Világszerte megérzik az emberek az egyre növekvő inflációt. A fogyasztók kétharmada úgy érzékeli, hogy több pénzt ad ki élelmiszerekre, italokra, a közlekedésre és a közüzemi számláikra is - derül ki az Ipsos 30 országában végzett felméréséből.

A többség úgy véli, hat hónappal ezelőtt nem kellett ennyire mélyen zsebbe nyúlni: a válaszadók fele szerint a lakhatás, az egészségügyi ellátás, a ruházat és a szórakozás egyéb költségei is emelkedtek és ugyanekkora azoknak az aránya, akik úgy látják, hogy a következő 3 hónapban további áremelkedések jönnek.

A válaszadók jelentős, mintegy 70 százaléka a közlekedés drágulásáról panaszkodik. A benzinárak és a parkolás, valamint a gépjárművel karbantartási költségei az egekbe szöktek és nagymértékben megnövelték a kiadásokat - derül ki a 20 ezer ember körében végzett Ipsos-felmérésből.

Hasonló problémának látják az élelmiszerek és ezzel együtt az éttermek árainak emelkedését, valamivel kevesebben viszont a gáz, a víz és az internet drágulására panaszkodnak.

Arra a kérdésre, hogy a háztartások teljes kiadása - a szokásos ünnepi kiadásokon túl- milyen mértékben változhatnak, a válaszadók 42 százaléka egyértelműen további áremelkedéssel kalkulál, míg 41 százalék azt állítja, nem várható újabb meglepetés és 17 százaléka azoknak az aránya, akik szerint még a karácsony előtt mérséklődni fognak az árak.

A magyarok kétharmada megérzi a drágulást

A magyarok 66 százaléka érzi úgy, hogy megnövekedtek a kiadásai és fél év alatt nagyot nőttek az árak. Régiónkban Románia és Lengyelország előzi meg hazánkat, előbbi esetében a válaszadók 67 százaléka, utóbbinál 73 százaléka vette észre a drágulást. 

 

 

 

Kép: Ipsos

Valamivel elégedettebbek a fogyasztók Németországban, Franciaországban és Olaszországban is. Mosolyogva a svédek, a kínaiak és a japánok hagyják el a boltokat, hiszen a felmérés résztvevőinek nagyjából 20-30 százaléka érzékelt drágulást.

A magyarok kevesebb mint fele (45 százalék) látja úgy, hogy a következő három hónapban további árnövekedés következik, míg a Romániában élők 62 százaléka és a Lengyelországi válaszadók 49 százaléka véli, hogy folytatódik a negatív tendencia.

A magyarok 52 százaléka úgy véli, a benzinár, a parkolás nagymértékben drágult, 45 százalék szerint ez az élelmiszerekre mondható el. A rezsiárak nagymértékű emelkedését a válaszadók elenyésző, mindössze 16 százaléka érzékelte.

Jókora élelmiszerár-emelés várható a magyar boltokban

Jövőre a Magyar Nemzeti Bank 4,7-5,1 százalékos éves átlagos inflációra számít. Az élelmiszereknél ennél jóval nagyobb lesz a tempó a prognózis szerint. Különösen a feldolgozatlan élelmiszerek áraiban várható számottevő emelkedés.

Az előrejelzés szerint a feldolgozatlan élelmiszereknél 6,5, a feldolgozottaknál pedig 7,1 százalékos áremelkedés várható.  Összességében pedig az élelmiszer-infláció majdnem 7 százalékos lehet 2022-ben. 

Összehasonlításul: idén novemberben az élelmiszerek 6 százalékkal voltak drágábbak, mint egy évvel korábban. Ugyanakkor egyes élelmiszereknél kiugró áremelkedés volt:

  • Az étolajé 26,9, 
  • a liszt 20,2, 
  • a margarin 19,5, 
  • a kenyéré 12,1 százalékkal drágult.