Pest történelmi helyszínének történelmi változásai: így alakul át a Corvin-negyed metróállomás

Az M3-as metró Corvin-negyed állomása komoly várostörténeti jelentőséggel bír, amelyet a SWIETELSKY munkájával korszerűsítenek. Mi történt eddig és mi várható a metróállomás fennállása során?
Napi.hu, 2020. december 22. kedd, 08:00
Fotó: Wikipedia

Lapunk rendszeresen tudósít az M3-as metró felújításáról, ehhez kapcsolódóan mutatjuk be most a SWIETELSKY kivitelezésében megújuló Corvin-negyed állomás múltját, jelenét és jövőjét.

A Corvin köz az 1956-os forradalom és szabadságharc ikonikus helyszínéül szolgált, és a szovjet megszállás ellen folytatott fegyveres ellenállás legfontosabb területei közé tartozott. A harcokban az 1922-ben megnyílt Corvin mozi is megrongálódott, illetve kigyulladt.

Nagykörút - Üllői út sarok, balra fent a Corvin (Kisfaludy) köz
(Fortepan/Magyar Rendőr Budapest VIII.)

Kiemelt csomópont a városlakók számára

A Semmelweis Klinikák és a Kálvin tér közötti megállót 1976. december 31-én adták át az M3-as metróvonal első szakaszával. Ekkor még Ferenc körút volt a megálló neve egészen 2011-ig.

Józsefváros ezen része 2009-ben lépett a fejlődés útjára. A városrehabilitációs beruházás részeként iroda- és lakóházakkal, illetve bevásárlási lehetőségekkel gazdagodott a környék.

Corvin (Kisfaludy) köz, Corvin mozi 1952
Fortepan/Semmelweis Egyetem Levéltára

A Corvin téri metróállomás középperonos kialakítású, ötalagutas létesítmény, amely csaknem 27 méterrel van a felszín alatt. Az állomás kijárata a Nagykörút-Üllői út kereszteződése alatt lévő aluljáróba torkollik, innen lehet a felszínre jutni. Rendkívül fontos csomópont, hiszen az M3-as metróvonal itt találkozik a Nagykörúton közlekedő 4-es és 6-os villamosvonallal, emiatt kiemelt átszállóhely Buda, illetve a VII. és VIII. kerület felé.

Haladnak a bontási munkálatok

Az állomáson a bontási munkák már meg is kezdődtek; elbontották az eddig üzemben lévő szellőzőmotorokat, valamint azok gépalapjait és a géphez tartozó vasbeton elválasztó falat. Lejjebb haladva, a peron szinten pedig szintén elbontották az álmennyezet jelentős részét, valamint a peron jellegzetes, metrókék színű oldalfalburkolatát.

Corvin negyed metróállomás felújítás alatt
magyarepitok.hu, Bernát Benjámin

A bontási munkálatok ezzel nem értek véget: a lejtaknában teljes mértékben eltávolítottak a meglévő négy mozgólépcsőből hármat, valamint az oldalfal- és mennyezetburkolatokat is. Az aluljáró szinten pedig szintén az oldalfal, valamint a metró gumipadló burkolatokat váltják le.

Az állomás legtöbb üzemi területében a gépészeti bontások is elkezdődtek, az elektromos hálózat világítási részét nagyrészt elbontották. Ezzel egyidőben telepítették az ideiglenes segédüzemi transzformátort.

Corvin negyed metróállomás felújítás alatt
magyarepitok.hu, Bernát Benjámin

Új lift emeli majd az utasokat

Az átalakulás után a négy mozgólépcső között egy ferde liftet helyeznek el, melynek kialakítása világszinten is ritkaságnak számít. Emellett a kivitelezés fontos szempontja, hogy a lift megközelítése és használata is akadálymentesen valósuljon meg.

A felújítás kiterjed

  • a padló- és kőburkolatokra,
  • valamint az oldalfali lemezburkolatokra is.
Már felújított metróállomás a déli szakaszon
magyarepitok.hu, Nagy Mihály

Az építés különlegessége, hogy a tartószerkezet egy részét láthatóvá teszik. Ezenkívül a falak festett lemezburkolatokat fognak kapni, a peronon és a lejtaknában pedig új, 3D-s mennyezetburkolat készül, valamint megújul a peron kőburkolata is.

A cikk a SWIETELSKY Magyarország Kft. támogatásával jelent meg.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

totyika, 2020.12.22 17:01

Viszont a szerelvények maradnak a Tarlós-ruszki elcseszett vagonokkal.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html