Májusban is folytatódott az újautó-regisztrációk számának csökkenése Európában: az EU- és EFTA-tagállamokban 1,15 millió gépkocsira került rendszám, ami az egy évvel korábbinál 8,4 százalékkal kevesebb. Az öthavi 5,6 milliós mennyiség 7,3 százalékos elmaradást takar 2011 azonos időszakához képest - derül ki az európai autógyártók szövetsége, az ACEA adataiból.

Májusban a legtöbb piac szűkült, a nagyobbak között csupán a brit eladások emelkedtek. Az öthavi adatok alapján kissé más a kép: a németországi statisztika stagnálást, a brit növekedését mutat, miközben a francia és az olasz mínusz már a 20 százalékot közelíti.

Az elmúlt években az EU-hoz csatlakozott 12 ország összesített piaca továbbra is marginális, január-májusban 332 ezer új gépkocsit helyeztek forgalomba, szemben az EU-15 5,1 milliós darabszámával. Igaz, az utóbbi 8,4 százalékkal múlja alul az egy évvel korábbit, míg az előbbi bő 6 százalékos többletet jelent.

Magyarországon 22,8 ezer autóra került rendszám, ami éves szinten 20,4 százalékos emelkedésnek felel meg. (A hazai autóeladásokkal kapcsolatos részletes elemzésünk itt olvasható.) Ezzel a magyar piac az EU legtempósabb bővülését mutatta fel. (Európában Izland az első, közel 77 százalékos ugrással - igaz, ez is csak 3,3 ezer kocsit jelent.) A szlovák és szlovén piac így is néhány ezer darabbal meghaladja a hazait, miközben Csehországban a magyarországihoz képest bő háromszor több autóra, 76,1 ezerre mutatkozott kereslet. A Magyarországéhoz hasonló népességű Görögországban 40 százalékkal zuhantak az eladások, ám így is közel 27 ezer autó talált vevőre.

A vezető gyártók között - minden bizonnyal a hazai piac látványos zsugorodásával összefüggésben - a franciák eladásai kétszámjegyű ütemben estek vissza, de ugyanez igaz a GM-re és a Fiatra is, miközben a VW-csoport esetében csak kismértékű volt a csökkenés. A kisebb szereplők között nagyot lépett előre a Kia, öthavi eladásai negyedével múlták felül az egy évvel korábbit. A Suzuki ugyanakkor folytatta visszaszorulását, és immár csak feleannyi, 70 ezer autót ad el Európában, mint dél-koreai konkurense. Maradva a hazánkban érdekelt gyártóknál, a Mercedes és az Audi is növelni tudta eladásait.

Gyártók rangsora, 2012. jan-máj.
CsoportDarabVált. (%)*Piacrész (%)
VW1 358 984-1,924,1
PSA675 323-14,912,0
Renault469 103-19,48,3
GM463 522-11,28,2
Ford447 952-8,27,9
FIAT375 795-16,66,7
BMW338 718-0,66,0
Daimler284 846+2,05,0
Toyota244 876-4,54,3
Nissan194 413-5,83,4
*2011 azonos időszakához képest
Forrás: ACEA

 

QP | Quality Placement