékokat vásárolják a magyarok. Elmozdultak a prémiumnak még nem címkézhető, de minőségibb, egyedi ízvilágú termékek felé, amelyek felé egyre inkább nyitottak az itthon gyártató szereplők (elég csak az instant sikerré váló Soproni Óvatos Duhajra vagy a Dreher Hidegkomlósra gondolni).

A hazai nagyüzemeknél azért fontos kitétel, hogy csak Magyarországon készítik a sört, mert a Pécsi Sörfőzde kivételével mindegyik külföldi tulajdonban van. Előbbi pedig a kormányközeli vállalkozó, Szemerey Tamás tulajdonába került, amelyre a kisebb szereplők rendre mutogatnak, hogy rájuk írták az pár évvel ezelőtti jövedéki adóra kedvezményt biztosító rendszert. Ők vissza is fogták a termelésüket, nem tömegsöröket gyártanak, hanem például gluténérzékenyeknek mentes sört, ami a jelek szerint meghozta a sikert. Úgy is, hogy az elmúlt évben nem volt olyan állami intézmény, ahol - például a 2017-es vizes vébéhez hasonlóan - kizárólagos forgalmazókká léphettek elő.

Bejött a Drehernek az újítás

A többek között az itthon népszerű Arany Ászok, Kőbányai, Pilsner és a Kozel söröket gyártó Dreher Sörgyár Zrt. forgalma és eredménye is nőni tudott tavaly. A belföldi és export árbevételük 59,77 milliárdról 60,7 milliárdra ugrott, a profit pedig elérte a 3,41 milliárdot. Osztalékot a tulajdonos, az Asahi japán sörkonzorcium nem vett ki a cégből.

A Drehernél több újítással is készültek: a Kozel esetében a korább svetly receptet lecserélték, helyette Kozel Premium lager néven kezdték el átpozicionálni a terméket. A Dreher Classicból pedig kihagyták a kukoricát, és Gold néven kezdtek bele egy klasszikus ivós sör készítésébe. De az őszre megcsinálták a Félbarna Hidegkomlóst, készítettek meggyes alkoholmentes sört, valamint jelentkeztek egy saját IPA-típúsú főzettel is.

A társaság beszámolójának kiegészítő melléklete alapján nem készülnek jó évre. "A 2020-as év nehéz kihívások elé állíthatja a vállalatot, jelentős veszteségeket is elszenvedhet. Mind az értékesítési volumenre, mind a Dreher üzemi eredményére nagymértékben negatívan hatnak a vírussal kapcsolatos korlátozások" - foglalták össze várakozásaikat, hangsúlyozva, hogy tőkeerős vállalatként nagy bajba ettől még nem kerülhetnek.

"A társaságnál a vállalkozás folytatásának képessége semmilyen tekintetben nem sérül, nem azonosított ezzel kapcsolatosan kockázatot. A társaság előrejelzése alapján hozzávetőlegesen 10 százalékos mennyiségi csökkenés esetén is profitábilis maradhat. A vállalat arra számít, hogy 2021-ben már a szokásos üzletmenetben működhet tovább" - pontosították az elképzeléseiket.

A nagy sörgyárak bevétele és nyeresége (millió forint)
CégÁrbevétel (2018)Árbevétel (2019)Adózott eredmény (2018)Adózott eredmény (2019)Osztalék (2019)
Dreher Sörgyárak Zrt.59 772,4460 709,42 195,23 414,30
Borsodi Sörgyár Kft.40 888,1544 603,41-147,52396,10
Carlsberg Hungary Kft.72 44,858 887,4-30,35117,020
Heineken Hungária Sörgyárak Kft.59 184,163 960,62641,34 033,76 620,0
Pécsi Sörfőzde Zrt.2 650,172671,9323,0548,050
Forrás: e-beszámolo.im.gov.hu

Borsodi az utolsó fecske volt

A Stella Artois, Spaten, Beck's, Staropramen és Löwenbrau söröket is készítő Borsodi Sörgyár Kft. a 2019-es eredménykimutatása szerint a 2017-es 606,8 millió, valamint a 2018-as 147,5 millió forintos veszteség után tavaly már végre 396,1 millió forintos nyereséggel zárt. A többéves mínuszos periódussal az egyedüli volt a nagy főzdék között.

A váltpzáshoz kellett az is, hogy javuljon a cég árbevétele, ami egy év alatt 10 százalékkal nőtt. A forgalom 3,75 milliárdot bővült és 44,6 milliárdot tett ki. Fontos szerepe volt ebben a 2,9 milliárdos exportnak, ami 1,1 milliárddal nőtt a 2018-as szinthez képest. A leginkább Csehországba (945 831 millió forint), aztán Horvátországba (746 326 millió forint), valamint Lengyelország (563 744 millió forint) került a bőcsi sörökből.

A kiegészítő mellékletből az is kiderül, hogy év végén 1,1 milliárd forintnyi adótartozást halmoztak fel, pontosan nem tisztázott módon, de a tételek rendezése nem okozhatott gondot a sikeres teljesítménnyel. Ahogy osztalékot sem vettek ki, tehát vannak tartalékaik is.

2009 óta a Borsodi is külföldi tulajdonban került: eleinte a Starbev Netherlands B.V. holland cég vette át, majd ezt a vállalatot felvásárolta 2012-ben a Molson Coors kanadai söróriás, de ez a tulajdonosi szerkezetet nem befolyásolta. A társaság háttere így kifejezetten stabil, ami fontos lehet a koronavírus-járvány kedvezőtlen hatásai miatt.

"Tekintettel a folyamatosan változó helyzetre, bár az eseménynek várhatóan lesz negatív hatása a társaság 2020-as eredményére, a helyzet kimenetele nem jósolható meg, ebből fakadóan számszerűsített hatás sem becsülhető" - írták a bizonytalan állapotokról a beszámolóban.

Már osztalék is jutott a Heinekennek

Annyira jó éve volt itthon a Soproni Sörgyárat már jóval korábban megszerző Heinekennek, hogy összesen 6,62 milliárd forint osztalékot fizettek ki a tavalyi profitból - ebből az eredménytartalék terhére vettek ki 2,14 milliárd forintot. A forgalmuk ehhez 7,5 százalékkal, 63,96 milliárdra ugrott fel. Ennél is nagyobbat tudott nőni a profitjuk, ami csaknem 35 százalékot bővült, meghaladva így a 4 milliárd forintot.

A Heineken, a Soproni Gösser, Edelweiss, Zlaty Bazant, Krusovice, Steffl és többek között a Kaiser söröket forgalmazó cég viszont nem tudta növelni export jelenlétét. Az 1 milliárdot meghaladó 2018-as szintről visszaesett 937,3 millió forintra, de Csehországban sikerült valamennyire azért erősíteniük a pozícióikat.

A társaság szerint a koronavírus hatása már idén február vége óta jelentős hatást gyakorol vállalatra. "A március közepén kihirdetett kormányzati döntések a vendéglátóhelyek bezárásáról, illetve a rendezvények tilalmáról negatív hatással voltak az on-trade csatornába történő értékesítésre" - jelzik előre a kiegészítő mellékletében.

Azt is közölték, hogy a jelenlegi helyzet kiszámíthatatlansága miatt a koronavírus üzleti hatása előre nem látható, de a körülmények folyamatos vizsgálata, a megfelelő üzleti döntések meghozatala biztosítja a vállalat jövőbeni biztonságát és a partnerek támogatását.

A társaság jótékonysági céllal munkálkodik a Magyar Ökumenikus Segélyszervezettel (MÖS), hogy a Somogy megyei Kastélyosdombón hátrányos helyzetű családokkal indították a hazai komlótermesztést. A hazánkban korábban nagy mennyiségben termesztett komló a nyolcvanas éveket követően teljesen eltűnt az országból, újbóli termelésének köszönhetően hamarosan a Soproni, a legnépszerűbb magyar sörmárka készülhet hazai komlóval.

Kósa Lajos feltalálta, amiért már büntettek

A magyar piacon a kisüzemi főzdék növekedésének legnagyobb gátja korábban vélhetően az volt, hogy nehezen jutnak be a HoReCa (Hotels, Restaurants, Cafés) szektorba. A probléma annyiban valós, hogy a nagy sörgyártók kötbéres szerződésekkel - amelyek kötelező értékesítési volumenért cserébe akár ingyen vagy pénzért is adtak sört a vendéglátóhelyeknek - "letarolták" a kocsmákat és az éttermeket. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) már 2011-ben és 2015-ben felfigyelt a problémára és beavatkozott a hazai sörpiacba. A szervezet megállapította, hogy a Heineken, a Borsodi, a Dreher és a Pécsi Sörfőzde is élt a trükkös módszerrel.

A GVH felé a társaságok vállalták, hogy - két lépcsőben, 2017 végéig - összesen mintegy 20 százalékkal csökkentik az így értékesített sör mennyiségét. Az együttes lekötések által elzárt piacrész mérete így összességében 43-44 százalékáról mintegy 30 százalékra esett vissza, majd ez tovább csökkent a fogyasztói igények változása miatt.

Most viszont ezt a részben már orvosolt hibát "felfedezte magának" Kósa Lajos, a Fidesz képviselője is. Szerinte a kisüzemi főzdék még mindig nem tudnak túlélni, mert a nagy gyártók a forgalmazási szerződéseikben megtiltják az értékesítőknek, hogy mások termékét is árusítsák. Szerinte ez a fogyasztók számára is hátrányos, hiszen emiatt van, hogy például egy nagy fesztiválon csupán egyetlen gyártó termékét ihatják. Mindez versenykorlátozó a képviselő szerint, így a jövő évi költségvetéshez beadott egy módosító javaslatot.

A végleges terv szerint végül csak olyan szerződést köthetnek a multi sörgyárak a vendéglátósokkal, amely alapján legalább 20 százaléknyi kisüzemi csapolt sört is kell tartaniuk.

Gyenge Zsolt, a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének (KSE) elnöke kedden viszont más jellegű beavatkozást kért a kormánytól: jelezték, hogy szorgalmazzák a csapolt sör általános forgalmi adójának (áfa) mérséklését. Erre elvileg lehetőséget biztosít a vendéglátóhelyeken a törvény: kizárhatók a kedvezményezett körből az alkoholos italok, de ez nem kötelező, így szerintük robbanást hozna a kocsmai fogyasztásban az 5 százalékos áfakulcs, ha bevezetnék. Ugyanígy, ők már korábban javasolták, hogy legyen egy vendégcsap a nagy sörgyárak termékei mellett, ahol kézműves termékek lehetnek.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

pedro gonzalez, 2020.07.10 18:05

@lauda:

"lopósoknak mindig a lopáson pörög az agyuk !!! "


ha te mondod, kullancs. narancsos.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ptiszaii, 2020.07.10 18:03

@lauda: Hogy lehet ennyire elvakult orbánista valaki mint te vagy?
Képes vagy Mészárost védeni?
Melyik fideszes buliban vagy benne?
Egyszerű állampolgárok neked lopósak, bezzeg a milliárdos fideszesek rendes emberek?
Erkölcstelen emberek vagytok orbánisták.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ptiszaii, 2020.07.10 17:59

Régen láttam ennél trógerebb kormányt.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Darabont1453, 2020.07.10 16:54

A narancsos kisgömböc megéhezett !
Most a sörpiacra fáj a foguk...XDDD
csak az a gond, hogy a lopáson kívül semmihez sem értenek, így természetesen a sörfőzéshez sem.
A szar sört meg nem fogja inni a magyar akkor se ha olcsóbb lesz, max az ilyen zugalkeszek, mint Stricibácsi, de tőle és a többi narancs trolltól ez el is várják, hiszen ez is a lojalitáshoz tartozik...XDDDD

Masjd Pénbztáros Lölő ráragasztja a szar sörérer a "2rule" emblémát, mint a focimezekre....nagyjából annyi lesz a sikere a sörpiacon is, mint a sportruházaton. A Nike és az Adidas sem dőlt a kardjába Lölökétől, hát a nagy milti sörcégek sem fognak...XDDD

Naná, hogy reagálni fognak a vajda eszetlen dolgaira, csak ezeknél a multiknál kicsit több gógyi és tehetség van, mint a megalomán Narancsführernél és a szervilis udavaroncainál.....XDDDDD
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Sikitamiki, 2020.07.10 13:18

@lauda: a furcsa kicsavart logikád szerint, aki kritizálja a orbán rezsimet, az lopós. A gazdád, meg az oligarcha haverjai, azok meg patyolat tiszta, feddhetetlen emberek, ebből kifolyólag. Az tűnödöm vajon hogy képes az adófizetők által finanszirozozz propaganda ilyen méretű agysejtpusztítást végezni egyes egyedeknél. Gondolom nem volt sok előtte se, azért.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html