Keddtől a 95-oktános benzin literenként legfeljebb 1,503 euróba kerül, míg a gázolaj árát 1,541 eurós szinten fagyasztották be Szlovéniában. Az olajkereskedők figyelmeztetnek, hogy ez alacsonyabb szint, mint a beszerzési ár, ami azt jelenti, hogy minden egyes eladott literrel veszteséget termel a kutaknak. Nem zárják ki, hogy a töltőállomásokon problémák lehetnek.

A MOL olajkereskedő arról számolt be, hogy a rendelet által meghatározott árszint jelentősen elmarad az üzemanyagköltségtől, ami azt jelenti, hogy minden egyes eladott literen veszteséget termelnek, anélkül, hogy fedeznék működési költségeiket, például a töltőállomások üzemeltetésének költségeit.

"Az elkövetkező hetek vesztesége elsősorban attól függ, hogy a kőolajtermékek jegyzései hogyan mozognak majd" - tájékoztatott a Mol kinti leányvállalata a Slovenske Novice szerint.

Szlovéniában a kisebb, láncoktól független kutasok arra számítanak, hogy a külföldi járművezetők - mind a szállítmányozók, mind a magánszemélyek átjárnak majd tankolni. De hasonlóan látja a helyzetet a Mol kinti leánya is.

A teherforgalom különösen aggasztó, mivel az üzemanyag ára Szlovéniában messze a legalacsonyabb a szomszédos országok közül. Magyarország szintén nem ad támogatott áron üzemanyagot a kamionosoknak.

"Ezért nem zárjuk ki a töltőállomásaink ellátásában bekövetkező zavarok lehetőségét" - mondja a Mol a szlovén helyzetről.

A magyar tulajdonú olajtársaság nyilatkozata hasonlít a múlt heti hazai helyzetre adott magyarázatukhoz. Miután az előző héten Magyarországon több benzinkúton is elfogyott az üzemanyag, Hernádi Zsolt vezérigazgató Gulyás Gergely kancelláriaminiszterrel közösen tartott sajtótájékoztatóján azt mondta, "nincsen ellátási probléma, csak logisztikai, ugyanis a hatósági ár miatt például sok kamionos is Magyarországon tankolja meg a járművét, ezért gyorsan kifogynak a kutak."

A szlovén benzinárak magasabbak: a 1,5 eurós 95-ös nagyjából 550 forintos szintnek felel meg, míg a dízelnél az 1,54-es ár 572 forint körüli literenkénti költséget jelent a tankolóknak. Ehhez képest itthon a nem prémium dízel és benzin csak 480 forintba kerül. Ugyanakkor a kormány reagálva a múlt heti helyenkénti üzemanyaghiányra a kamionokat kitiltotta a kis kutakról, csak a nagynyomású töltőállomásokon tankolhatnak, ahol piaci áron adják a gázolajat.

Szlovéniában a Mol kútjai fontosak a közigazgatásnak is: a magyar olajtársaság hivatalosan 53 töltőállomásból álló hálózatán tankolhatnak a minisztériumok dolgozói, a közfeladatot ellátó szervek járművei egy közbeszerzés után. Ha tehát kiesnek a kutak az üzemanyaghiány miatt, akkor problémás lehet az állami autók tankolása.

Közben a Mol szlovéniai leányvállalata megállapodott az osztrák OMV-vel 120 benzinkút megvásárlásáról a nagyobb városokban és az autópálya-csomópontoknál, és nagyobb számban a tengerparton is. A 301 millió eurós tranzakciót várhatóan idén zárják le.

Ezzel együtt az OMV is aggódik: első lépésként a cég kivonja egyes üzemanyagait az értékesítésből, mert azok már nem nyereségesek. "Átmenetileg kivonjuk a MaxxMotion gázolajat az értékesítésből, mivel már nem gazdaságos az értékesítése" - írták a Slovenske Novice szerint a tájékoztatásukban.

"Azon dolgozunk, hogy biztosítsuk a zökkenőmentes ellátást és kielégítsük az általános keresletet. Folyamatosan figyelemmel kísérjük a töltőállomás-hálózatunkban történő felhasználást, de a legnagyobb keresletre a határ- és tranzitállomásokon számítunk, mivel a literenkénti árkülönbség nagyon magas" - tette hozzá az OMV.