Az Európai Unió és partnerei egymilliárd eurót (404 milliárd forint) kívánnak mozgósítani az úgynevezett szolidaritási folyosók fenntartására a globális élelmezésbiztonság növelése és az ukrán gazdaság helyreállításának biztosítása érdekében – idézi az Európai Bizottságot az MTI.

A nyilatkozatot az Európai Bizottság, Csehország, Lengyelország, Románia, Szlovákia, Moldova, Ukrajna, az Európai Beruházási Bank, az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank és a Világbank-csoport írta alá.

Az Európai Bizottság közölte, a megállapodás értelmében az EU 250 millió euró támogatást fog elkülöníteni a szükséges fejlesztések finanszírozására, hogy a lehető legjobban csökkenjen a várakozási idő a határátkelőhelyeken. Később további 50 millió eurót folyósít majd a szükséges infrastrukturális fejlesztések támogatására.

Az Európai Beruházási Bank a tervek szerint 2023 végéig 300 millió eurót biztosít egyebek mellett út- és vasútfejlesztésekhez. Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank a 2022-es és 2023-as időszakban szintén 300 millió eurót kíván fektetni a szolidaritási folyosók működését biztosító, a közleményben nem részletezett, még jóváhagyás alatt álló projektekbe. A Világbank-csoport a regionális közlekedést javító, valamint a megrongálódott vasúthálózat újjáépítését biztosító kezdeményezéseket finanszíroz majd várhatóan 100 millió amerikai dollár értékben 2023 folyamán.

A fennmaradó összeget az Európai Bizottság adományok útján kívánja biztosítani. Ezért közleményében felszólította nemzetközi partnereit, hogy nyújtsanak pénzügyi támogatást, legalább a kezdeményezés működéséhez szükséges összeghatárig, amely alapvető fontosságú Ukrajna, Moldova és a globális élelmezésbiztonság szempontjából.

 

Az Európai Unió és az Ukrajnával szomszédos uniós tagállamok az orosz-ukrajnai háború februári kezdetét követően május 12-én hozták létre a szolidaritási folyosókat Ukrajna mezőgazdasági exportja, valamint más áruk kivitele és behozatala számára.

 

 

 

Létrehozása óta több mint 25 millió tonna ukrán mezőgazdasági terméket, köztük gabonát, olajos magvakat és más árut exportáltak közúton, vasúton, valamint fekete-tengeri és dunai kikötőkön keresztül.

Lengyelország, Románia, Szlovákia és Magyarország óriási erőfeszítéseket tettek és beruházásokat hajtottak végre e kereskedelmi útvonalak működése érdekében.