A francia kampányvideó szerdán jelent meg, amely a férfiakat fiú gyermekük születésekor nyugodtnak és érzékenynek mutatja be, szemben a macsó sztereotípiákkal – írja a The Guardian.

Gyorshajtás, alkohol, drogok, fáradtság. Mi lenne, ha hozzáadnánk a férfiasságot?

– vetette fel a francia közlekedésbiztonsági szervezet, ahogy a közúti balesetekhez vezető tényezőket sorolta.

Arra utalt a kisfilm, hogy a „toxikus maszkulinitás” legalább olyan életveszélyes, halálos balesetekhez vezető tényező lehet, mint a fáradtság, az ivás, a gyorshajtárs, vagy a kábítószer-fogyasztás.

A statisztikákból kiderült, hogy az uniós szinthez közeli arányban okoztak férfiak halálos balesetet 2022-ben Franciaországban, ugyanis az esetek 78 százalékában férfiak voltak érintettek. Ráadásul a halálos balesetet szenvedő 18-24 éves korúak 88 százaléka férfi volt.

A férfiak nemcsak áldozatként veszélyeztetettebbek, hanem gyakrabban okoznak balesetet, mint a nők: a balesetek 84 százalékát férfiak idézték elő, és az ittas vezetők 93 százaléka volt férfi az elmúlt évben.

Nem a stigmatizálás a cél

A kampányhoz készült szociológiai kutatásban vizsgálták az összes férfi korosztályt, hogy milyen hatással vannak rájuk a férfi szerephez kötődő sztereotípiák. Alain Merger szociológus szerint apáról fiúra szállnak a sztereotípiák, köztük, hogy a férfiasság, erő és potencia tárgyi szimbóluma az autó, és a fiú gyermekek úgy tanulják – vagy apjuktól látják–, hogy a vezetésen keresztül bizonyíthatják férfiasságukat.

Kultúránk része az a feltételezés is, hogy a férfiak ösztönösen tudják, hogyan kell vezetni, ami túlzott magabiztosságot alakíthat ki bennük a veszélyes közlekedési szituációkban.

Emiatt is tekintheti sok férfi a vezetést versenyhelyzetnek, és kezdhet el rivalizálni a többi sofőrrel. A szociológus szerint sérül a férfiak önbizalma, ha megelőzik őket, ezért küzdenek a férfiasságukért a gyorshajtással, előzéssel, veszélyes manőverekkel.

A francia kormány közúti biztonságért felelős tárcaközi megbízottja a félreértések elkerülésére hangsúlyozta, nem azt szeretnék sulykolni, hogy a férfiak veszélyesen vezetnek, csupán azt emelik ki, mennyire befolyásolják a vezetési szokásaikat a társadalmi elvárások. A társadalmi elvárások szerint egy maszkulin férfi mer kockázatot vállalni, amit gyakran próbál demonstrálni, ezért a relatív sebessége gyorsabb a biztonságosnál, és előzésekkel dominálja a közlekedést.

Fő üzenetként azt kérik a férfiak számára, hogy szabaduljanak meg a társadalmi elvárásoktól, nem kell megfelelniük a többi férfival szembeni elvárásoknak. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy ne legyenek önmaguk, ahogy a videó végszava ezt erősíti.

Magyarországon izmoznak az autókkal

A hazai statisztikák nem túl rózsásak a halálos kimenetelű baleseteket nézve. Legalább negyedével nőtt a közlekedési balesetek száma egy év alatt.

Főként stressz okozza a magyarországi közlekedési baleseteket a vezess.hu szerint. Tízből hat autós elsősorban a szabálytalankodók és az ideges, agresszív sofőrök miatt érzi magát stresszesnek – derült ki a Pulzus kutatócég 2022-es közvélemény-kutatásból.

  • A magyar autósok kétharmadát az agresszív (59 százalék) vezetők zavarják,
  • 58 százalékukat a szabálytalanul közlekedő sofőrök teszik feszültté,
  • az utak rossz minősége 37 százalékukat idegesíti,
  • a dugók és az utakon szabálytalanul közlekedő e-rollesek, kerékpárosok és gyalogosok pedig az autóvezetők 34 százalékát hozzák ki a sodrukból.

Stresszes forgalmi helyzetben még a legnyugodtabb vezetők is elveszítik az önuralmukat. A magyar autóvezetők sokszor frusztráltak, figyelmetlenek az agresszív sofőrök vagy közlekedési stresszhelyzet miatt, és gyakran tartanak mások meggondolatlan viselkedésétől.