Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Tavaly az Európai Unió közútjain 18 844 ember vesztette életét, azaz 3900-zal, illetve 17 százalékkal kevesebben, mint 2019-ben - derül ki az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) jelentéséből. Hogy ez milyen nagy arányú visszaesés, az is mutatja, hogy 2018 és 2019 között mindössze 3 százalékkal csökkent a halálos balesetek száma, de például 2013 és 2019 között is csak 6 százalékkal sikerült ezt mérsékelni. Az évtized egyébként jól indult: 2010 és 2013 között 18 százalékos volt a csökkenés.

Azt az ETSC PIN jelentése - amit itt lehet letölteni - is megállapítja, hogy ez a visszaesés nagyrészt a lezárásoknak köszönhető. Tavaly áprilisban, amikor a legtöbb európai országban lényegében leállt az élet, a halálos balesetek száma 40 százalékkal esett vissza éves bázison.

2010-hez viszonyítva, a tavalyi adat 37 százalékos csökkenés, ami 10 847 emberéletet jelent. Ha az elmúlt 10 év halálozási adatait a 2010-es bázishoz viszonyítjuk, akkor kiderül, hogy 56 305-tel kevesebben haltak meg Európában a közlekedésbiztonsági törekvéseknek köszönhetően.

Ez azonban azt is jelenti, hogy csúfos kudarcot vallott az a célkitűzés, hogy 2020-ra a halálos balesetek számát a 2010-es felére csökkentsék. Ha nem lett volna pandémia, szinte biztos, hogy a 37 százalékot sem érték volna el. Egy uniós országnak, Görögországnak sikerült 54 százalékkal túlszárnyalnia ezt az értéket, illetve az unión kívüli Norvégiában tudtak még 55 százalékos mínuszt elérni.

Az uniós átlagot meghaladó csökkenést Portugáliában, Spanyolországban, Horvátországban, Belgiumban, Szlovéniában, Olaszországban, Litvániában, Bulgáriában, Dániában, Ausztriában és Magyarországon sikerült elérni. Hollandiában mindössze 5 százalékos volt a csökkenés.

Forrás: Európai Közlekedésbiztonsági Tanács

Ha a koronavírusnál sikerült, akkor a közlekedésben miért nem?

Az elmúlt évtizedben mintegy 13 millió ember halt meg a világ útjain, ez többszöröse annak, mint ahány áldozatot a koronavírus szedett. Az elmúlt 1,5 évben kiderült, hogy a döntéshozók és az emberek is képesek cselekedni egy közös cél érdekében. Tudjuk ezt alkalmazni a közlekedésbiztonság javítása érdekében is? Teszi fel a kérdést Antonio Avenoso, az ETSC igazgatója.

A szervezet Görögországnak adományozta a 2021-es ETSC Közúti Biztonsági Teljesítményindex-díjat a közúti közlekedésbiztonság javítása érdekében tett kiemelkedő erőfeszítések elismeréseként. Görögországban 2010 után a válság miatt is csökkent a közúti közlekedés, de a halálozás akkor is csökkent amikor a gazdaság elkezdett talpra állni.

Új célok, új remények

Bár a 2020-as célokat nem sikerült teljesíteni, az Európai Bizottság 2018-ban ismét azt tűzte ki, hogy 10 év alatt feleződjenek a halálos baleseti számok, vagyis 2030-ra, a 2020-as értékek legyenek 50 százalékkal alacsonyabbak.

A halálos balesetek és a súlyos sérülések számának változása az EU-ban (Forrás: ETSC)
A halálos balesetek és a súlyos sérülések számának változása az EU-ban 2010 és 2020 között
Forrás:ETSC