A hagyományokhoz is igazodva azzal lehet számolni, hogy a decemberi ezüst és arany hétvégékkel övezett időszakban várható a legnagyobb vásárlási roham a boltokban, áruházakban (bár az ezüst hétvége élét tompítja, hogy szombat munkanap, viszont másnap, vasárnap szabad a vásár) - véli az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ).

Az ünnepi költekezésre szánt összeg döntő részben a következő napokra összpontosul. Az ünnepi élelmiszer-vásárlás legnagyobb hulláma a karácsony előtti héten, a napi csúcsok az aranyhétvégén és az utána következő 2-3 napban várhatók.

Az OKSZ szerint nem érdemes a karácsonyi bevásárlást az utolsó pillanatokra hagyni, mert december 24-én - a vasárnapi zárva tartási szabályok miatt - csak déli 12 óráig lehetek nyitva a boltok, áruházak. E napon a boltok egy része már nem is nyit ki, alapvetően a korai kötelező zárási időpont miatt (elsősorban iparcikkeket árusító üzletek).

Még a decemberen is húz az online kassza

Az OKSZ előrejelzése szerint továbbra is 5-6 százalékos forgalomnövekedés várható december egészében az egy évvel ezelőttihez képest. Az év eddigi hónapjaiban a bolti, áruházi kiskereskedelem mutatóit felfelé tolta az online pénztárgépek rendszere.

Az év utolsó hónapjaiban is számolni lehet ezzel, bár hatása már gyengébb a korábbi hónapokénál (az online kasszarendszer 2014. augusztusának végéig épült ki, a KSH pedig a kiskeradatsorban a tiszta, nyugtaadással kísért forgalmat méri, így a több nyugtaadás is javít a mérlegen).

A szövetség korábban azt jelezte előre, hogy a decemberi költekezés 5-6 százalékkal bővülhet ebben az évben, értéke elérheti a 940-950 milliárd forintot (2014-ben is 6 százalék volt a bővülés év/év alapon, a decemberi forgalom értéke 907 milliárd forint volt).

Jól sült el a fekete péntek

A karácsonyi ajándékvásárlás eddigi tapasztalatai arra utalnak, hogy alaposan megdobta a kiskerforgalmat a fekete péntek, amiből november második felében kettőt is meghirdettek a kereskedők.

A legnagyobb megugrás előreláthatóan az online vásárlásokban várható, amelyben nagy szerepet játszottak a fekete péntekek. Úgy tűnik a visszajelzésekből, hogy az ünnepi költekezést alaposan felhúzta ez a reklámfogás.