Románia éves bitumen szükségletének nyolcvan százalékát behozatalból fedezi - írja a Maszol. Tavaly 547 ezer tonna bitument importált az ország 210 millió euró értékben, derül ki az Országos Statisztikai Intézet (INS) adataiból. Ez egyértelműen mutatja, hogy a nagy infrastrukturális projektek terén visszalépés következett be a korábbi évekhez képest: 2020-ban 664 ezer, 2019-ben pedig 552 ezer tonnát tett ki a bitumenbehozatal.

A bitumen a kőolaj lepárlása során kinyert anyag, mely fontos alkotóeleme az aszfaltnak. Az országban egyetlen vállalat foglalkozik az útburkolásra használt aszfaltba való bitumen előállításával, a Rompetrol, a Ploiești városában működő Vega finomítóban.

Ez a vállalat a körülbelül 700 ezer tonna belföldi szükségletnek hozzávetőleg a 20 százalékát biztosítja. Az alapanyag fennmaradó részét a térségből (Szerbia, Magyarország, Bulgária) vagy más európai országokból, mint Lengyelország, Ausztria, Olaszország és Törökország importálják.

A Rompetrol Rafinare bitumentermelése 2020-ban volt a csúcson, amikor 123 ezer tonnát állítottak elő. Ebből a mennyiségből mintegy 2,5 millió tonna aszfalt készült. Az elkövetkező pár évben nőni fog az aszfalt, ebből adódóan pedig a bitumen iránti kereslet, legalábbis elméletileg. Az országos helyreállítási terv (PNRR) keretében 2026-ig közel 450 kilométer autópályát kellene megépíteni, bár Romániában sokszor elhalasztják az ilyen projekteket.

Nem a bitumen az egyetlen, a közúti infrastruktúra építéséhez használt anyag, melyből Románia tekintélyes mennyiségű importra szorul. Ugyanebbe a kategóriába tartozik a betonvas, az útjelzések felfestéséhez használt festék, a csövek és a kábelek.