Európa legnagyobb olajipari csomópontjában, Antwerben a tartályhajók és uszályok lecsapolása akár egy hetet is késhet, mivel négy szállítóvállalatot is kibertámadás ért, ami után igyekeznek újraindítani a szolgáltatásukat - közölték a Reutersszel az ügyet ismerő források.

A múlt hét vége óta a német Marquard & Bahls tulajdonában lévő Oiltanking tárolóvállalatot és a Mabanaft olajkereskedelmi vállalatot támadták meg a hackerek. A belga SEA-TANK és a holland Evos üzemanyag-tároló céget szintén érintették kibertámadások, de ezek nem voltak olyan kiterjedtek.

A vállalatoknak fel kellett függeszteniük egyes műveleteiket, ami hatással volt a hollandiai, belgiumi és németországi olajforgalomra. Nem világos, hogy a kibertámadások kapcsolatban állnak-e egymással. A Handelsblatt című német lap arról számolt be, hogy az Oiltankingot és a Mabanaftot zsarolóprogrammal támadták meg. De az érintett olajipari cégek ezt nem erősítették meg.

A hét elején viszont vis maiorra hivatkoztak, amiért nem tudták teljesíteni szállítási vállalásaikat a németországi partnereik felé, helyettük a Shell olajipari nagyvállalat ugrott be, hogy alternatív ellátást biztosítson helyettük.

Egy, a Mabanafthoz közel álló forrás szerint a benzinkutak normálisan működnek, de a teherautók feltöltése továbbra is problémás. A SEA-TANK és az Evos eközben az Amszterdam-Rotterdam-Antwerpen olajipari csomópontban és annak környékén tárolja be a szállítmányokat, viszont ez leterheli a kikötőket.

A Refinitiv Eikon hajómegfigyelési adatai szerint legalább hét darab tankerhajó várakozott Belgium partjainál, hogy Antwerpenben rakodhasson. Az antwerpeni kikötői hatóság nem kívánt nyilatkozni.

"Az üzemzavarok az egész láncot érintik, mivel a hajókat más működő kikötőkbe kellett átirányítani. Egyes uszályok üzemeltetői körülbelül egyhetes késéssel szállítják az üzemanyagot a szárazföld belsejébe, illetve a térségben található finomítók és raktárak között" - mondta Lars van Wageningen, az Insights Global piackutató cég munkatársa.

A SEA-TANK öt telephelyet üzemeltet az antwerpeni kikötőben. Vasárnaptól kezdve kénytelenek voltak csökkenteni a kapacitást. Az Evos pénteken közölte, hogy a hollandiai Terneuzenben, a belgiumi Gentben és Máltán lévő termináljain késésekre kell számítani.

Nem jó hír ez az európai olajpiacoknak: az elmúlt időszakban a földgázhiány miatt, valamint az amúgy is feszített szállítmányozási piacnak köszönhetően kilőttek az olajárak, miközben az olajtermelő országok is szándékosan visszafogják a termelés növelését. A Brent ára már a 90 dollár feletti tartományban van.