Több magyar gyár sokat nyert azzal, hogy elkezdték Kínát hanyagolni

A feldolgozóiparban aktív tőkeerős kkv-k a megrendelésállomány átlagosan 35-55 százalékát elveszítették, míg az elmúlt hetek során az autóipari beszállítói kör egy része létszámleépítésre kényszerült - számolt be lapunknak az ügyfélkörükben tapasztaltakról Tóth Ádám Ferenc, a European Conformity Check Vállalkozásfejlesztési Tanácsadó Intézet (ECC) ügyvezetője. A veszélyhelyzet okozta válság szerencsétlen módon egybeesett az uniós források elapadásával. Ugyanakkor több vállalkozás nagyon jól járt azzal, hogy a megrendelők elkezdték mellőzni a kínai üzemeket.
K. Kiss Gergely, 2020. április 22. szerda, 16:40
Fotó: Audi

Erős, jellemzően 25-250 fős állományi létszámú, főként középvállalati méretű cégekkel vagyunk kapcsolatban: mostanra pedig nagyságrendileg az ügyfélkör 15 százaléka dolgozik olyan kapacitással, mint a veszélyhelyzet megelőzően. A visszajelzések alapján elmondható, hogy a cégeknél nem jellemző a 3-5 hónapot meghaladó tartalék - derül ki az ECC adataiból, amely a gyártó, termelő cégekre, elsősorban a fémiparra (gép- és szerszámgyártás, járműipar), - a műanyagiparra, a faiparra és bútorgyártásra, valamint a nyomda-, illetve csomagolástechnikai ágazatokra fókuszál.

Tóth szerint ügyfélkörük átlagosan a megrendelésállománya 35-55  százalékát elveszítette - attól függően, hogy milyen területen dolgozik: a fémforgácsolást például súlyosabban érinti a krízis, mint a lemezipart. Ugyanakkor mindössze néhány olyan vállalkozásról tudnak, amelyek a nehézségek vissza is léptek a már beadott pályázatuk megvalósításától (ezt jellemzően akkor lépik meg, ha tartanak attól, hogy nem tudják véghezvinni, vagy nem képesek a kötelező vállalásokat teljesíteni.

A multinacionális autóipari vállalatok leállása masszívan érinti a Tier 3-as szintig terjedő beszállítókat. E körben már mostanra többen elbocsátásokra kényszerültek - ha csak átmenetileg is - de a részletekről nem kívánt beszámolni az ügyvezető. Többen jelezték számukra, hogy inkább a munkavállalók bérét fizetik ki a beszerezni kívánt gépek helyett.

A vírus "belenyúlt" az értékláncba

Elsősorban a gépgyártás területén - de jellemzően nem az autóiparban - több olyan vállalat van, amelyet a nagyobb cégek elhalmoztak megbízással azt követően, hogy a Kínában lévő gyártóüzemektől visszavonták a megrendeléseket. Korántsem tömeges jelenségről van szó, de több ügyfél számolt be arról, hogy az új rendelések miatt tele vannak munkával és gyakorlatilag 0-24 órában, heti hét napon át megy az üzemük, sőt további kapacitásokat kell fejleszteniük - magyarázta Tóth, az érintett vállalatok nevesítése nélkül.

Egyelőre nem arról van szó, hogy áttelepítenék a gyártást, hanem arról, hogy egyes vállalatok, amelyek eddig az alkatrészeket kínai gyártóktól vették, most a magyar kkv-k felé fordulnak és belföldről oldják meg a beszállítást. Ez főleg az egyedi, vagy egyedibb termékek gyártása esetén jelent meg, ott ahol az árérzékenység nem tényező, illetve ott, ahol a szállítás csúszását ki kell zárni.

A többség gondban van - kiszáradtak az uniós alapok

Az ECC már tavaly decemberben egy állami támogatási csomagot szorgalmazott a fém- és műanyagiparban aktív cégek számára, mivel 2019 során érdemi lassulást lehetett érzékelni a gyártóiparban. A megelőző évek óriási - elsősorban a járműgyártó cégóriásoknak köszönhető - konjunktúrája végén ugyanis az érintett kis-és középvállalati beszállítói kör a korábbi megrendelések 30-40 százalékát elveszítette. Mindez egybeesett azzal, hogy a 2014-2020-as EU-s támogatási ciklus forrásai lényegében elfogytak.

2020-ban az intézet ügyfélkörének mintegy 95 százaléka sajnos nem tud részt venni olyan pályázatokon, amelyek valójában szeretne, hiszen lehetőségeik a korábbiakhoz képest sokkal inkább limitáltak. A támogatásra jogosult vállalkozások köre a legtöbb idén elérhető pályázat esetén beszűkült - magyarázta Tóth Ádám Ferenc. Az aktív pályázók nagyon várják a következő pályázati ciklus pályázatait, ám ezeket csak 2021 első negyedévére kommunikálták a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél. A pályázók döntő hányada ugyanakkor már azt is értékelné, ha a beadott kifizetési kérelme minél hamarabb ki lenne egyenlítve.

Mire érdemes pályázni még a bérátvállalási csomagon felül?

Több vállalkozói szervezethez hasonlóan az ECC-nél is kifogásolják, hogy a kormányzat hazai forrásból támogatni kívánt munkahely-megőrző csomagja keretében nem a teljes munkabért, hanem csak a rövidített munkaidő miatt kieső bér pótlását vállalnák át.

Ugyanakkor komoly érdemi változásként értékelik a Magyar Közlönyben megjelent új rendeletet, mely szerint egyszerűsödik a munkahelyvédelmi bértámogatás igénylése és bővül a kedvezményezettek köre. Ezzel például már nem csak a kieső munkabér 30-50 százalékára jár a támogatás, hanem akár 15-75 százalékos forgalomkiesést is elismer a kormány. Egyebek közt a létszámtartás kötelezettsége csak a támogatási programban résztvevő dolgozókra vonatkozik majd és a támogatás kiterjed a munkaidőkeretben foglalkoztatottakra is.

Tóth a kkv-k szempontjából rendkívüli fontosságúnak nevezte az állami bérátvállalást, ugyanakkor javasolná továbbá, hogy tekintsenek el a továbbfoglalkoztatási kötelezettségtől és gyors bírálati idővel szülessenek meg a döntések.

Bérkifizetésre nem, de fejlesztésekre még akad pályázati lehetőség. A 2020. április 16-án megjelent Külgazdasági és Külügyminisztériumi rendeletben foglalt Versenyképesség-növelő Támogatás hozhatja vissza azok beruházási kedvét, akik a mostani időszakot megelőzően fejlesztést terveztek megvalósítani, de azt a koronavírus okozta helyzet következtében elhagyták volna. Pozitív, hogy Pest-megyében is lehetséges a támogatás igénybe vétele. Kettősség, hogy - a koronavírus-járvány miatt, azzal ok-okozati összefüggésben - az értékesítés nettó árbevételének vagy a megrendelési állomány értékének legalább 25 százalékkal vissza "kellett" esnie ahhoz, hogy jogosult legyen pályázni a vállalkozás - értékelt Tóth Ádám Ferenc.

HOZZÁSZÓLÁSOK