A tömegközlekedés kizöldítésére akarja kötelezni a román kormány az önkormányzatokat - írja a Maszol az economedia.ro hírportálra hivatkozva. A Fejlesztési, Közmunkaügyi és Közigazgatási Minisztérium által elkészített kormányhatározat-tervezet értelmében 2041-ig a városi közszállításban használt járművek legalább 50 százaléka nulla kibocsátású kell legyen.

Ebbe a kategóriába az elektromos és a hidrogén meghajtású járművek tartoznak. Az átállásnak lépcsőzetesnek kellene lennie. A tervezet 2025 végére öt százalékot írt elő a nulla kibocsátású közlekedési eszközök arányára a teljes járműparkon belül, ami 2028 végére 10, 2031 december 31-ig pedig 20 százalékra nőne. Az azt követő időszakban is háromévenként kellene bekövetkeznie egy-egy 10 százalékos növekedésnek.

Az elektromos meghajtású járműveket nulla kibocsátásúnak nevezni jelenleg az önbecsapás kategóriájába tartozik, mivel a felhasznált villanyáram előállítása változó arányú, de a nullát meg sem közelítő szén-dioxid-kibocsátással jár.

A romániai városok közül Kolozsvár rendelkezik a legnagyobb elektromosbusz-állománnyal. A városnak 41 elektromos autóbusza van, azonban csúcsidőben általában csak 24 közlekedik. Az Adevărul napilap megkeresésére a helyi tömegközlekedési vállalat (TPC) azt közölte, hogy a többi járművet tölteni kell, ezért nem lehet belőlük egyidejűleg több az utakon.

Az elektromos autóbuszok horribilis árúak, a TPC által vásárolt lengyel Solaris márkájúak darabja 600 ezer euróba (265 millió forint) került.