Közel két éve fojtogatja az autóipari szereplőket a chiphiány. Az AlixPartners tanácsadó cég szeptemberi becslése szerint a chiphiány a globális autóiparnak 2021-ben 210 milliárd dollár bevételkiesést és 7,7 millió jármű kiesését fogja okozhatta. A legtöbb piaci szereplőnek korlátoznia kellett a gyártást, vagy teljesen le is állította azt hosszabb-rövidebb időre. Még Magyarországon is leálltak, vagy átszervezték a műszakokat az olyan gyártók, mint az Audi vagy a Mercedes.

A magyar ipari termelést le is húzta az ellátási zavar: decemberben naptárhatástól megtisztítva 0,1 százalékkal csökkent a kibocsátás. A legjobban pedig épp a járműgyártás húzta le, mivel az alágak közül egyedüliként itt esett vissza a termelés a KSH legfrissebb adatai szerint. Elemzők pedig pénteken azt közölték, hogy pont a chiphiány enyhülése miatt lehet jelentős javulás majd 2022 későbbi időszakában.

Most viszont a legtöbb autógyártó előrejelzése szerint a helyzet egyhamar még nem oldódik meg: a General Motors, a Ford Motor és a Hyundai Motor előrejelzése szerint a közel kétéves chipszűkösség 2022 második felében enyhülhet, de az autóipari chipgyártók szerint még ennél is hosszabb időre lehet számítani.

A GM vezérigazgatója, Mary Barra az elmúlt két hétben tartott negyedéves eredménybeszámolóik során azt vetítette előre, hogy a félvezetőhiány a második félévben mérséklődik, a Ford az első negyedévi alacsony járműeladások után a második félévben jelentős javulást prognosztizált, a Hyundai pedig azt jósolta, hogy a chipkínálat az idei harmadik negyedévben visszatér a normális szintre.

A vezető autóipari chipgyártók, mint az NXP és az Infineon azonban azt jósolják, hogy a termelés növelése ellenére a kínálat szűkössége továbbra is fennmarad - írja a Reuters.

Az autóipar legégetőbb problémájára vonatkozó eltérő kilátások csak erősítik biztonytalanságot egy olyan időszakban, amikor a koronavírus-járvány miatt sok az aggasztó tényező. A beszámolók azt a kockázatot vetítik elő, hogy az új, chipfüggő technológiákra való átállás - mint az e-autók elterjedése,  a vezetést segítő funkciók fejlesztése - jóval későbbre tolódik.

A Tesla, amely tavaly olyan stratégiákkal kezelte a chipellátást, mint például a chipek változásainak kezelésére szolgáló új szoftverek írása, arra számít, hogy a chiphiány idén végig kitart, majd jövőre enyhül. Elon Musk vezérigazgató egy múlt havi eredménybeszélgetésen elmondta, hogy a hiány nem hosszú távú probléma, mivel a gyárak növelik a kapacitást, és az autógyártók bűnösek a chipek pánikszerű felvásárlásában, ami lelassította az ellátási láncot.

A Qualcomm chipgyártó cég optimista volt. "Úgy gondolom, hogy sok versenytársunk velünk együtt az autós üzletágat helyezi előtérbe, és annyi chipet szállítanak, amennyit csak tudnak" - mondta Akash Palkhiwala, a Qualcomm pénzügyi igazgatója a Reutersnek.

Az Infineon csütörtökön azt mondta, hogy a kereslet-kínálat egyensúlya javulni fog egyes chipek esetében az év második felében, de az érett chipek piaca - amelyek kulcsfontosságúak az autógyártók számára - továbbra is szűkös marad.

"A kínálati korlátok még messze nem értek véget, és még 2022-ig fennmaradnak" - mondta Reinhard Ploss, az Infineon vezérigazgatója egy befektetői tájékoztatón. Az Infineon attól tart, hogy az omikron-változatának elterjedése miatt a teljes karanténozás stratégiáját alkalmazó Kínában újra gyárakat zárna be, ami korlátozná a kínálatot.

Az sem biztos, hogy megoldja a problémákat, hogy sorra jelentik be az új chipgyárak építését. Az STMicroelectronics szerint egy chipgyár felépítése néhány évet vesz igénybe, és még néhány évet, amíg elérik a maximális kapacitást. A vállalat novemberben azt mondta, hogy 2024-ig vagy 2025-ig fog tartani, amíg a kapacitás jelentős növekedése bekövetkezik.