"Véget érnek azok az idők, amikor egy négytagú családot egy 3 fontnyi (1200 forint) csirkéből meg lehetett etetni" - mondta Ranjit Singh Boparan, a 2 Sisters Group tulajdonosa a Reutersnek. Az Egyesült Királyságban ugyanis a brexit és a járvány mellett a raktári dolgozók, teherautósofőrök és hentesek hiánya is visszavetette a gazdasági növekedést. Az országban az élelmiszerárak jelentős emelkedésére számítanak. 

Az IKEA több hajót bérel, konténereket vásárol és átirányítja az árukat, ahogy a világ legnagyobb bútormárkája igyekszik enyhíteni a zavarok az ellátási láncában. Jon Abrahamsson, az IKEA vezérigazgatója a Reutersnek elmondta, hogy a válság várhatóan 2022-ig elhúzódik, és a legnagyobb kihívást az áruk Kínából való elszállítása jelenti. A gond az, hogy az IKEA-termékek mintegy negyede készül az ázsiai országban. A bútorlánc közölte, hogy az észak-amerikai áruházakat érintette a legsúlyosabban a termékhiány, majd Európa következik.

Az Egyesült Államokban Joe Biden elnök szerdán sürgette a magánszektort, hogy segítsen enyhíteni az ellátási gondokat. Biden elmondta, hogy ha a Los Angeles-i a Long Beach-i kikötőhöz csatlakozva éjjel-nappal dolgozna a mintegy 500 ezer konténer kirakodásán, míg a Walmart, a Target és más nagy kiskereskedelmi vállalatok az éjszakai üzemeket bővítenék, akkor enyhíthető lenne a termékhiány. 

Még Japánban is, ahol a gyenge növekedés miatt sok dolog ára - és a bérek is - évtizedek óta nem emelkedtek jelentősen, a fogyasztók és a vállalkozások olyan alapvető dolgok gyors drágulásával szembesülnek, mint a kávé és a marhahúsételek árának emelkedése. A japán fogyasztói maginfláció augusztusban megállt, és ezzel megszakadt a 12 hónapos deflációs időszak. A közgazdászok és a politikai döntéshozók arra számítanak, hogy a közelmúltbeli áremelkedések az elkövetkező hónapokban tükröződni fognak az adatokban.

Mivel a központi bankárok fokozott készültségben vannak, és az infláció Spanyolországban, Írországban és Svédországban 13 éves csúcsra emelkedett, Christine Lagarde, az Európai Központi Bank elnöke megismételte, hogy az európai inflációs kiugrást ideiglenesnek tekintik, és azt mondta, hogy nincsenek jelei annak, hogy az a bérekbe is beépülne az áremelkedés.

"Ezeknek a tényezőknek a hatása a jövő év folyamán... elhalványul, ami visszafogja az éves inflációt" - mondta Lagarde a szállítmányozás, az alapanyagok drágulására utalva. Az eurózóna inflációja várhatóan még az év vége előtt eléri a 4%-ot, ami kétszerese az EKB céljának, és egyre több közgazdász úgy látja, hogy 2022-ben is a cél felett marad.

Magyarországon az infláció 5,5 százalékra ugrott szeptemberben. Az elmúlt egy évben a dohányáruk 17,8 százalékkal, a járműüzemanyagok ára 21,6 százalékkal drágultak. A tartós fogyasztási cikkekért 5,1, ezen belül az ékszerekért 12,9, a szobabútorokért 11,6, az új személygépkocsikért 7,9 százalékkal kellett többet fizetni. A szolgáltatások díja 3,2 százalékkal emelkedett, ezen belül a lakásjavítás és -karbantartás 13,5, a járműjavítás és -karbantartás 8,3 százalékkal került többe.

A világ egyes részein a csökkenő áramellátás borús téli kilátásokat vetít előre: Észak-Kínában a hidegben a szén ára rekordmagasság közelében maradt, mivel az erőművek készleteket halmoztak fel, hogy enyhítsék az energiahiányt, ami a világ második legnagyobb gazdaságában szeptemberben legalább 25 éves csúcsra emelte a gyárkapu árakat. 

A kínai energiaválság, amelyet a szénhiány, a magas üzemanyagárak és a pandémiát követő ipari kereslet fellendülése okozott, lefékezte a termelést, többek között az olyan nagy márkákat ellátó gyárakban, mint az Apple. A gyenge kereslet azonban visszafogja a fogyasztói inflációt, így a döntéshozók kénytelenek egyensúlyozni a gazdaság támogatása és a termelői árak inflációja miatt.

Az energiaköltségek enyhülésének kevés jele van, a Brent nyersolaj határidős jegyzései 84 dollár fölött vannak hordónként, mivel a várakozások szerint a földgáz árának emelkedése a téli fűtési szükségletek kielégítése érdekében az olajra való átállást fogja ösztönözni. A Nemzetközi Energiaügynökség szerint a válság napi félmillió hordóval (bpd) növelheti a kőolaj iránti keresletet, ami pedig dráguláshoz és inflációhoz vezethet.

A vezető gazdasági intézetek 3,7%-ról 2,4%-ra csökkentették a 2021-es növekedésre vonatkozó közös előrejelzésüket Németországban, Európa legnagyobb gazdaságában, mivel az ellátási szűk keresztmetszetek akadályozzák a termelést. Ez Magyarországnak is rossz hír, mert erősen kötött a német gazdasághoz.

A globális félvezetőchip-hiány miatt a koronavírusból még mindig lábadozó autógyártók ismét a termelés leállítására kényszerültek. Az olasz-amerikai CNH Industrial járműgyártó szerdán közölte, hogy az alkatrészbeszerzési problémák miatt ideiglenesen bezár több európai mezőgazdasági, haszongépjármű- és hajtáslánc-gyártó üzemet. Magyarországon a nyáron már több autógyártó tartott ideiglenes szünetet, ami erősen lehúzta a magyar növekedést.

Vagyis minden feltétel adott ahhoz, hogy a gazdasági növekedés 2022-ben akár egész évben, de valószínűleg az év elején, globálisan megtorpanjon.