A szerelvény darabjainak túlnyomó többsége új, de nem mindegyik, nem raktáron elfekvő szerelvényt szállítottak le, joggal nevezhető felújítottnak - mondta Tarlós István.

Budapestnek örülnie kell, hogy a szerelvényprobléma megoldódik, és nem azon kell keseregnie, hogy jobb és szebb járművet kaptunk, mint amire számítottunk.

Hatósági megállapítás szerint törvénysértés nem történt - jelentette ki a főpolgármester. A hatósági vélemény szerint nem baj, ha alvázat is cserélnek, és a tenderben nem is volt olyan kikötés, hogy maximum mit lehet cserélni.

A főtartó gerendázat cserélje is megtörtént, ami a felújítás részét képezi. A Metróért Egyesület vezetősége is megtekintette a szerelvényt, és "negatív megjegyzés nem hangzott el".

A 3-as metróvonal infrastruktúrájának rekonstrukciós munkáinak megkezdésében a szolgáltatásmegrendelés esetében csúszás lesz, ez 45 nap és 6 hónap között ingadozhat. A felújítási munkák a tervek szerint novemberben kezdődtek volna. Akár a teljes mértékben elkerülhető lehet a csúszás, ugyanis az északi szakasz felújítási munkálatainak kezdetésre nem szükséges 150 busz, és nem elképzelhetetlen, hogy a BKV buszállományából sikerül az ehhez szükséges mennyiséget forgalomba állítani. A szakértők jelenleg vizsgálják a lehetőségeket.

A Fővárosi Közgyűlés szerdán arról döntött, hogy szolgáltatásmegrendeléssel oldják meg a 3-as metróvonal felújítási miatt járműpótlást, ha a kormány ezt támogatja, és ezen konstrukcióval felmerülő teljes többletköltség fedezetét biztosítja. Ennek feltételéül szabták, hogy az erről szóló kormányzati döntés július 5-ig megjelenjen a Magyar Közlönyben. A döntés értelmében a Budapesti Közlekedési Központ feltételes közbeszerzési eljárást indít meg a szolgáltatásmegrendelésre. Ha azonban a kormány részéről nem születik támogató döntés a kijelölt határidőig akkor új, lengyel Solaris buszok vesznek majd. A felújítás megkezdéséhez, a metrószerelvények kiváltására 150 csuklós autóbusz forgalomba állítása szükséges.

Így áll a római

A római-parti védművel kapcsolatban Tarlós elmondta: a nyomvonalterv már elkészült, nyárra készen lesznek az engedélyezési tervek. A beruházás négy szakaszban valósul meg: az első két ütem az Aranyhegyi-patak és a Barát-patak mentén kialakítandó védelem, a harmadik a pünkösdfürdői gát magasságának megemelése, a negyedik pedig a körülbelül 3,5 kilométeres római-parti mobilgát megépítése. A teljes beruházás költsége 15-20 milliárdra tehető.

A főváros vásárolni tervez egy faátültető járművet, amely 93 százalékos hatékonysággal ültetheti át a 38 centiméternél kisebb átmérőjű fákat.

Szeptemberben döntés hoznak várhatóan arról, hogy a hullámtérben lévőkre adót vetnek értéknövekedés miatt a mobilgát elkészülte után. Ebből az a negyven családi ház ki fog maradni, amelyek a 1920-as, 1930-as években, az akkori építési szabályoknak megfelelően, szabályosan épületek - mondta a főpolgármester.

A végleges tervekben lesz egy "enyhe nyomvonal korrekció", aminek célja, hogy a limánybeli fák közül több száz megmaradjon. Az elképzeléseik szerint 400-500 fával kell majd kevesebbet kivágni.