Az kuppenheimi üzem építését a Szövetségi Gazdasági és Éghajlatvédelmi Minisztérium egy tudományos kutatási projekt keretében finanszírozza, az újrahasznosított akkumulátorok pedig tesztjárművekből és induló akkumulátorokból származnak majd – adta hírül a Reuters.

A kísérleti üzem sikere alapján a termelési volumen közép- és hosszútávon lesz növelhető: az üzem első szakaszának (mechanikai bontás) üzembe helyezése a tervek szerint idén decemberben kezdődik, azonban a helyi hatóságokkal folytatott tárgyalások függvényében a kísérleti üzem néhány hónappal később fejeződik be – számolt be róla a Reuters.

Az innovatív gyár éves kapacitása 2500 tonna lesz, így több mint 50 000 akkumulátor-modul gyártásával járul majd hozzá az elektromos Mercedes-Benz járművekhez.

„Fontos jelzést küldünk Baden-Württemberg és Németország innovatív erejéről a fenntartható elektromobilitás érdekében” – mondta Jörg Burzer, a Mercedes-Benz termelési és ellátási lánc menedzsmentért felelős igazgatósági tagja. Thekla Walker, Baden-Württemberg környezetvédelmi minisztere örömét fejezte ki, hogy a Mercedes-Benz népszerűsíti a körforgásos gazdaságot. 

Ez különösen fontos a nagy keresletnek örvendő fontos nyersanyagok, például a lítium, a kobalt és a nikkel korlátozott elérhetősége miatt.

Az akkumulátor-újrahasznosítás nem újdonság Európában, még Bátonyterenyén is átadtak egy, a SungEel HiTech Hungary által működtetett akkumulátor-újrahasznosító gyárat 2021-ben, amely egy új gyártósor próbaüzembe helyezése alatt négy embert sebesített meg egy robbanáskor, de az incidens óta a gyár zavartalanul működik.

Mi fán terem egy akkumulátor-újrahasznosító gyár?

A használt elemeket és akkumulátorokat erre kijelölt hulladékudvarokon veszik át, majd onnan az újrahasznosító üzemekbe szállítják azokat. A gépjárművekben használt ólom-sav akkumulátor – a ma gyártott legtöbb akkumulátor típussal együtt – teljes mértékben újrahasznosítható.

  • A feldolgozás folyamatának első lépése a folyékony anyagok eltávolítását követően, az akkumulátorok összezúzása.
  • Ezután a savat semlegesítik és megtisztítják, 
  • Az anyagok szétválasztásával pedig újrafelhasználásra alkalmassá teszik azokat. 

Az elemek és akkumulátorok mérgező vegyületeket, nehézfémeket tartalmaznak, többek közt lítiumot, cinket, higanyt, ezért veszélyes hulladéknak tekintjük őket. Ha ezek az anyagok egy szeméttelepen vagy illegális lerakón végzik, komoly károsító hatással lehetnek a környezetre: a mérgező anyagok lassan a talajba szivárogva szennyeznék a földet, vagy a talajvizet, ezt a kártékony folyamatot akadályozza meg az akkumulátor-újrahasznosítás.

(Fogarasi Kitti)