A francia Auchan 55 millió darab műanyagtálcától szabadul meg: a boltláncnál a húsok és a tenger gyümölcsei ezentúl komposztálható, növényi rostból készült tartóba kerülnek.

Az European Supermarket Magazine kiskereskedelmi szakportál a boltlánc közleményére hivatkozva azt írja, hogy az átállással az ellátási láncból 1100 tonna műanyag kerül ki, az új tálcák pedig márciusban debütálnak Franciaországban, februárban csak néhány helyszínen lesznek elérhetőek a megújult termékek. A tálcák mezőgazdasági melléktermékekből származó anyagokból, így például cukornádmaradványokból készülnek, és otthon is komposztálhatóak.

QP | Quality Placement

Tovább eltarthatóak a megújult termékek

A megújult tálcák nemcsak a környezet segítenek, de az Auchan szerint a termékek eltarthatóságát is befolyásolják, a tenger gyümölcsei esetében például akár 1 nappal is meg tudják hosszabbítani azt.

A tálcák lecserélése része az Auchan 2022-es stratégiájának, amelynek célja, hogy a friss termékek műanyagcsomagolástól mentesek legyenek, valamint a saját márkás termékek csomagolása teljesen újrafelhasználható, újrahasznosítható vagy komposztálható legyen.

A többiek is léptek

Nem az Auchan az egyetlen boltlánc, amely műanyagmentesíti a termékei egy részét. A brit Tesco például több mint 20 millió darab egyszer használatos műanyagot távolított el karácsonyi kínálatából tavaly. A Tesco azt is vállalta, hogy 2020 végére sajátmárkás termékeiből eltávolítja az összes nehezen újrahasznosítható anyagot; másfél évvel a vállalás után az áruházlánc 454 tonnányi ilyen besorolású műanyagot távolított el Közép-Európában. Magyarországon eddig 62 tonna nehezen újrahasznosítható anyagot vontak ki a használatból.

Az Aldi is tett hasonló vállalásokat: kétmilliárd egyszer használatos műanyagot vonna ki a forgalomból, az élelmiszerlánc ugyanis csökkenteni szeretné a termékek műanyag csomagolását a brit Retail Gazette kiskereskedelmi szakportál cikke szerint. A következő években a vállalat 74 ezer tonna műanyagtól válna meg, 2025-re ugyanis a műanyag csomagolóanyagok mennyiségét a felére szeretné csökkenteni.

Az Ikea pedig 2020 januárjától vette le a palettáról az egyszer használatos műanyagtermékeket, köztük a műanyagból készült szívószálakat, tányérokat, poharakat, evőeszközöket, italkeverőket, fagyasztótasakokat, szemeteszsákokat, valamint a műanyaggal bevont papírtányérokat és poharakat. A magyar Lidl is tett lépéseket, 2019-ben például fogyókúrára küldte a műanyag ásványvizes palackokat.

Hatalmas problémának részesei a csomagolások

A műanyagok egyre nagyobb problémát jelentenek, ezért érthető az ellenük indított hadjárat. A Buksza (a Napi.hu szerkesztőségi blogja) korábban írt arról, hogy 1950-ben világszerte 11,5 millió tonna műanyagot gyártottak, 2015-ben több mint a kétszázszorosát, 322 millió tonnát, 2018-ben pedig már 359 millió tonnát. Ráadásul utóbbi mennyiségnek körülbelül a 10 százaléka köt ki évente a tengerekben, óceánokban.

Az Európai Unió egyik tájékoztatójában idézett becslés szerint, ha nem lesz drasztikus fordulat ezen a területen, akkor 2050-ben az óceánokban, tengerekben több műanyag lehet, mint hal.