Egymilliónál is nagyobb termeléskiesést okozott a globális chiphiány a Volswagennek és a Stellantisnak együttesen. Európa két legnagyobb autógyártója ugyan a helyzet javulásáról számolt be, mégis csütörtökön bejelentették, 1,4 millióval kevesebb jármű hagyja el a gyárukat.

A német Volkswagen ezért a megváltozott kiszállításokra, az értékesítésekre és költségcsökkentésre is figyelmeztetett. A gyártó 35 százalékkal kevesebb autót - 800  ezer darab - gyártott, mint 2020 azonos időszakában.

A világ negyedik legnagyobb autógyártója, a Stellantis szintén a chiphiányra hivatkozva, 600 ezerrel csökkentette a tervezett termelését, annak ellenére is, hogy Richard Palmer a vállalat vezérigazgatója a chiphiány kapcsán "mérsékelt" javulásról számolt be a Reutersnek.

A fékszenzoroktól kezdve egészen a szórakoztató rendszerekig szinte minden alkatrészben elengedhetetlen chipek hiánya már több gyártónak akadályozta a termelését. A Skodának például közel 3000 milliárd forintos mínuszt jelentett, ezért leállították a termelésüket mindhárom csehországi gyárukban. A magyar ipart is jelentősen lefékezte a hiány: a gyárleállások következtében közel 34 százalékkal esett vissza a hazai járműgyártás.

A Volkswagen egyébként a harmadik negyedévben 3,3 milliárd dolláros üzemi eredményt ért el, amely 12 százalékkal marad el a tavalyi eredményekhez képest. A vállalat célja ennek ellenére mégis az, hogy az évtized közepére megelőzzék a Teslát, mint a világ legnagyobb elektromos járműveket értékesítő vállalatát.